Dienstenbond CNV

Vervolg op nieuwe contracten bij C1000-filialen 15-06-2005

De afgelopen tijd hebben wij u meermalen geïnformeerd over de nieuwe arbeidscontracten die voor de C1000-filialen zijn ingevoerd. Ons eerste advies was om deze contracten niet te tekenen omdat er heel wat verplichtingen in stonden die u daarvoor waarschijnlijk niet in uw contract had staan. Inmiddels heeft overleg plaatsgevonden met Schuitema, eigenaar van de C1000-filialen, waarin de pijnpunten zijn besproken.

Naar aanleiding van het overleg heeft Schuitema een verslag gemaakt waarin een nadere uitleg gegeven wordt over de contracten en een aantal zaken worden rechtgezet die niet helemaal goed verwoord zijn in de contracten. Dit verslag hangt deze week op de mededelingsborden in uw filiaal.

Wat waren nu onze voornaamste bezwaren tegen de contracten?
* Allereerst is het zo dat het helemaal niet nodig is om een nieuw contract te krijgen en te ondertekenen. U bent immers al in dienst bij Schuitema Winkelbedrijven, ook als u alleen nog maar een oud contract heeft van Jac. Hermans of A&P. In feite gaan immers alle rechten en plichten over bij een overname, dus ook een arbeidscontract gaat één op één over. U bent dus niet verplicht om te tekenen en hoeft dat ook nu niet te doen als u er nog steeds niet achterstaat. Wat wel zo is, is dat onze bezwaren tegen het contract voor het grootste gedeelte zijn weggenomen. Maar de keus blijft natuurlijk altijd bij u!

* In de contracten staat dat u kunt worden overgeplaatst naar een ander filiaal. Dat stond in veel oude contracten niet. Nu is het zo dat een werkgever hier ook zonder zon formulering in het contract toe kan overgaan, weliswaar binnen bepaalde grenzen en alleen als het bedrijfseconomisch noodzakelijk is. In het algemeen maken wij, als er bedrijfseconomische redenen aanwezig zijn, duidelijke afspraken over die grenzen. Als u het er niet mee eens bent dat er nu plotseling een mogelijkheid tot overplaatsing in uw contract staat, kunt u hierover contact opnemen met de personeelsfunctionaris. Komt u er dan toch niet uit, neemt u dan vooral contact met ons op.

* In de contracten staat ook dat de werkgever de arbeidstijden bepaalt na overleg met de werknemer. Dit zou betekenen dat Schuitema aangeeft wat de werktijden zijn, u dit mededeelt (dat is dan het overleg) en vervolgens tot deze werktijden overgaat. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Schuitema heeft dit ook aangepast. Werktijden kunnen alleen veranderen/worden aangepast als dit in overleg (dit betekent: met instemming van de werknemer) is gebeurd. Voor de rest komt het artikel over de arbeidstijden overeen met hetgeen in de CAO is geregeld. Dat was dus sowieso van toepassing.

* Velen van u hebben afspraken van persoonlijke aard in hun contract staan. Bijvoorbeeld dat u niet op de avonden werkt of niet op zaterdag en/of zondag of dat u niet werkt tijdens de schoolvakanties. Deze rechten zullen door Schuitema worden gerespecteerd. Als u hierover contact opneemt met de personeelsfunctionaris zal deze de afspraken opnemen in een nieuwe arbeidsovereenkomst.

* Sommigen van u krijgen nu te maken met een functietoeslag. Dat is volgens het salarisbeleid van Schuitema. Deze toeslag wordt niet afgebouwd. Enkel als u een hogere functie krijgt met dito salaris verdwijnt als eerste de toeslag. Promotie hoeft dan dus niet te lonen. Dit is geen afspraak die met ons is gemaakt, maar deze is ook weer niet ongebruikelijk. Heeft u bezwaren tegen deze toeslag, neemt u dan contact op met ons om u hierin bij te staan.


* In de contracten staat ook dat Schuitema het personeelshandboek eenzijdig kan wijzigen na afstemming met betrokkenen. Een personeelshandboek is niet hetzelfde als arbeidsvoorwaarden. Het is niet zo dat Schuitema uw arbeidscontract eenzijdig kan wijzigen. Voor het aangaan of veranderen van een contract zijn toch altijd twee partijen nodig, dus de werkgever en u. Wat ze wel hebben verduidelijkt (ook in het verslag) is dat veranderingen in het personeelshandboek altijd gebeuren in overleg met betrokken partijen (in dit geval de OR). Dus volgens de normale weg. In het contract staat nog na afstemming dat betekent zoveel als: we hebben het de OR verteld en gaan nu lekker onze eigen gang. Dat kan volgens de wet helemaal niet en dat weet Schuitema ook wel. Dat was dus niet de intentie.

We gaan ervan uit dat het bovenstaande wat duidelijkheid biedt. Wij hebben alle contracten die we hebben ontvangen nagekeken, en dit waren toch wel de belangrijkste pijnpunten die we eruit konden halen.

Ook hebben wij bij Schuitema duidelijk gemaakt dat velen van u nog steeds het gevoel hebben dat dit nieuwe contract weer een manier is om mensen weg te krijgen. Dit is weer één van de vele trucs van Schuitema. Wij hebben aan Schuitema aangegeven dat het aan hen is om dat gevoel weg te nemen. Mensen moeten weer met plezier en zonder angst hun werk kunnen doen. Daar zijn we nu al lange tijd over aan het praten en het moet er nu toch eens van komen dat de verbeteringen ook echt gevoeld worden op de werkvloer. Schuitema heeft toegezegd hiermee aan de slag te gaan. Zoals in onze vorige nieuwsflits al aangegeven, is in ieder geval een mogelijke reorganisatie voor de winkels van de baan. Dat is een eerste stap.

Wij hebben afgesproken 9 augustus weer bij elkaar te komen om te zien hoe de zaken er dan voor staan. Heeft u vragen of opmerkingen over de situatie bij u op de werkvloer? Geeft u die dan aan ons door zodat wij die mee kunnen nemen in het overleg.

Heeft u toch nog vragen over uw persoonlijke situatie? Neem dan vooral contact met ons op! U kunt hiervoor bellen of mailen met bestuurder, Neoletta Poelgeest. Tel: 035-6460580 of n.poelgeest@cnvdibo.nl