Print
Renault Clio III: groter dan ooit tevoren
(16-6-2005)
Na de introductie van de Modus in 2004, gaat Renault door met de
vernieuwing en ontwikkeling van haar gamma in het B-segment. De Clio
III is een nieuw hoofdstuk in geschiedenis van de Clio die in 1990
begon en ongekend succesvol is gebleken.
De derde generatie van dit topmodel is de nieuwe referentie voor het
segment. De Clio III is groter en ruimer en biedt veel rijplezier door
dynamische weggedrag en haar comfort. Bovendien getuigt deze auto
wederom van de expertise van Renault op het gebied van veiligheid.
De Clio III neemt het roer over van de Clio II en heeft met haar
dynamiek, elegantie en ruimte meer dan ooit "alle kenmerken van het
hogere segment". Deze auto is voorzien van uitrustingen die we alleen
kennen uit de hogere segmenten, maar behoudt echter de compactheid die
kenmerkend is voor deze klasse.
De soepele en sensuele lijnen van de Clio III weerspiegelen het
dynamische karakter en het rijplezier dat deze auto te bieden heeft.
Het warme en verzorgde interieur biedt ruimte aan vijf personen. Om
aan de verwachtingen van de klanten te kunnen voldoen, is de Clio III
leverbaar in 6 ambiances en 3 uitrustingsniveaus.
Buitengewoon veel ruimte en comfort
Met een lengte van 3,99 m is de Clio III een maatje groter geworden en
beschikken de inzittenden zowel in de 3-deurs als in de 5-deurs versie
over meer ruimte. Het vele licht in het interieur geeft een ruimtelijk
gevoel dat ongekend is in deze klasse. De rijpositie en de
ergonomische bedieningen verschaffen de bestuurder de nodige rust. De
auto is uitgerust met tal van comfort- en veiligheidsuitrustingen;
sommige daarvan, zoals de handsfree Renault Card, zijn nieuw in dit
segment.
Rijplezier
De Clio wordt geproduceerd op het B-platform van de Renault-Nissan
Alliantie. Het onderstel is afgeleid van dat van de nieuwe Mégane. De
rijkwaliteiten komen voort uit een natuurlijk evenwicht dankzij een
grote wielbasis, ruime spoorbreedten en een laag zwaartepunt. Deze
essentiële gegevens komen goed tot hun recht in de uitstekende
wegligging. Vanaf de introductie is de Clio III leverbaar met een
groot aantal benzine- en dieselmotoren die conform de nieuwe Euro 4
emissienorm zijn. Het aanbod benzinemotoren bestaat uit een 1.2 16V
(75 pk), een 1.4 16V (100 pk) en een 1.6 16V (110 pk). Van de
Dieselmotoren is de 1.5 dCi leverbaar met drie vermogens: 70 pk, 85 pk
en 105 pk. De motoren kunnen gekoppeld worden aan dezelfde
versnellingsbakken als die van de Modus. De Clio III deelt een
belangrijke technische innovatie met de Modus; een gerobotiseerde
versnellingsbak waarvan de schakelflippers zich achter het stuur
bevinden.
Het akoestische comfort, een belangrijke factor voor het rijplezier en
â comfort, is vanaf de eerste fasen van het project een aandachtspunt
geweest. Het resultaat is dat de Clio III op dit gebied tot de beste
in deze klasse behoort.
Veiligheid in de genen
De Clio III streeft naar perfectie voor wat betreft veiligheid en
profiteert daarbij van alle kennis van Renault op het gebied van
actieve en passieve veiligheid. Net als zijn voorgangers wil ook de
Clio III de beste resultaten halen bij de EuroNCAP crashtests. De Clio
III is gemakkelijk bestuurbaar en beschikt over een uitstekend
remsysteem. De auto is standaard uitgerust met een 8.0 ABS-systeem van
Bosch met elektronische remkrachtverdeler (EBV) en
noodstopbekrachtiging. De Clio III is verder leverbaar met het
Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), dat ook tractiecontrole
(ASR), onderstuurcontrole en motorslipkoppelregeling (MSR) omvat,
waarbij laatstgenoemde een systeem is dat het motorkoppel verhoogt bij
abrupt gas loslaten of terugschakelen.
Na de Modus biedt ook de Clio III actieve bochtverlichting.
Xenonlampen met extra bereik zijn ook leverbaar; deze lampen
garanderen een perfect zicht in het donker. Voor de passieve
veiligheid is een streng eisenpakket gehanteerd, geheel in de lijn van
de verplichting en de expertise van Renault op dat gebied. De
constructie van de Clio III bevat talrijke geprogrammeerde
kreukelzones; zo is de carrosserie geschikt voor de fixeersystemen van
het nieuwste Renault SRP-beschermingssysteem. Het veiligheidssysteem
van de Clio III bestaat uit maximaal acht airbags, waarvan twee
adaptieve frontairbags met spankrachtbegrenzer en dubbele
gordelspanner op de voorste zitplaatsen. In de Clio III wordt op de
middelste plaats van de achterbank bovendien een nieuw
veiligheidsconcept geïntroduceerd voor kinderen van 6 tot 10 jaar
Een gebruiksvriendelijke, zuinige en milieuvriendelijke auto De Clio
III maakt het de gebruikers gemakkelijk: zo is het onderhoudsinterval
30.000 km voor alle benzinemotoren en 20.000 km voor alle
dieselmotoren. De concept- en productiekwaliteit garandeert een
langere levensduur en een lagere kilometerkostprijs. Bovendien is de
Clio III milieuvriendelijk: 95% van het totale gewicht kan eenvoudig
gerecycled worden. Met de oplossingen die gebruikt zijn voor het
âeco-conceptâ van de Clio III loopt Renault bovendien vooruit op de op
handen zijnde beperkingen met betrekking tot het gebruik van zware
metalen. Renault is één van de belangrijkste constructeurs in het
segment van de compacte autoâs. Deze strategische sector
vertegenwoordigt meer dan één derde van de Europese markt, ofwel 5
miljoen autoâs. Met de Clio III, de in 2004 geïntroduceerde Modus en
de nog altijd succesvolle Twingo streeft Renault voor 2005 naar een
marktaandeel van bijna 11% in Europa.
De vernieuwing van het aanbod compacte autoâs is van start gegaan met
de Modus en heeft bij Renault geleid tot de ontwikkeling van een nieuw
industrieel systeem waarbij iedere fabriek (Flins en Bursa en ook
Dieppe voor de Renault Sport versie) gericht is op één type auto. De
startinvestering van de Clio III bedroeg 953 miljoen euro, waarvan 630
miljoen in productie werd geïnvesteerd.
AutoRai