Time : 3:53:24 PM
Date : Wednesday, June 15, 2005
Sender Name: Child Focus

Child Focus lanceert nieuwe campagne om kinderpornografie op het Internet te bestrijden

Brussel, 15 juni 2005

Om volwassenen en in het bijzonder Internetgebruikers te sensibiliseren voor de problematiek van kinderpornografie op het Internet en hen aan te moedigen alle materiaal van kinderpornografische aard aan te geven, lanceert Child Focus - met de steun van de Europese Commissie in het kader van haar Actieplan voor een veiliger Internet - een nieuwe campagne met de slogan "Een kinderpornografische foto is geen beeld. Het is een kind."

In het kader van zijn opdracht om seksuele uitbuiting van kinderen te bestrijden, beheert Child Focus - eveneens met de steun van de Europese Commissie (Safer Internet Action Plan) - sinds juni 2002 het burgerlijk meldpunt www.childfocus-net-alert.be . Melders kunnen er anoniem terecht om vermoedelijk kinderpornografisch materiaal aan te geven. De meldingen worden overgemaakt aan de gespecialiseerde diensten van de Federale Politie, met wie de
samenwerkingsmodaliteiten vastliggen in een protocol.

Het doel van de nieuwe campagne, die pro bono door het agentschap Grey werd ontwikkeld, is om volwassenen, en in het bijzonder een gewaarschuwd Internautenpubliek, te bereiken en ervan te overtuigen toevallig ontdekt materiaal van kinderpornografische aard onmiddellijk te melden aan Child Focus. Ter herinnering : de Belgische wetgeving verbiedt het actieve opzoeken van illegaal materiaal alsook het bezit en het verspreiden ervan. Het gebruikte beeld voor de campagne toont een op de zijkant gelegde, opengeklapte laptop met aan de ene kant de kledingstukken van een volwassen man en aan de andere kant de kleren van een klein kind over de bovenste randen van de computer gehangen, als ware het een 'kleedscherm'. Zodoende wordt gesuggereerd dat er op het Internet taferelen m.b.t. kindermisbruik kunnen plaatsvinden die zelfs een gewaarschuwd Internaut niet vermoedt.
De campagne "Een kinderpornografische foto is geen beeld. Het is een kind." start met affiches, advertenties en postkaarten en kan rekenen op de steun van talrijke partners. Zo loopt van 14 tot 27 juni een postkaartenactie via het Boomerang netwerk en van 20 juni tot 18 september een affichagecampagne via het Campus Poster netwerk.

Child Focus zal ook affiches bezorgen aan Internetcafé's en verspreiden via zijn vrijwilligers en partners.

Gedurende de eerste vijf maanden van 2005 ontving Child Focus 1423 meldingen van vermoedelijk pedopornografisch materiaal in vergelijking met slechts 844 meldingen tijdens dezelfde periode in 2004. Deze toename is voornamelijk te danken aan de samenwerking sinds 23 maart 2005 met de Internet Service Providers Association. Dank zij deze is het mogelijk om, via een speciaal door Child Focus ontwikkelde "button", op de websites van de leden van ISPA Belgium een link te openen naar het meldingsformulier op
www.childfocus-net-alert.be . Zodoende worden niet alleen de helpdesks van de Internet Service Providers ontlast, maar worden ook meer Internauten bereikt aangezien reeds is gebleken dat 57 % van de klachten die Child Focus sinds de samenwerking ontving van providers afkomstig zijn.

De samenwerking met de industrie en de nieuwe campagne naar het grote publiek toe kaderen beide in een nieuw project dat Child Focus eind 2004 startte met de steun van de Europese Commissie om een veiliger gebruik van het Internet te bevorderen en de industrie te sensibiliseren.

Bijlagen bij dit persbericht zijn beschikbaar op www.pressreleases.be

Informatie voor de pers :

Isabelle Marneffe, tel 02/4754460 isabelle.marneffe@childfocus.org