CDA Rotterdam
PERSBERICHT
CDA wil af van zonebeperking Vervoer Op Maat
Twee jaar geleden heeft de gemeenteraad van Rotterdam ingestemd met de bezuinigingen op de Wvg, onder druk van landelijke bezuinigingen. De Raad stemde in met een pakket maatregelen dat met name bezuinigingen doorvoert door effectiviteits- en efficiencymaatregelen te treffen. De gebruiker werd daarmee zoveel mogelijk ontzien. Om aan de bezwaren van de raad tegemoet te komen zegde het College toe een cliëntenonderzoek te doen. Daarmee ontstond voor het CDA een aanvaardbaar alternatief. CDA woordvoerder Sociale Zaken Karen Duys evalueert de gevolgen van de maatregelen en concludeert dat de negatieve gevolgen van de beperking van het aantal reiszones niet opweegt tegen het belang van mobiliteit en de effecten op het sociaal isolement van ouderen en gehandicapten.
We zijn nu ruim anderhalf jaar verder en Wethouder Lucas Bolsius (CDA) en de dienst VG zijn er op een goede wijze in geslaagd vorm te geven aan de invulling van een efficiëntere en effectievere organisatie.
De jaarrekening over 2004 laat zien, dat het financiële plaatje rond de Wvg aanzienlijk gunstiger is uitgevallen dan aanvankelijk gedacht. Doelstelling was een bezuiniging van ¤2,7 mln. Dat bedrag is ruimschoots overtroffen, blijkt uit de Kaderbrief en de Jaarrekening 2004.
Wat het CDA betreft mag het beleid op een aantal punten nog wel wat scherper, waar het gaat om het doorbreken van sociaal isolement en het versterken van de mobiliteit voor groepen die dat nodig hebben. Eén van de aandachtspunten - waar onder andere het CDA zich al langer voor inzet - is het voorkomen van sociaal isolement als gevolg van de beperking van het aantal reiszones. In de commissievergadering Sociale Zaken, van 8 juni jl. bleek opnieuw dat de 550-zonegrens ongewenste bijeffecten heeft. Reizigers die meer dan de 550 zones reizen betalen voor elke extra zone tot ¤ 6,50. Een fors bedrag. Daarmee worden mensen aangezet tot het sparen van zones en dat kan niet de bedoeling zijn.
CDA-woordvoerder Karen Duys zal dan ook pleiten voor het afschaffen van de zonebeperking voor reizigers binnen de stad, die gebruik maken van geïndiceerde vormen van lokaal vervoer. Het CDA denkt met deze maatregel het vertrouwen van de gebruikers te herstellen, dat een forse deuk heeft opgelopen na alle commotie die ontstond ten tijde van de veranderingen. Het CDA acht deze maatregel haalbaar. Uit de evaluatie van het meldpunt VG blijkt dat slechts een zeer beperkt deel van nog geen 1% van de gebruikers van VOM over de zonebeperking heen is gegaan. Wij achten het zeer onwaarschijnlijk dat dit percentage explosief stijgt na het loslaten van de zonebeperking. Daarnaast zien wij dat steden als Lelystad, Amsterdam en Den Haag - die geen zonebeperking hebben ingesteld voor de groep geïndiceerde gebruikers - laten zien dat het niet instellen van een zonebeperking haalbaar is.
Helaas ontbreekt het nog steeds aan een serieus grootschalig cliëntenonderzoek, dat zich tot nu toe vooral beperkt tot het inventariseren van klachten en bezwaren van gebruikers. Dat is iets anders dan het peilen van de behoeften van gebruikers. Onlangs stelde de CDA-fractie schriftelijke vragen waarin zij opnieuw vraagt naar een onderzoek onder de gebruikers. De CDA-fractie wijst erop dat zij in gesprekken met ouderenbonden, vertegenwoordigers van gehandicapten en cliëntenraden tot een genuanceerder beeld komt van de gevolgen van maatregelen en wensen van gebruikers, dan blijkt uit de evaluaties van het meldpunt VG. Een aantal van die bevindingen hebben wij verwoord in schriftelijke vragen.
Het CDA dringt er bij de wethouder op aan de zonemaximalisering op te heffen, zodat ook de Rotterdammer die buiten de huidige beleidslijnen valt niet thuis hoeft te blijven.
Karen Duys
Rotterdam, 15 juni 2005
Noot voor de redactie/