AutoRai

Print

Renault Clio III: groter dan ooit tevoren

(16-6-2005)
Na de introductie van de Modus in 2004, gaat Renault door met de vernieuwing en ontwikkeling van haar gamma in het B-segment. De Clio III is een nieuw hoofdstuk in geschiedenis van de Clio die in 1990 begon en ongekend succesvol is gebleken.
De derde generatie van dit topmodel is de nieuwe referentie voor het segment. De Clio III is groter en ruimer en biedt veel rijplezier door dynamische weggedrag en haar comfort. Bovendien getuigt deze auto wederom van de expertise van Renault op het gebied van veiligheid.

De Clio III neemt het roer over van de Clio II en heeft met haar dynamiek, elegantie en ruimte meer dan ooit "alle kenmerken van het hogere segment". Deze auto is voorzien van uitrustingen die we alleen kennen uit de hogere segmenten, maar behoudt echter de compactheid die kenmerkend is voor deze klasse.

De soepele en sensuele lijnen van de Clio III weerspiegelen het dynamische karakter en het rijplezier dat deze auto te bieden heeft. Het warme en verzorgde interieur biedt ruimte aan vijf personen. Om aan de verwachtingen van de klanten te kunnen voldoen, is de Clio III leverbaar in 6 ambiances en 3 uitrustingsniveaus.

Buitengewoon veel ruimte en comfort
Met een lengte van 3,99 m is de Clio III een maatje groter geworden en beschikken de inzittenden zowel in de 3-deurs als in de 5-deurs versie over meer ruimte. Het vele licht in het interieur geeft een ruimtelijk gevoel dat ongekend is in deze klasse. De rijpositie en de ergonomische bedieningen verschaffen de bestuurder de nodige rust. De auto is uitgerust met tal van comfort- en veiligheidsuitrustingen; sommige daarvan, zoals de handsfree Renault Card, zijn nieuw in dit segment.

Rijplezier
De Clio wordt geproduceerd op het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. Het onderstel is afgeleid van dat van de nieuwe Mégane. De rijkwaliteiten komen voort uit een natuurlijk evenwicht dankzij een grote wielbasis, ruime spoorbreedten en een laag zwaartepunt. Deze essentiële gegevens komen goed tot hun recht in de uitstekende wegligging. Vanaf de introductie is de Clio III leverbaar met een groot aantal benzine- en dieselmotoren die conform de nieuwe Euro 4 emissienorm zijn. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2 16V (75 pk), een 1.4 16V (100 pk) en een 1.6 16V (110 pk). Van de Dieselmotoren is de 1.5 dCi leverbaar met drie vermogens: 70 pk, 85 pk en 105 pk. De motoren kunnen gekoppeld worden aan dezelfde versnellingsbakken als die van de Modus. De Clio III deelt een belangrijke technische innovatie met de Modus; een gerobotiseerde versnellingsbak waarvan de schakelflippers zich achter het stuur bevinden.

Het akoestische comfort, een belangrijke factor voor het rijplezier en â comfort, is vanaf de eerste fasen van het project een aandachtspunt geweest. Het resultaat is dat de Clio III op dit gebied tot de beste in deze klasse behoort.

Veiligheid in de genen
De Clio III streeft naar perfectie voor wat betreft veiligheid en profiteert daarbij van alle kennis van Renault op het gebied van actieve en passieve veiligheid. Net als zijn voorgangers wil ook de Clio III de beste resultaten halen bij de EuroNCAP crashtests. De Clio III is gemakkelijk bestuurbaar en beschikt over een uitstekend remsysteem. De auto is standaard uitgerust met een 8.0 ABS-systeem van Bosch met elektronische remkrachtverdeler (EBV) en noodstopbekrachtiging. De Clio III is verder leverbaar met het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), dat ook tractiecontrole (ASR), onderstuurcontrole en motorslipkoppelregeling (MSR) omvat, waarbij laatstgenoemde een systeem is dat het motorkoppel verhoogt bij abrupt gas loslaten of terugschakelen.

Na de Modus biedt ook de Clio III actieve bochtverlichting. Xenonlampen met extra bereik zijn ook leverbaar; deze lampen garanderen een perfect zicht in het donker. Voor de passieve veiligheid is een streng eisenpakket gehanteerd, geheel in de lijn van de verplichting en de expertise van Renault op dat gebied. De constructie van de Clio III bevat talrijke geprogrammeerde kreukelzones; zo is de carrosserie geschikt voor de fixeersystemen van het nieuwste Renault SRP-beschermingssysteem. Het veiligheidssysteem van de Clio III bestaat uit maximaal acht airbags, waarvan twee adaptieve frontairbags met spankrachtbegrenzer en dubbele gordelspanner op de voorste zitplaatsen. In de Clio III wordt op de middelste plaats van de achterbank bovendien een nieuw veiligheidsconcept geïntroduceerd voor kinderen van 6 tot 10 jaar

Een gebruiksvriendelijke, zuinige en milieuvriendelijke auto De Clio III maakt het de gebruikers gemakkelijk: zo is het onderhoudsinterval 30.000 km voor alle benzinemotoren en 20.000 km voor alle dieselmotoren. De concept- en productiekwaliteit garandeert een langere levensduur en een lagere kilometerkostprijs. Bovendien is de Clio III milieuvriendelijk: 95% van het totale gewicht kan eenvoudig gerecycled worden. Met de oplossingen die gebruikt zijn voor het âeco-conceptâ van de Clio III loopt Renault bovendien vooruit op de op handen zijnde beperkingen met betrekking tot het gebruik van zware metalen. Renault is één van de belangrijkste constructeurs in het segment van de compacte autoâs. Deze strategische sector vertegenwoordigt meer dan één derde van de Europese markt, ofwel 5 miljoen autoâs. Met de Clio III, de in 2004 geïntroduceerde Modus en de nog altijd succesvolle Twingo streeft Renault voor 2005 naar een marktaandeel van bijna 11% in Europa.

De vernieuwing van het aanbod compacte autoâs is van start gegaan met de Modus en heeft bij Renault geleid tot de ontwikkeling van een nieuw industrieel systeem waarbij iedere fabriek (Flins en Bursa en ook Dieppe voor de Renault Sport versie) gericht is op één type auto. De startinvestering van de Clio III bedroeg 953 miljoen euro, waarvan 630 miljoen in productie werd geïnvesteerd.