Persbericht Gemeente Barendrecht
Belangrijkste punten commissie grondgebied 14 juni 2005:
Groen licht voor ontwikkeling bestemmingsplan Lagewei
BARENDRECHT (Donderdag 16 juni 2005) De commissie Grondgebied stemde op 14 juni in met de
te hanteren uitgangspunten voor het opstellen van een bestemmingsplan voor het gebied Lagewei.
Lagewei is het gebied tussen de 3e Barendrechtseweg, de Kilweg, het provinciale fietspad en de Mid-
deldijk. In dit gebied komen naast het Walburgcollege, een sporthal en een kerk, circa 430 woningen.
Het college van burgemeester en wethouders wil op korte termijn starten met de ontwikkeling van dit
na-vinex gebied. Dit is belangrijk omdat met de Stadsregio afspraken zijn gemaakt over de ontwikke-
ling van 550 woningen voor 2010 in de zogenaamde na-vinexgebieden. De gemeente is daarbij ver-
plicht om voor 2007 120 van de 550 woningen op te leveren. Het is de bedoeling een deel van deze
woningen te bouwen in Lagewei.
De na-vinexgebieden in Barendrecht zijn Ter Leede/Hooimeijer, Vrouwenpolder en Lagewei. In de commis-
sie van 14 juni werd een stedenbouwkundig ontwerp getoond voor het gebied Lagewei. In dit gebied komen
circa 430 woningen, de nieuwbouw van het Walburg College, een sporthal en een kerk. De uitgangspunten
voor de te realiseren woningbouw in dit gebied zijn 25% stapelbouw (max. 4 bouwlagen), 30% sociale bouw,
30% middeldure bouw en 40% dure woningen. Het schetsontwerp voor Lagewei sluit aan op toekomstige
ontwikkelingen in Vrouwenpolder. Lagewei grenst aan de Middeldijk. Om een buffer te creëren tussen be-
staande woningbouw aan de Middeldijk en woningbouw in Lagewei wordt een brede watergang met groen
aangebracht.
Het college verwacht de bestemmingsplanprocedure in september 2005 op te starten. Aan de hand hiervan
wordt gelijktijdig een vrijstellingsprocedure gestart (artikel 19.2) zodat begonnen kan worden met woning-
bouw in Lagewei. Het concept bestemmingsplan dient als toetsingskader voor de artikel 19.2 procedure.
Revitalisering bedrijventerrein Dierenstein
In de commissie Grondgebied werd op 14 juni uitgebreid gesproken over de startnotitie "Revitalisering be-
drijventerrein Dierenstein". Aanleiding voor de notitie zijn de naderende oplevering van de spooroverkapping
met daarin het NS-station, het door de gemeente verwerven van gronden die door Prorail zijn gekocht voor
de realisatie van de Betuweroute en particuliere (her)ontwikkelingen van bedrijven die gevestigd zijn op Die-
renstein. Door revitalisering van het bedrijventerrein wil het college de inrichting van de openbare ruimte op
een kwalitatief hoger peil brengen, de waterhuishouding en verkeerssituatie verbeteren en ontstaat een in-
tensiever ruimtegebruik. Hierdoor kan de werkgelegenheid groeien tot ongeveer 5.500 arbeidsplaatsen. Met
uitzondering van de fractie van GroenLinks, die aangaf een procesbeschrijving en een duidelijke rol van de
raad te missen bij dit project, stemde een meerderheid van de commissie in met de startnotitie. Nu de start-
notitie is vastgesteld wordt door het college een masterplan opgesteld. Daarnaast komt het college met een
procesnotitie waarin de planning, een plan van aanpak en de rol van de raad beschreven staan.
Essentieel onderdeel van de revitalisering van Dierenstein is de aanleg van de zogenaamde Spoorlaan. De
Spoorlaan verbindt het NS-station met de Verenambachtseweg. Met de komst van de Spoorlaan loopt de
ontsluiting van de Greenery op de Spoorlaan/Verenambachtseweg en niet langer op de Dierensteinweg.
Verkeer van en naar bedrijventerrein Dierenstein kan met de realisatie van de Spoorlaan via De Donk (huidi-
pagina 1 van 2
ge ontsluiting op Dierensteinweg) en de Spoorlaan (toekomstige aansluiting op Verenambachtseweg) het
bedrijventerrein op- of afrijden. Hierdoor wordt de verkeersdruk verdeeld. Om te komen tot een goede aan-
sluiting op het rijkswegennet wordt in regionaal verband met de gemeenten Ridderkerk, Rotterdam, Water-
schap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat gestudeerd op toekomstvaste oplossingen voor het kruispunt Die-
renstein.
Noot voor de pers,
Gemeente Barendrecht