Ingezonden persbericht


Nederland aan top gezondheidszorg

Nieuwe Europese zorgindex zegt dat Nederland "het best voldoet aan verwachtingen van consumenten"

Brussel, 15 juni 2005

Volgens een enquête in 12 Europese landen wordt de consument in Nederland het best bediend door hun gezondheidszorgsysteem. Het wordt op de voet gevolgd door Zwitserland en Duitsland. Permanente toppresteerders zijn Frankrijk en Zweden, vaak uitgeroepen tot modellanden voor gezondheidszorg. Aldus de nieuwe EuroHealth Consumer Index, gelanceerd in Brussel tijdens de Health Consumer Summit 2005.

In vijf categorieën, die 20 prestatie-indicatoren dekken, scoort Nederland 48 punten op een totaal van 60. De volle score werd toegekend voor een aantal categorieën, o.a. wetgeving over rechten van patiënten, toegang tot eigen medische gegevens, afspraken met de huisarts op dezelfde dag, lage mortaliteit van borst- en dikkedarmkanker, lage frequentie van ernstige ziekenhuisinfecties, herhalingsrecepten zonder bezoek aan de dokter en farmaceutische subsidies. Zwakke punten waren directe toegang tot specialistische zorg en verzekering tegen medische fouten.

"Nederland wordt gekenmerkt door openheid, vele financieringsmogelijkheden en goede resultatenkwaliteit" zegt Dr. Arne Bjornberg, Directeur EuroHealth Consumer Index. "Het verbaast ons niet te merken dat landen met nagenoeg afwezige wachtlijsten goed scoren over alle categorieën in de Index heen".

"Klaarblijkelijk bieden gezondheidszorgsystemen gebaseerd op verscheidenheid in financiering en zorgvoorziening de beste consumentenwaarde", merkt MEP Christofer Fjellner op, die als gastheer optreedt voor de Summit. Hij voegde eraan toe "Patiëntmobiliteit en concurrentie onder dienstenleveranciers verbeteren de kwaliteit van de zorg. Daarom is het belangrijk om gezondheidszorg te handhaven in de Dienstenrichtlijn".

De EuroHealth Consumer Index rangschikt nationale zorgsystemen volgens vijf hoofdgebieden voor consumenten - patiëntenrechten en informatie, wachttijden voor gewone behandelingen, zorgresultaten, klantvriendelijkheid en toegang tot medicatie. De Index wordt samengesteld uit een combinatie van openbare statistieken en onafhankelijk onderzoek door de in Brussel gestationeerde denktank Health Consumer Powerhouse. De Index stelt de consument centraal.

Over de EuroHealth Consumer Index

Om de Index te bekijken/downloaden en het verklarende rapport: http://www.healthpowerhouse.com/?p=ehci2005

Over het Health Consumer Powerhouse

http://www.healthpowerhouse.com/?p=mediaroom

Om de Zweedse Health Consumer Index te bekijken (gepubliceerd in 2004 en 2005): www.vardkonsumentindex.se (ook in het Engels).

Health Consumer Powerhouse contactpersoon: Mw. Kajsa Wilhelmsson, +32 (0)496-23 55 30.

EINDE