Gemeente Utrecht
BEREIKBAARHEID UTRECHTS CENTRUM BLIJFT OP PEIL
De reistijd van motorvoertuigen op de invalswegen naar het centrum van Utrecht is in 2004 in vergelijking met de afgelopen jaren niet toegenomen. Op het merendeel van de twaalf routes naar het centrum is zelfs een kortere reistijd gemeten dan in 2002 en 2003. Dit blijkt uit de Beleidsmonitor Verkeer 2004 die vandaag is verschenen. Ook de verkeersdosering ter verbetering van de luchtkwaliteit op de Catharijnesingel, heeft niet geleid tot een slechtere bereikbaarheid van het centrum.
De Beleidsmonitor Verkeer verschijnt sinds 2002 jaarlijks en biedt inzicht in de verkeerssituatie in Utrecht voor zowel auto, openbaar vervoer als langzaam verkeer. Uit de Beleidsmonitor Verkeer 2004 blijkt ook dat het centrum van Utrecht in de meeste gevallen het snelst bereikbaar is met de auto. Alleen via de Graadt van Roggenweg is het centrum sneller bereikbaar met de bus. De auto is nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel; voor 42% van alle verplaatsingen in, van en naar Utrecht wordt de auto gebruikt. Binnen de stad wordt vooral gelopen en gefietst. Toch wordt de auto nog altijd gebruikt voor ongeveer een vijfde van de verplaatsingen binnen de wijk, de korte afstanden. Van alle huishoudens in Utrecht heeft 36% niet de beschikking over een auto. De wijk Vleuten-De Meern wijkt hier het sterkst van af; 6% van de huishoudens in dit deel van Utrecht beschikt niet over een auto, 36% heeft twee auto's.
Met ingang van 2002 verzamelt de gemeente Utrecht jaarlijks diverse gegevens over het verkeer in Utrecht. Deze gegevens, samengevat in de Beleidsmonitor Verkeer, worden gebruikt voor de onderbouwing en evaluatie van het gemeentelijk verkeersbeleid. Gemeente Utrecht kan zo de vinger aan de pols van het verkeersbeleid houden. In 2004 zijn onder meer rijtijdmetingen voor het openbaar vervoer en de auto uitgevoerd en hebben verkeerstellingen plaatsgevonden. Daarnaast zijn verschillende bestaande bronnen gebruikt, waaronder het Onderzoek Verplaatsingsgedrag van het Centraal Bureau voor de Statistiek, cijfers uit de inwonersenquête van de afdeling Bestuursinformatie van gemeente Utrecht, de parkeercijfers van het Parkeerbedrijf Gemeente Utrecht en U-Stal en parkeercijfers uit het Parkeerroute-informatiesysteem. Naast een beleidsvoorbereidend en toetsend instrument voor intern gebruik, is de Beleidsmonitor Verkeer ook interessant voor anderen, zoals belangenorganisaties en andere overheden.
De 'Beleidsmonitor Verkeer 2004' kan worden opgevraagd bij de Afdeling Verkeer en Vervoer, Dienst Stadsontwikkeling van gemeente Utrecht, mw. P. Vos, (030) 286 41 59.
Noot voor de media:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Casper van Riet, Bestuurscommunicatie, tel. (030) 286 11 48.
Utrecht, 16 juni 2005