Print
BMW 5 Serie Zakenauto van het jaar 2005
(16-6-2005)
De jury van de 19e verkiezing 'Zakenauto van het Jaar' kende deze
begeerde praktijkprijs toe aan de BMW 5 Serie. Arjen de Jong, algemeen
directeur van BMW Group Nederland ontving de trofee uit handen van
juryvoorzitter Peter Brouwer, hoofdredacteur van het onafhankelijke
vakblad AutomobielManagement.
Met 'BMW, toch een beetje icoon voor de zakenauto', opent Peter
Brouwer zijn speech bij de bekendmaking van de winnaar in de
verkiezing 'Zakenauto van het Jaar 2005'. De jury van deze verkiezing
bestaat uit vier grote fleetowners, vier directeuren van autolease
maatschappijen, een onafhankelijke leaseconsultant en drie
autojournalisten.
Genomineerd voor de titel waren vier automobielen van Franse makelij,
drie van Duitse, twee Zweedse en een uit Japan. De jury heeft deze
automobielen beoordeeld op de volgende zes criteria:
1. Verhouding aanschafprijs en kilometerkostprijs
2. Aandeel in de zakelijke markt
3. Kwaliteit merkorganisatie
4. Comfort, rijeigenschappen en veiligheid
5. Compleetheid programma
6. Uitstraling
Uiteindelijk wist de BMW 5 Serie de titel op overtuigende wijze in de
wacht te slepen door op alle categorieën goed tot zeer goed te
performen. Daarbij waren het vooral de gunstige kilometer kostprijs en
de klantgerichtheid van de organisatie waarmee de BMW scoorde. Want de
Nederlandse BMW organisatie heeft in belangrijke mate aan het succes
van de BMW 5 Serie in de verkiezing bijgedragen. 'De importeur ziet
problemen en lost ze op, de dealers behoren zonder meer tot de top'.
Naast de cijfermatige beoordeling zorgden de zogenoemde emotiepunten
als rijplezier en uitstraling voor een ruime voorsprong op zijn
grootste belagers. 'Hoewel de 5 Serie geen goedkope auto is - geen
misverstand daarover, zou Balkenende zeggen - het is ook een auto die
de mensen in het hart raakt. BMW is als merk gewoon ontzettend sterk'.
Arjen de Jong toonde zich dankbaar. 'Dat onze 5 Serie een beeldschone
zakenauto is, is mooi meegenomen. Maar we hebben de titel beslist niet
cadeau gekregen. Daar hebben we sinds zijn introductie heel hard aan
gewerkt. Door een goede partner te zijn voor onze zakelijke klanten,
de leasemaatschappijen in het bijzonder - Premium service voor een
Premium product'.
Deze benadering van de zakelijke markt werpt ook bij andere modellen
van BMW in Nederland vruchten af: de 1 Serie noteerde in de eerste
negen maanden van zijn bestaan meer dan 3.500 retails. En sinds de
introductie van de nieuwe BMW 3 Serie - maart dit jaar - zijn de
eerste 1.500 retails al gepasseerd. Ook bij deze modellen zijn de
zakelijke rijders sterk in de meerderheid.
Uitslag Verkiezing Auto van het Jaar 2005:
1. BMW 5 Serie (alle modellen)
2. Volvo V50
3. Golf V
4. Renault Scénic
5. Peugeot 307
De verkiezing 'Zakenauto van het Jaar' is een initiatief van AM,
AutomobielManagement, een onafhankelijk vakblad voor de autobranche.
Deze verkiezing werd in 1986 voor het eerst gehouden. Al in 1988
sleept de 3e generatie BMW 5 Serie (E34) de titel 'Zakenauto van het
Jaar' in de wacht. De laatste keer dat een BMW tot Zakenauto van het
Jaar werd uitgeroepen was in 2000 met de 3 Serie (E46).
AutoRai