NOC*NSF
Grote multimediale campagne van start
"Je bent goed bezig bij een sportvereniging!"
ARNHEM - 'Je bent goed bezig bij een sportvereniging'. Dat is de
belangrijkste boodschap die de sportbonden en NOC*NSF willen uitdragen
met de gelijknamige multimediale campagne die deze week is gestart.
Het doel van de campagne is de grote maatschappelijke waarde van
sporten in georganiseerd verband te laten zien. Oftewel: de
sportvereniging als de 'place-to-be'.
NOC*NSF en de sportbonden willen er in 2008 een half miljoen nieuwe
leden bij hebben. Dat betekent, dat vooral de sportverenigingen zelf
op lokaal niveau aan de slag moeten met ledenwerving en -behoud.
Daarvoor heeft NOC*NSF onder meer de Adbuilder ontwikkeld. Via
internet (www.sport.nl/adbuilder) kan elke vereniging met de Adbuilder
in een handomdraai (en helemaal gratis!) zijn eigen 'professionele'
advertentie, folder of poster vormgeven.
De landelijke campagne is vooral bedoeld als steun in de rug voor de
sportverenigingen. Om te laten zien wat de sportvereniging in huis
heeft. De kracht van de campagne is uniformiteit in uitstraling, de
verrassing zit in het gegeven dat iedere afzonderlijke vereniging er
met behulp van de Adbuilder een eigen draai aan kan geven.
Voor elk wat wils
Met de campagne willen de sportbonden, NOC*NSF en de Partners in Sport
(DSM, Ernst & Young, NS en Randstad) de georganiseerde sport en de
sportvereniging in het bijzonder positioneren als een aantrekkelijke
en nuttige vrijetijdsbesteding voor ieder individu. De sportvereniging
biedt voor elk wat wils: mensen worden gestimuleerd actief in een
vereniging te participeren. Als sporter, maar ook als vrijwilliger of
professional. Van barmedewerker of scheidsrechter tot bestuurs- of
commissielid. Maar vooral moet de campagne iedereen ervan bewust
maken, dat de sportvereniging een belangrijke sociaal-maatschappelijke
bijdrage levert aan de Nederlandse samenleving.
De campagne is opgestart vanuit de Sportagenda 2005-2008, het
beleidskader waarin o.a. het vergroten van het marktaandeel van de
georganiseerde sport centraal staat. Dat betekent concreet dat
sportverenigingen en bonden versterkt worden, om zo hun meerwaarde
voor de maatschappij te kunnen waarmaken. De campagne draagt daaraan
bij: door te laten zien welke betekenis de sportvereniging inneemt in
de maatschappij en in het leven van een individu.
Grote variatie
De campagne onderschrijft alle kernwaarden van de sport. Van
recreatief tot prestatief, van emotie tot professionele kwaliteit.
Daarbij wordt de sportvereniging neergezet als dé plek waar je moet
zijn. De campagne maakt duidelijk dat de Nederlandse
sportinfrastructuur een grote variatie aan sporten biedt, dat er voor
elk wat wils is en dat de voldoening van sporten in georganiseerd
verband groot is.
De campagne bestaat onder meer uit een tv-spotje, dat bij de publieke
omroepen wordt uitgezonden. Verder zullen er advertenties en artikelen
verschijnen op internet, in regionale en lokale media,
vaktijdschriften, bonds- en clubbladen en de bladen van de Partners in
Sport. En last but not least hoort er bij 'Je bent goed bezig bij een
sportvereniging' ook een eigen lied. Het gaat om een speciaal voor de
sportvereniging geschreven nummer, dat door Darre van Dijk is
gecomponeerd en wordt gezongen. De titel 'Dit is m'n dag' is tevens
het thema van de campagne. 'Dit is m'n dag' is te beluisteren op de
speciale pagina van deze multimediale campagne.
(16 juni 2005)