Provincie Groningen

GPO betrekt Nieuwe Garde bij brainstorm
13 juni 2005

Woensdagavond 15 juni organiseert Nieuw Garde, netwerk voor jonge creatieven, op verzoek van het Groninger Promotie Overleg (GPO) een brainstorm in In-Kaleido, het voormalige KPN-pand aan de Munnekeholm. Doel van de avond is om samen met vertegenwoordigers van creatief Groningen én (aankomende) studenten en hun ouders van gedachten te wisselen over een nieuwe `Er gaat niets boven Groningen' (EGNBG) campagne over studeren in Groningen. GPO heeft in navolging van de creatieve stad manifestatie `Groningen Gist' het initiatief genomen kruisbestuiving te stimuleren tussen overheids-, onderwijsinstellingen en creatief Groningen.

De brainstorm zal uitgevoerd worden door een 20-tal genodigden, waaronder scholieren, ouders, studenten en creatieven uit het Nieuwe Garde netwerk. De GPO-leden die provincie, gemeente, RUG en Hanzehogeschool vertegenwoordigen, spelen de rol van jury tijdens de brainstorm. Bovendien zijn ze beschikbaar om feitelijke informatie te verstrekken met betrekking tot de bestaande EGNBG-onderwijscampagnes van het GPO.

Doel campagne studeren in Groningen
Doel van de landelijke EGNBG-campagne is potentiële studenten te verleiden naar Groningen te komen voor een bezoek aan de open dagen van RUG en Hanzehogschool. Daarnaast wil het GPO het imago van jonge, bruisende studiestad te versterken.
De onderwijspartners bepalen samen met de gemeente en de provincie de inhoud en de vorm
van de campagne. De campagne van de afgelopen twee jaar bestond uit twee radiospots die voorafgaand aan de voorlichtingsdagen zijn uitgezonden op twee landelijke radiozenders (Yorin, Radio 538) voor jongeren, vier keer per jaar, twee weken lang, acht keer per dag.

Doel samenwerking GPO
Doel van het GPO is (meer) samen te werken met andere promotiepartners en het bedrijfsleven en daarbij vooral vanuit promotieperspectief te kijken naar wat ons bindt in plaats van onderscheidt. Uitgangspunt is eenheid creëren in communicatie. Deze samen-werking levert grote promotionele voordelen op. Alleen door strategisch inhoudelijk én financieel samen te werken is ontwikkeling van een structurele, landelijke campagne over Groningen realistisch. Betrokken partijen kijken daarbij vooral goed hoe de landelijke EGNBG-campagnes de eigen communicatiemix kunnen versterken en vice versa. Het GPO wil Groningen bij voorkeur het hele jaar door in de media zien of horen. Dit gebeurt vanuit verschillend imagoperspectief: studeren, economie & kwaliteit van leven, toerisme & cultuur. Afgelopen week ging de landelijke EGNBG-economiecampagne van start.