AutoRai

Print

Renault breidt Modus-lijn uit met 1.5 dCi 105

(15-6-2005)
Renault lanceert een Modus met een nieuwe motor. De 1.5 dCi motor levert in zijn nieuwste versie 78 kW/106 pk en wordt geleverd in combinatie met een nieuwe handgeschakelde zes versnellingsbak. Prijzen van de jongste Modus versie beginnen bij ⬠23.395,-.

De dieselmotor profiteert van de meest geavanceerde technische innovaties: piëzo-elektrisch bediende injectoren, meervoudige inspuiting, speciaal gevormde zuigers en een dubbel dempend vliegwiel. Deze aandrijflijn biedt maximaal rijcomfort en de Modus voldoet hiermee aan de nieuwe Europese emissienorm Euro 4. Deze nieuwe motor is verkrijgbaar op uitrustingsniveaus Luxe (Ambiance Dynamique en Privilège) en Initiale.

De nieuwe motor is gebaseerd op de bestaande 1.5 dCi, maar biedt meer rijcomfort. Het vermogen is verhoogd van 74 kW/100 pk tot 78 kW/106 pk bij 4.000 t/min en het koppel is met 20 procent toegenomen van 200 Nm tot 240 Nm bij 2.000 t/min. Daarmee presteert de motor beter: de topsnelheid van de Modus 1.5 dCi 105 bedraagt 186 km/h en de acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 11,2 seconden.

Deze evolutie van motortype 1.5 dCi gaat uit van de technieken die de basis hebben gelegd voor het succes van de 100 pk versie, zoals de tweede generatie Common Rail-inspuiting, turbo met variabele geometrie en 1.600 bar inspuitdruk. Deze basis is uitgebreid met een aantal actuele ontwikkelingen in de dieseltechniek. De piëzo-elektrisch bestuurde verstuivers met zes openingen vervangen de elektromagnetische verstuivers van de 100 pk-versie. De piëzotechniek van Siemens maakt het met name mogelijk meervoudige inspuiting per verbrandingscyclus toe te passen. De snelle reactie- en bedieningstijd van het systeem (vier keer sneller dan een conventionele verstuiver) maakt in deze motor drie inspuitingen per cyclus mogelijk: een voor-inspuiting, de hoofdinspuiting en een na-inspuiting. De voor-inspuiting is zeer nauwkeurig gedoseerd waardoor er minder dieselklop hoorbaar is, met name bij stationair draaiende motor. De na-inspuiting zorgt voor verlaging van de uitstoot doordat in deze fase de tijdens de verbranding geproduceerde roetdeeltjes worden naverbrand. Het brandstofverbruik en de emissiewaarden zijn een maatstaf voor een diesel in deze klasse: gemiddeld 124 gram CO2/km. Een bijkomende wijziging is de vormgeving van de zuigers. De nieuwe aandrijflijn voldoet daarmee ruimschoots aan de Euro 4 norm.

De introductie van een dubbel dempend vliegwiel heeft er voor gezorgd dat de motor minder laag frequente trillingen bij lage toerentallen doorgeeft. De ontwikkeling van een motorblok met groter contactvlak en een vierde ophangpunt voor de aandrijflijn dragen ook bij aan een stillere motor. Verder zorgt de meervoudige inspuiting voor minder verbrandingsgeluiden.

Eerste door Renault en Nissan samen ontwikkelde versnellingsbak De 1.5 dCi 105 is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zes versnellingsbak. Met een maximaal toegelaten koppel van 240 Nm is deze versnellingsbak bestemd voor benzine- en dieselmotoren met een kleine tot middelgrote cilinderinhoud. De zesde versnelling zorgt voor meer rijcomfort en een lager brandstofverbruik. De dichter bij elkaar gespatieerde eerste vijf versnellingen zorgen ervoor dat de motor zeer goed reageert en zijn trekkracht behoudt. De zesde versnelling verlaagt het toerental waardoor de motor stiller loopt en minder brandstof verbruikt. Het brandstofverbruik bij gecombineerd gebruik en op de snelweg is ook 10 procent lager.

Renault, Europees marktleider kleine autoâs
Eind februari 2005 had Renault in West-Europa al meer dan 92.000 exemplaren van de Modus verkocht sinds de lancering in september 2004. Deze kleine auto veroverde dus al snel een plaats op de Europese markt. Het marktaandeel in het B-segment bedroeg in februari 2005 al 5,5 procent. Met de Modus en de Clio - samen goed voor 12,3 procent marktaandeel-, bevestigt Renault haar leiderschap in Europa in het B-segment.

De versies met de meest uitgebreide uitrustingsniveaus verkopen relatief het best. De versies Dynamique en uitrustingsniveaus Comfort en Luxe zijn de meest verkochte uitvoeringen. Bij de motoren wordt de
1.5 dCi dieselmotor met 80 pk het meest besteld.

Frankrijk vormt de grootste markt voor de Modus met meer dan 46.000 verkochte autoâs sinds september 2004. Met de drie modellen Clio, Modus en Twingo had Renault in februari 2005 11,4 procent van de Franse markt in handen. De verkoop van kleine autoâs (A en B) steeg in vergelijking met februari 2004 met 6,6 procent. In Nederland zijn er tot en met mei 2.705 autoâs verkocht (geregistreerd), waarmee de Modus een marktaandeel van 1,2 procent voor zijn rekening neemt. In totaal zijn er sinds de lancering van de Modus al 3.707 autoâs in Nederland verkocht, 5 procent hiervan zijn versies met een dieselmotor.