Gemeente Utrecht

Utrecht verbreedt aanpak huiselijk geweld

De gemeente Utrecht investeert extra in de aanpak van huiselijk geweld. Huiselijk geweld is geen incidenteel verschijnsel. In de stad Utrecht registreerde de politie in 2004 bijna 1600 incidenten van huiselijk geweld. Een groot aantal instanties is bij hulpverlening aan slachtoffers betrokken. Onder gemeentelijke regie moeten en kunnen afstemming en samenwerking verbeteren. De hulpverlening moet ook nieuwe doelgroepen zoals ouderen en lichamelijk gehandicapten bereiken. Tevens krijgt het stedelijk advies- en steunpunt aan slachtoffers van huiselijk geweld een regionale functie. Voor deze verbreding van de aanpak ontvangt Utrecht vanaf 2005 tot en met 2009 jaarlijks EUR 200.000 in het kader van het GroteStedenBeleid.

Uiteraard is de aanpak van huiselijk geweld in de stad Utrecht niet nieuw. Utrecht kent al enkele jaren het advies- en meldpunt VeiligHuis. Hier kunnen mensen telefonisch terecht met vragen die te maken hebben met huiselijk geweld. Een deskundig telefoonteam zorgt voor adequate doorverwijzing en afhandeling van vragen. VeiligHuis is ondergebracht bij Vrouwenopvang Utrecht en te bereiken op 0900 - 2300300 of via www.meldpunt-eenveilighuis.nl. Voor inzicht in de omvang van huiselijk geweld zijn ook de politiecijfers van betekenis. Vanaf 2004 registreert de politie specifieker op huiselijk geweld. Cijfers over de politieregistratie in 2004 zijn in een aparte bijlage bijgevoegd.

Vaak gaat het bij huiselijk geweld om complexe situaties. Neem A. Zij leeft gescheiden van haar zwaar verslaafde man, die haar met de dood bedreigt. Zij raakt zwanger van een ander. Zelf was ze in de veronderstelling dat ze onvruchtbaar was, nu blijkt dat de oorzaak van de kinderloosheid bij haar man te liggen. Zij wil het kind afstaan ter adoptie maar komt in de knel omdat ze hiervoor toestemming nodig heeft van de man waarmee ze nog getrouwd is. Zij wil uit angst niet over de kindkwestie met haar wettige echtgenoot praten. Haar schoonfamilie komt bij haar verhaal halen. Wijkagenten, vrouwenopvang, jeugdzorg, advocaten, verslavingszorg, maatschappelijk werk zijn bij deze case betrokken. Een voorbeeld als dit illustreert de noodzaak en het belang van goede afstemming en coördinatie. Het verhaal van A en twee andere cases zijn als bijlage bij dit persbericht gevoegd.

Met het rijk zijn de volgende doelstellingen afgesproken. In 2009 is in Utrecht sprake van een goede onderlinge afstemming tussen alle instellingen en organisaties, die zich bezig houden met huiselijk geweld. Om die afstemming te bereiken zal de gemeente de regierol op zich nemen. Afgesproken is verder dat er in 2009 één loket bestaat voor alle vormen van relationeel geweld. Tenslotte zijn afspraken gemaakt over een sluitend registratie systeem in 2009 van alle meldingen van huiselijk geweld (van eerste zowel als van herhaalde meldingen).

Daarnaast wil het Ministerie van VWS komen tot een landelijk dekkend netwerk van advies- en steunpunten huiselijk geweld. 35 centrumgemeenten hebben de opdracht gekregen om voor hun regio een advies- en steunpunt huiselijk geweld op te zetten. Utrecht is één van deze centrumgemeenten. Het advies- en steunpunt in Utrecht krijgt een functie voor 20 regio-gemeenten.

Met de vernieuwde aanpak is dit jaar gestart. Waarbij als eerste stap de positie van het huidige advies-en meldpunt verbeterd wordt. Het hulpaanbod wordt verbreed, zodat ook nieuwe doelgroepen als ouderen en lichamelijk gehandicapten er terecht kunnen. Tevens wordt de registratie aangepast en verbeterd. De verbreding van het werkterrein van VeiligHuis naar 20 regiogemeenten krijgt in 2006 zijn beslag.


---