Time : 3:53:24 PM
Date : Wednesday, June 15, 2005
Sender Name: Child Focus
Child Focus lanceert nieuwe campagne om kinderpornografie op het Internet te bestrijden
Brussel, 15 juni 2005
Om volwassenen en in het bijzonder Internetgebruikers te
sensibiliseren voor de problematiek van kinderpornografie op het
Internet en hen aan te moedigen alle materiaal van
kinderpornografische aard aan te geven, lanceert Child Focus - met de
steun van de Europese Commissie in het kader van haar Actieplan voor
een veiliger Internet - een nieuwe campagne met de slogan "Een
kinderpornografische foto is geen beeld. Het is een kind."
In het kader van zijn opdracht om seksuele uitbuiting van kinderen te
bestrijden, beheert Child Focus - eveneens met de steun van de
Europese Commissie (Safer Internet Action Plan) - sinds juni 2002 het
burgerlijk meldpunt www.childfocus-net-alert.be . Melders kunnen er
anoniem terecht om vermoedelijk kinderpornografisch materiaal aan te
geven. De meldingen worden overgemaakt aan de gespecialiseerde
diensten van de Federale Politie, met wie de
samenwerkingsmodaliteiten vastliggen in een protocol.
Het doel van de nieuwe campagne, die pro bono door het agentschap
Grey werd ontwikkeld, is om volwassenen, en in het bijzonder een
gewaarschuwd Internautenpubliek, te bereiken en ervan te overtuigen
toevallig ontdekt materiaal van kinderpornografische aard
onmiddellijk te melden aan Child Focus. Ter herinnering : de
Belgische wetgeving verbiedt het actieve opzoeken van illegaal
materiaal alsook het bezit en het verspreiden ervan.
Het gebruikte beeld voor de campagne toont een op de zijkant gelegde,
opengeklapte laptop met aan de ene kant de kledingstukken van een
volwassen man en aan de andere kant de kleren van een klein kind over
de bovenste randen van de computer gehangen, als ware het een
'kleedscherm'. Zodoende wordt gesuggereerd dat er op het Internet
taferelen m.b.t. kindermisbruik kunnen plaatsvinden die zelfs een
gewaarschuwd Internaut niet vermoedt.
De campagne "Een kinderpornografische foto is geen beeld. Het is
een kind." start met affiches, advertenties en postkaarten en kan
rekenen op de steun van talrijke partners. Zo loopt van 14 tot 27
juni een postkaartenactie via het Boomerang netwerk en van 20 juni
tot 18 september een affichagecampagne via het Campus Poster netwerk.
Child Focus zal ook affiches bezorgen aan Internetcafé's en
verspreiden via zijn vrijwilligers en partners.
Gedurende de eerste vijf maanden van 2005 ontving Child Focus 1423
meldingen van vermoedelijk pedopornografisch materiaal in
vergelijking met slechts 844 meldingen tijdens dezelfde periode in
2004. Deze toename is voornamelijk te danken aan de samenwerking
sinds 23 maart 2005 met de Internet Service Providers Association.
Dank zij deze is het mogelijk om, via een speciaal door Child Focus
ontwikkelde "button", op de websites van de leden van ISPA Belgium
een link te openen naar het meldingsformulier op
www.childfocus-net-alert.be . Zodoende worden niet alleen de
helpdesks van de Internet Service Providers ontlast, maar worden ook
meer Internauten bereikt aangezien reeds is gebleken dat 57 % van de
klachten die Child Focus sinds de samenwerking ontving van providers
afkomstig zijn.
De samenwerking met de industrie en de nieuwe campagne naar het grote
publiek toe kaderen beide in een nieuw project dat Child Focus eind
2004 startte met de steun van de Europese Commissie om een veiliger
gebruik van het Internet te bevorderen en de industrie te
sensibiliseren.
Bijlagen bij dit persbericht zijn beschikbaar op www.pressreleases.be
Informatie voor de pers :
Isabelle Marneffe, tel 02/4754460 isabelle.marneffe@childfocus.org