Print
Renault breidt Modus-lijn uit met 1.5 dCi 105
(15-6-2005)
Renault lanceert een Modus met een nieuwe motor. De 1.5 dCi motor
levert in zijn nieuwste versie 78 kW/106 pk en wordt geleverd in
combinatie met een nieuwe handgeschakelde zes versnellingsbak. Prijzen
van de jongste Modus versie beginnen bij ⬠23.395,-.
De dieselmotor profiteert van de meest geavanceerde technische
innovaties: piëzo-elektrisch bediende injectoren, meervoudige
inspuiting, speciaal gevormde zuigers en een dubbel dempend vliegwiel.
Deze aandrijflijn biedt maximaal rijcomfort en de Modus voldoet
hiermee aan de nieuwe Europese emissienorm Euro 4. Deze nieuwe motor
is verkrijgbaar op uitrustingsniveaus Luxe (Ambiance Dynamique en
Privilège) en Initiale.
De nieuwe motor is gebaseerd op de bestaande 1.5 dCi, maar biedt meer
rijcomfort. Het vermogen is verhoogd van 74 kW/100 pk tot 78 kW/106 pk
bij 4.000 t/min en het koppel is met 20 procent toegenomen van 200 Nm
tot 240 Nm bij 2.000 t/min. Daarmee presteert de motor beter: de
topsnelheid van de Modus 1.5 dCi 105 bedraagt 186 km/h en de
acceleratie van 0 tot 100 km/h kost slechts 11,2 seconden.
Deze evolutie van motortype 1.5 dCi gaat uit van de technieken die de
basis hebben gelegd voor het succes van de 100 pk versie, zoals de
tweede generatie Common Rail-inspuiting, turbo met variabele geometrie
en 1.600 bar inspuitdruk. Deze basis is uitgebreid met een aantal
actuele ontwikkelingen in de dieseltechniek. De piëzo-elektrisch
bestuurde verstuivers met zes openingen vervangen de
elektromagnetische verstuivers van de 100 pk-versie. De piëzotechniek
van Siemens maakt het met name mogelijk meervoudige inspuiting per
verbrandingscyclus toe te passen. De snelle reactie- en bedieningstijd
van het systeem (vier keer sneller dan een conventionele verstuiver)
maakt in deze motor drie inspuitingen per cyclus mogelijk: een
voor-inspuiting, de hoofdinspuiting en een na-inspuiting. De
voor-inspuiting is zeer nauwkeurig gedoseerd waardoor er minder
dieselklop hoorbaar is, met name bij stationair draaiende motor. De
na-inspuiting zorgt voor verlaging van de uitstoot doordat in deze
fase de tijdens de verbranding geproduceerde roetdeeltjes worden
naverbrand. Het brandstofverbruik en de emissiewaarden zijn een
maatstaf voor een diesel in deze klasse: gemiddeld 124 gram CO2/km.
Een bijkomende wijziging is de vormgeving van de zuigers. De nieuwe
aandrijflijn voldoet daarmee ruimschoots aan de Euro 4 norm.
De introductie van een dubbel dempend vliegwiel heeft er voor gezorgd
dat de motor minder laag frequente trillingen bij lage toerentallen
doorgeeft. De ontwikkeling van een motorblok met groter contactvlak en
een vierde ophangpunt voor de aandrijflijn dragen ook bij aan een
stillere motor. Verder zorgt de meervoudige inspuiting voor minder
verbrandingsgeluiden.
Eerste door Renault en Nissan samen ontwikkelde versnellingsbak
De 1.5 dCi 105 is leverbaar met een nieuwe handgeschakelde zes
versnellingsbak. Met een maximaal toegelaten koppel van 240 Nm is deze
versnellingsbak bestemd voor benzine- en dieselmotoren met een kleine
tot middelgrote cilinderinhoud. De zesde versnelling zorgt voor meer
rijcomfort en een lager brandstofverbruik. De dichter bij elkaar
gespatieerde eerste vijf versnellingen zorgen ervoor dat de motor zeer
goed reageert en zijn trekkracht behoudt. De zesde versnelling
verlaagt het toerental waardoor de motor stiller loopt en minder
brandstof verbruikt. Het brandstofverbruik bij gecombineerd gebruik en
op de snelweg is ook 10 procent lager.
Renault, Europees marktleider kleine autoâs
Eind februari 2005 had Renault in West-Europa al meer dan 92.000
exemplaren van de Modus verkocht sinds de lancering in september 2004.
Deze kleine auto veroverde dus al snel een plaats op de Europese
markt. Het marktaandeel in het B-segment bedroeg in februari 2005 al
5,5 procent. Met de Modus en de Clio - samen goed voor 12,3 procent
marktaandeel-, bevestigt Renault haar leiderschap in Europa in het
B-segment.
De versies met de meest uitgebreide uitrustingsniveaus verkopen
relatief het best. De versies Dynamique en uitrustingsniveaus Comfort
en Luxe zijn de meest verkochte uitvoeringen. Bij de motoren wordt de
1.5 dCi dieselmotor met 80 pk het meest besteld.
Frankrijk vormt de grootste markt voor de Modus met meer dan 46.000
verkochte autoâs sinds september 2004. Met de drie modellen Clio,
Modus en Twingo had Renault in februari 2005 11,4 procent van de
Franse markt in handen. De verkoop van kleine autoâs (A en B) steeg in
vergelijking met februari 2004 met 6,6 procent. In Nederland zijn er
tot en met mei 2.705 autoâs verkocht (geregistreerd), waarmee de Modus
een marktaandeel van 1,2 procent voor zijn rekening neemt. In totaal
zijn er sinds de lancering van de Modus al 3.707 autoâs in Nederland
verkocht, 5 procent hiervan zijn versies met een dieselmotor.
AutoRai