KEN SOCIETY

Vier jaar Rietveld in anderhalve dag

Persbericht 31 mei 2005

Creatieve Managementtraining op kunstacademie Rietveld

'Vier jaar Rietveld in anderhalve dag'

Amsterdam - Uit de vele kenniseconomie discussies over innovatie en creativiteit komt telkens weer naar voren dat we het denken vanuit bestaande structuren moeten verlaten. Er moet meer multidisciplinair samengewerkt worden tussen bedrijven, kennisinstituten en de overheid en de creatieve industrie moet directer betrokken worden in de proces. Om de koe bij de horens te vatten en innovatie en creativiteit succesvol te stimuleren is de KEN-Society, het innovatieve netwerk gericht op de kenniseconomie, een unieke samenwerking aangegaan met de Gerrit Rietveld Academie (GRA). De Gerrit Rietveld Academie is internationaal het gerenommeerde instituut op het gebied van kunst en creativiteit. De uitkomst van deze samenwerking is een intensieve creativiteitstraining voor de managers van vandaag, 'Vier jaar Rietveld in anderhalve dag'. Deze training biedt de managers inzicht in hoe hij (of zij) door het vergroten van zijn eigen creativiteit, duurzame en verrassende innovaties binnen zijn organisatie kan stimuleren.

Creativiteit is de vijfde productiefactor van de 21e eeuw en geldt als belangrijkste driver voor innovatie. Echter, managers van vandaag zijn vaak vastgeroest in bestaande (denk-)structuren en teveel gericht op efficiency en korte termijn resultaat. Creativiteit is echter het tegenovergestelde van managen en juist niet gericht op het realiseren van 'smart' doelstellingen binnen bepaalde tijd en middelen. Dit betekent voor managers dat een andere aanpak nodig is.

'Vier jaar Rietveld in anderhalve dag' schept het kader voor dit veranderingsproces. Waar men normaliter vier jaar over doet, krijgt men hier in anderhalve dag voorgeschoteld. Tijdens deze cultureshock training komen de processen aan bod die een rol spelen bij de ontwikkeling van de eigen creativiteit en die van de organisatie. Op de Gerrit Rietveld Academie kent men het creativiteitsproces als geen ander. Deze creatieve broedplaats is daarom de aangewezen plek voor managers om een verandering van 'mindset' te maken.

'Vier jaar Rietveld in anderhalve dag' gaat over de vragen 'wat is creativiteit' en 'wat is het proces om tot creativiteit te komen'. Hierbij komen enerzijds de eigen belevenis van creativiteit door de deelnemers aan bod waarbij men ook daadwerkelijk creatief aan de slag gaat. Anderzijds gaat de training in op wat creativiteit betekent voor de eigen organisatie en worden er handvatten geboden om de ontwikkeling van creativiteit te stimuleren.

'Vier jaar Rietveld in anderhalve dag' voor de manager van vandaag! Datum : 16 (middag en avond) en 17 juni (gehele dag) Lokatie : Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam Kosten : 1750 euro, incl. materiaal, documentatie en diner.
Een fractie van wat men normaal voor 4 jaar Gerrit Rietveld Academie moet betalen.
Doelgroep : Directeuren en Management Teamleden. Leidinggevende functies, direct betrokken bij strategische beslissingen over innovaties; Innovatie Managers, Business Development Managers en Marketing Managers.

Docenten/Sprekers:
Ervaren docenten aan de Gerrit Rietveld Academie. Zij begeleiden het basisjaar en de specialisatie binnen de creativiteitstraining. Spreker: Prof. dr. R.H. Dijkgraaf, Hoogleraar Mathematische Fysica aan de Universiteit van Amsterdam. Cum laude afgestudeerd in de theoretische natuurkunde en voormalig student aan de Gerrit Rietveld Academie. In 2003 ontving hij de Spinozaprijs voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van de wiskunde en de snaartjestheorie. Ook wel 'de theorie van het alles' genoemd, waarin natuurkundigen een brug trachten te slaan tussen de theorie van de quantum mechanica en de relativiteitstheorie. Dhr. Dijkgraaf wordt geroemd om zijn kraakheldere uitleg van complexe natuur- en wiskundige concepten aan leken.

Onderwerp: 'de relaties tussen kunst, wetenschap en het proces van uitvinden'.

Spreker: Dhr. P. Suyling, Initiator en Director van Young Designers & Industry en (mede) Initiator van de Club van Amsterdam, Voormalig Hoofd Designlab aan de Gerrit Rietveld Academie.

Onderwerp: 'De opkomst van de creatieve industrie, de rol van creativiteit en design in de vormgeving van de maatschappij. Het stimuleren van creativiteit en succesvolle innovatie in de eigen organisatie'.


---

Noot voor de redactie (