Unieke Mercedes-Benz racetransporter terug op historisch terrein
Tijdens de Europese Formule 1-Grand Prix, eind mei op de Nürburgring,
maakten Kimi Räikkönen en Juan Pablo Montoya, beide coureurs van het
West McLaren Mercedes Formule 1-team, kennis met een bijzondere auto,
de Mercedes-Benz racetransporter uit 1954.
Met de presentatie op het legendarische circuit in de Eifel, keerde de
racetransporter terug op historisch terrein. De Nürburgring is immers
een van de circuits die onlosmakelijk verbonden is met de succesvolle
traditie van de "Silberpfeile", de Mercedes-Benz-raceauto's van
weleer.
Om tijdens de vele races in de jaren 1954 en 1955 snel de
Mercedes-Benz-raceauto's te kunnen transporteren, gaf Alfred Neubauer,
destijds aan het hoofd van de sportafdeling van het merk, de opdracht
tot ontwikkeling en bouw van een snelle transportauto. De technici
namen deze uitdaging graag aan en bouwden de motor van de 300 SL in
een vrachtwagenchassis. In plaats van het originele motorvermogen van
215 pk leverde de krachtbron in de racetransporter 192 pk, maar dat
was altijd nog genoeg om de in die tijd indrukwekkende topsnelheid van
170 km/u te bereiken. En dat ondanks het gewicht van 2.100 kg, waar
men nog eens 800 kg voor de raceauto's bij op kon tellen.
Dat het verbruik rond de 25 liter per 100 km lag, wekt weinig
verwondering. Snelheid was destijds het belangrijkste aspect, als er
plotseling een auto naar de fabriek in Stuttgart moest worden gebracht
voor een snelle reparatie. Toen Mercedes-Benz in 1955 stopte met de
raceactiviteiten, betekende dat ook het einde van de blauwe
transporter in zijn oorspronkelijke doelstelling. De auto deed echter
nog tot 1967 dienst op de eigen testbaan van Mercedes-Benz.
Daarna had hij in het museum terecht moeten komen, maar de vloer van
het toenmalige Mercedes-Benz-museum was niet bestand tegen het hoge
gewicht van de auto. Vandaar dat werd besloten de auto te slopen.
Medio jaren negentig vatten enkele medewerkers van Mercedes-Benz het
plan op om de beroemde transporter van destijds opnieuw op te bouwen.
Dat was echter een lastig karwei, want er waren geen tekeningen
aanwezig. Men moest het doen met een vel met technische gegevens, een
aantal foto's en de herinneringen van degenen die in de vijftiger
jaren bij het project betrokken waren. Maar alle inspanningen werden
beloond: na zeven jaar en 6000 manuren werk beleefde de nieuw gebouwde
racetransporter opnieuw zijn première.
© 1998-2005 DaimlerChrysler. All rights reserved.
Provider, Legal Notices and Terms, Privacy Statement
DaimlerChrysler Nederland