Onderzoek: Gezonde voeding staat op punt van doorbreken

15.06.2005 / 15:58 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Pplus people planet profit

Onderzoek: Gezonde voeding staat op punt van doorbreken

Gezond en biologisch eten staat op het punt om werkelijk door te breken. Er komt een einde aan het kleine marktaandeel. Dat stelt directeur Willem Brethouwer van het onderzoeksbureau MarketResponse op basis van een landelijk bevolkingsonderzoek. De interessegroep en de koopbereidheid nadert de 20 procent. Dat is volgens Brethouder 'een omslagpunt'. Wat nu hard nodig is, zijn veel meer verkooppunten. MarketResponse presenteerde het onderzoek op het congres P+@Work. De presentatie is op de website van P+ gratis downloadbaar.

Brethouwer vond net als vorig jaar 1,5 miljoen Nederlanders die een bewuste levensstijl nastreven. Dat is 15,1 procent van de bevolking van 18 jaar en ouder. De Amerikaanse socioloog Paul Ray noemde ze de 'Cultural Creatives' (CC). Vooral deze groep burgers maakt zich zorgen over de wereld, ecologische effecten, achterstelling van vrouwen en kinderen en streeft een betere leefomgeving na. Het zijn mensen met een sterk persoonlijke levensstijl, waarvoor de sympathie in Nederland het afgelopen iets is gegroeid. Brethouwer vond interessante verschuivingen in vergelijking met zijn onderzoek van een jaar geleden, ook bij de controlegroep 'gewone' Nederlanders.

Tijd om de wereld te redden

Enkele cijfers: 97 procent van de CC's vindt het hoog tijd dat er actie moet worden ondernomen om iets van de wereld te redden. Dat is 17 procent meer dan in 2004. Van de gewone Nederlanders vindt 61 procent dat (was: 43 procent). Niet minder dan 99 procent maakt zich zorgen over het economisch gewin en het gedrag van grote bedrijven. Van de gewone Nederlanders vindt 81 procent dat.

Nostalgie overheerst

Brethouwer testte voor marketeers welke argumenten gebruikt moeten worden, om de verkoop van gezonde voeding te bevorderen. Vooral nostalgische verhalen bleken aan te slaan, over hoe het eten vroeger smaakte. Herinneringen aan de 'worteltjes van opa' generen een verkoopscore van 40 procent bij CC's en zelfs 23 procent bij gewone Nederlanders. Het werkt beter om over die heerlijke verse groenten van de boerderij van vroeger te praten, dan over creatief koken (36 procent koopscore CC), gezond verstand (29 procent koopscore CC) of ketenverantwoordelijkheid (19 procent koopscore CC). Ook bij de rest van de Nederlanders spreken deze 'verhalen' minder aan.

Niet meer adverteren

Brethouwer beveelt producenten aan vooral niet te gaan adverteren, maar na te gaan denken over 'het bieden van ervaringen' in de winkel. 'Verkrijgbaarheid is belangrijker dan advertising', besluit MarketResponse het onderzoek. Brethouwer maakte voor dit onderzoek gebruik van dezelfde onderzoekspopulatie die hij ook peilt in onderzoeken voor de Nederlandse regering.

Een volledig verslag van dit onderzoek is te vinden op de website van P+ onder Downloads: Willem Brethouwer, Van Kijken naar Kopen (Powerpointpresentatie).

Voor verdere informatie:

Hoofdredacteur P+ Jan Bom: 06- 27153000

P+ is het magazine en de website over duurzaam ondernemen in Nederland. P+@Work is het congres, waar gisteren sprekers als Joseph Pine (The Experience Economy), Paul Ray (The Authenticity Factor) en Margreet Westerhuis (Directeur Whole Foods Engeland) spraken over marketingstrategieën voor gezondheidsproducten.