Vervolg op nieuwe contracten bij C1000-filialen
15-06-2005
De afgelopen tijd hebben wij u meermalen geïnformeerd over de nieuwe
arbeidscontracten die voor de C1000-filialen zijn ingevoerd. Ons
eerste advies was om deze contracten niet te tekenen omdat er heel wat
verplichtingen in stonden die u daarvoor waarschijnlijk niet in uw
contract had staan. Inmiddels heeft overleg plaatsgevonden met
Schuitema, eigenaar van de C1000-filialen, waarin de pijnpunten zijn
besproken.
Naar aanleiding van het overleg heeft Schuitema een verslag gemaakt
waarin een nadere uitleg gegeven wordt over de contracten en een
aantal zaken worden rechtgezet die niet helemaal goed verwoord zijn in
de contracten. Dit verslag hangt deze week op de mededelingsborden in
uw filiaal.
Wat waren nu onze voornaamste bezwaren tegen de contracten?
* Allereerst is het zo dat het helemaal niet nodig is om een nieuw
contract te krijgen en te ondertekenen. U bent immers al in dienst
bij Schuitema Winkelbedrijven, ook als u alleen nog maar een oud
contract heeft van Jac. Hermans of A&P. In feite gaan immers alle
rechten en plichten over bij een overname, dus ook een
arbeidscontract gaat één op één over. U bent dus niet verplicht om
te tekenen en hoeft dat ook nu niet te doen als u er nog steeds
niet achterstaat. Wat wel zo is, is dat onze bezwaren tegen het
contract voor het grootste gedeelte zijn weggenomen. Maar de keus
blijft natuurlijk altijd bij u!
* In de contracten staat dat u kunt worden overgeplaatst naar een
ander filiaal. Dat stond in veel oude contracten niet. Nu is het
zo dat een werkgever hier ook zonder zon formulering in het
contract toe kan overgaan, weliswaar binnen bepaalde grenzen en
alleen als het bedrijfseconomisch noodzakelijk is. In het algemeen
maken wij, als er bedrijfseconomische redenen aanwezig zijn,
duidelijke afspraken over die grenzen. Als u het er niet mee eens
bent dat er nu plotseling een mogelijkheid tot overplaatsing in uw
contract staat, kunt u hierover contact opnemen met de
personeelsfunctionaris. Komt u er dan toch niet uit, neemt u dan
vooral contact met ons op.
* In de contracten staat ook dat de werkgever de arbeidstijden
bepaalt na overleg met de werknemer. Dit zou betekenen dat
Schuitema aangeeft wat de werktijden zijn, u dit mededeelt (dat is
dan het overleg) en vervolgens tot deze werktijden overgaat. Dat
kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Schuitema heeft dit ook
aangepast. Werktijden kunnen alleen veranderen/worden aangepast
als dit in overleg (dit betekent: met instemming van de werknemer)
is gebeurd. Voor de rest komt het artikel over de arbeidstijden
overeen met hetgeen in de CAO is geregeld. Dat was dus sowieso van
toepassing.
* Velen van u hebben afspraken van persoonlijke aard in hun contract
staan. Bijvoorbeeld dat u niet op de avonden werkt of niet op
zaterdag en/of zondag of dat u niet werkt tijdens de
schoolvakanties. Deze rechten zullen door Schuitema worden
gerespecteerd. Als u hierover contact opneemt met de
personeelsfunctionaris zal deze de afspraken opnemen in een nieuwe
arbeidsovereenkomst.
* Sommigen van u krijgen nu te maken met een functietoeslag. Dat is
volgens het salarisbeleid van Schuitema. Deze toeslag wordt niet
afgebouwd. Enkel als u een hogere functie krijgt met dito salaris
verdwijnt als eerste de toeslag. Promotie hoeft dan dus niet te
lonen. Dit is geen afspraak die met ons is gemaakt, maar deze is
ook weer niet ongebruikelijk. Heeft u bezwaren tegen deze toeslag,
neemt u dan contact op met ons om u hierin bij te staan.
* In de contracten staat ook dat Schuitema het personeelshandboek
eenzijdig kan wijzigen na afstemming met betrokkenen. Een
personeelshandboek is niet hetzelfde als arbeidsvoorwaarden. Het
is niet zo dat Schuitema uw arbeidscontract eenzijdig kan
wijzigen. Voor het aangaan of veranderen van een contract zijn
toch altijd twee partijen nodig, dus de werkgever en u. Wat ze wel
hebben verduidelijkt (ook in het verslag) is dat veranderingen in
het personeelshandboek altijd gebeuren in overleg met betrokken
partijen (in dit geval de OR). Dus volgens de normale weg. In het
contract staat nog na afstemming dat betekent zoveel als: we
hebben het de OR verteld en gaan nu lekker onze eigen gang. Dat
kan volgens de wet helemaal niet en dat weet Schuitema ook wel.
Dat was dus niet de intentie.
We gaan ervan uit dat het bovenstaande wat duidelijkheid biedt. Wij
hebben alle contracten die we hebben ontvangen nagekeken, en dit waren
toch wel de belangrijkste pijnpunten die we eruit konden halen.
Ook hebben wij bij Schuitema duidelijk gemaakt dat velen van u nog
steeds het gevoel hebben dat dit nieuwe contract weer een manier is om
mensen weg te krijgen. Dit is weer één van de vele trucs van
Schuitema. Wij hebben aan Schuitema aangegeven dat het aan hen is om
dat gevoel weg te nemen. Mensen moeten weer met plezier en zonder
angst hun werk kunnen doen. Daar zijn we nu al lange tijd over aan het
praten en het moet er nu toch eens van komen dat de verbeteringen ook
echt gevoeld worden op de werkvloer. Schuitema heeft toegezegd hiermee
aan de slag te gaan. Zoals in onze vorige nieuwsflits al aangegeven,
is in ieder geval een mogelijke reorganisatie voor de winkels van de
baan. Dat is een eerste stap.
Wij hebben afgesproken 9 augustus weer bij elkaar te komen om te zien
hoe de zaken er dan voor staan. Heeft u vragen of opmerkingen over de
situatie bij u op de werkvloer? Geeft u die dan aan ons door zodat wij
die mee kunnen nemen in het overleg.
Heeft u toch nog vragen over uw persoonlijke situatie? Neem dan vooral
contact met ons op! U kunt hiervoor bellen of mailen met bestuurder,
Neoletta Poelgeest. Tel: 035-6460580 of n.poelgeest@cnvdibo.nl
Dienstenbond CNV