VNG REAGEERT OP TASKFORCE VEREENVOUDIGING VERGUNNINGVERLENING
De VNG onderschrijft het belang van een transparant en efficiënt
vergunningverleningstraject en heeft waardering voor het werk van de
Taskforce vereenvoudigen vergunningen. De VNG heeft echter wel een
aantal bezwaren bij de aanbevelingen, die de Taskforce in zijn
eindrapport doet. Vier van de elf aanbevelingen kunnen niet zonder
meer op instemming van de VNG rekenen. De Taskforce presenteert
vandaag (15 juni) het eindrapport. In een brief aan staatssecretaris
Van Gennip zal de VNG haar bezwaren nader toelichten.
De VNG stemt niet in met de aanbevelingen: financiële sancties bij
overschrijding termijn; invoering van de silencio positivo; invoering
van een concernvergunning en het ter discussie stellen van het
legesbeleid. Deze aanbevelingen doorkruisen het huidige gemeentelijke
beleid. Over de overige zeven aanbevelingen is de VNG positief, mits
deze geen dwingend karakter hebben.
Financiële sanctie leidt niet tot verkrijgen van de vergunning
De Taskforce stelt voor financiële sancties bij
termijnoverschrijdingen in te stellen. De VNG is tegen dit
boetevoorstel, omdat zon boete geen oplossing biedt voor het probleem.
Immers, als de gemeente de geldende termijn overschrijdt ontvangt de
vergunningaanvrager wel een geldbedrag, maar heeft hij nog steeds niet
de verlangde vergunning.
Silencio positivo en concernvergunning niet wenselijk
De invoering van silencio positivo vindt de VNG niet wenselijk. Deze
aanbeveling gaat ervan uit dat indien de vergunningverleningstermijn
is verstreken, de vergunning geacht wordt te zijn verleend. Er is dan
echter geen sprake van inspraak of voorwaarden die aan de vergunning
worden verbonden. Daardoor wordt de positie van derde belanghebbenden
aangetast.
Ook is de VNG geen voorstander van het zonder meer invoeren van een
concernvergunning. Het Rijk verleent dan een vergunning voor meerdere
locaties van één bedrijf, waarbij geen rekening kan worden gehouden
met de kwaliteit van de leefomgeving rondom die locaties. Die afweging
dient juist op lokaal niveau te gebeuren. Waar het gaat om één project
waar meerdere gemeenten bij betrokken zijn, bijvoorbeeld het aanleggen
van een spoorlijn vindt de VNG wel dat het proces van
vergunningaanvragen zo eenvoudig mogelijk moet worden gemaakt.
Bijvoorbeeld door het hanteren van één aanvraagformulier dat
vervolgens door elke betrokken gemeente wordt behandeld.
Taskforce schetst onjuist beeld van leges
Volgens de Taskforce worden leges door gemeenten gebruikt om winst te
maken. Van het maken van winst is echter nimmer sprake. Leges zijn
hooguit kostendekkend. Gemeenten heffen leges om de kosten van de
vergunningaanvraag bij de aanvrager in rekening te brengen. De VNG
blijft dan ook voorstander van het huidige legesbeleid.
De VNG steunt een transparant en efficiënt vergunningverleningbeleid.
VNG en gemeenten ondernemen op dit moment verschillende initiatieven
die hieraan moeten bijdragen. Voorbeeld hiervan is het rapport van de
commissie dienstverlening dat tijdens het VNG congres op 7 juni jl. is
gepresenteerd.
Vereniging Nederlandse Gemeenten