PERSBERICHT - 2005-06-16
Wandelen onder druk
Het eerste deel van het acht jaar oude Marskramerpad, een wandelroute
van Oldenzaal naar Deventer is door ruimtelijke ontwikkelingen zozeer
in kwaliteit verslechterd dat een derde deel van het pad vernieuwd
moet worden.. In een zojuist verschenen veldrapportage blijkt dat
allerlei ontwikkelingen het plezier in wandelen vergallen: nieuwe
industrie- en bedrijventerreinen, nieuwbouwwijken, autowegen, lelijke
hekwerken en toenemende verkeers¬overlast op voorheen rustige wegen en
paden.
De druk op de ruimte in heel Nederland wordt zo groot dat het steeds
moeilijker wordt de kwaliteit van wandelroutes te waarborgen.
Gemiddeld iedere acht jaar moet een lange-afstand-wandelpad (LAW) een
reconstructie ondergaan, om delen van de route te herzien, soms door
nieuwe paden te (doen) maken. Soms is zon vernieuwing niet eens
mogelijk.
Uit het zojuist verschenen statistisch jaarboek (CBS 2005) staat in
cijfers te lezen wat het Wandelplatform in de praktijk ervaart.
Bebouwd gebied beslaat thans ongeveer 11 procent van het landoppervlak
in Nederland en dat aandeel neemt sterk toe. In de laatste tien jaar
is deze oppervlakte met 11 procent gestegen. Het opvallende van de
bevindingen van de routemakers is dat de afnemende wandelkwaliteit
zich nu eens niet in de Randstad voordoet, maar in de zo rustige
provincie Overijssel.
Menno Zeeman van het Wandelplatform: We krijgen steeds meer klachten
van wandelaars. Stukken route die vroeger door aantrekkelijk
platteland liepen, gaan nu noodgedwongen dwars over een
bedrijventerrein. Dat is niet de beleving waar wandelaars op uit zijn.
Ik raad mensen nu wel eens aan de eerste 10 km van Oldenzaal naar
Deurningen maar over te slaan, totdat wij de route met hulp van het
waterschap hebben omgelegd.
Het Wandelplatform heeft onlangs in een schrijven aan de vaste
tweede-kamercommissies voor Verkeer en Waterstaat en voor Landbouw,
Natuur en Visserij haar zorgen over de afnemende kwaliteit van
wandelmogelijkheden geuit.
OS
Amersfoort, 16 juni 2005