Labiele leerlingen domineren schoolklimaat in achterstandsgebieden
Promotie Sociologie
donderdag 16 juni 12.00 uur
In het debat over het functioneren en de toekomst van scholen in achterstandsgebieden valt vaak de opvatting te beluisteren dat de etnische afkomst van leerlingen bepalend is voor de kwaliteit van de school en voor het schoolklimaat. Bowen Paulle werkte van 1996 tot 2002 als onderwijzer op twee 'zwarte' scholen in respectievelijk de Bronx en de Bijlmer en verrichtte er sociologisch onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek zijn schokkend. Het gedrag van leerlingen wordt overwegend bepaald door groepsvorming op school, de machtsverhoudingen tussen groepen en door de emotionele reacties die deze oproepen. Deze resulteren in een chaos die de kwaliteit van het onderwijs en van het leven van leraren en leerlingen aantasten. Het gedrag van een minderheid van vaak labiele leerlingen met een zeer geringe impulscontrole beheerst het leven op beide scholen. Etnische afkomst en daarop gebaseerde groepsidentiteiten spelen een ondergeschikte rol. Het vermogen van huidige curricula en schoolorganisaties om greep te krijgen op chaotische interacties tussen leerlingen en tussen leerlingen en hun docenten is zeer twijfelachtig. Bowen Paulle bepleit een revisie van bestaande theorieën en werpt een ander licht op het huidige debat over concentratie en deconcentratie van bepaalde groepen leerlingen. Hij concludeert dat de verzameling van waarnemingen uit de eerste hand een belangrijke rol moet spelen bij de broodnodige vernieuwing van het onderwijsbeleid.
B. Paulle: Anxiety and intimidation in the Bronx and the Bijlmer: An ethnographic comparison of two schools. Promotoren zijn prof. dr. A. de Swaan en prof. dr. N.A. Wilterdink.
Afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam