AutoRai

Print

FXX transformeert Ferrari relaties in echte testrijders

(15-6-2005)
Ferrari heeft voor haar meest toegewijde en gepassioneerde clientèle een innovatief, technisch samenwerkingsprogramma ontwikkeld rond het FXX prototype.
De FXX is de meest geavanceerde GT die ooit in Maranello werd ontworpen en het is zijn missie om Ferrariâs meest trouwe relaties te transformeren in echte testrijders voor het merk met het steigerende raspaard.

De overvloed aan data en ervaringen die gedurende dit zeer speciale programma worden opgedaan is uitzonderlijk belangrijk voor Ferrari. Zo wordt de feedback van deze niet-professionele relatietestrijders vergeleken met en aangevuld door commentaren van Michael Schumacher, Rubens Barrichello en Ferrariâs eigen professionele testrijders.

Iedere trouwe relatie die zich opgeeft voor het FXX project, door één van de ongeveer 20 te produceren autoâs te kopen, gaat daadwerkelijk deel uitmaken van Team Ferrari. Daarbij worden zijn rijervaringen achter het stuur van de nieuwe auto nauwkeurig gevolgd door techneuten en specialisten van Ferrari.

De FXX is bij uitstek het bewijs van Ferrariâs know-how in het bouwen van speciale, in een gelimiteerde serie geproduceerde sportwagens, uiteraard gecombineerd met haar uitgebreide autosport-ervaring. Het prototype vormt de basis waarop de specificaties voor toekomstige, extreme modellen worden opgebouwd. De extreem krachtige FXX levert op alle fronten werkelijk fantastische prestaties. De auto is niet gehomologeerd voor het gebruik op de openbare weg en wordt ook niet voor de autosport ingezet. De FXX wordt alleen exclusief op het circuit gebruikt als onderdeel van een speciaal en doorlopend R&D-programma, waarvan deze eerste groep van relatietestrijders deel uitmaakt.

De FXX wordt aangedreven door een imposante 6.262cc V12 krachtbron die er ruim 800 pk bij 8.500 tpm uit weet te persen. Zijn versnellingsbak is het resultaat van de opgedane ervaringen in de Formule 1 en zorgt voor schakeltijden die onder de
100 milliseconden liggen. Dat is bijna net zo snel als de F1 monopostoâs, die op dit moment het absolute summum van de technologische mogelijkheden vormen.

Het aërodynamische design van de FXX is eveneens bijzonder innovatief, omdat het heeft geleid tot een ontwerp dat 40 procent meer downforce levert dan ooit tevoren werd gerealiseerd. Bovendien is het mogelijk om de verstelbare spoiler van de FXX aan te passen aan alle specifieke circuitomstandigheden.