FNV

Verzet tegen Port Package 2 begint ook te werken

Een nieuwe poging om een richtlijn voor de liberalisering van havendiensten in te voeren, heeft dinsdag een slecht onthaal gekregen in het Europees Parlement. "Maar daarmee zijn we er nog niet", waarschuwt vakbondsbestuurder Niek Stam.
Stam deed zelf in Brussel mee aan de storm van protest tijdens een hoorzitting die het parlement had belegd. Behalve de vakbonden bleken de havenautoriteiten tegen. De verladers en vervoerders zijn voor.

In 2003 wees het Europees Parlement na heftig verzet van de vakbonden de havenrichtlijn, de Port Package, af. Port Package 2 roept echter zeker zoveel kritiek op. Havenautoriteiten en liberale politici zijn nu ook tegen wegens de papierwinkel die investeringen zou belemmeren.

De parlementariƫrs in de transportcommissie zien niets in het nieuwe voorstel van de Europese Commissie. Rapporteur Georg Jazerbowski, een Duitse christen-democraat, wil daarom het omstreden voorstel om zelfafhandeling door scheepsbemanningen toe te staan, uit de richtlijn halen. "Maar we hebben nog een ander punt", benadrukt Stam. "De stuwadoors krijgen ook het recht om zelf te bepalen wie ze het havenwerk laten doen. Dat moet er ook uit."

FNV Bondgenoten strijdt juist al langer voor behoud van het registratiesysteem voor erkende havenwerkers, zoals vastgelegd in ILO-verdag 137. Minister De Geus wil dit verdrag ter bescherming van havenwerkers in de komende maanden opzeggen, omdat de werkgevers hier niet meer aan meewerken.

De rechter gaf de vakbond op 29 september 2004 gelijk door te stellen dat de Staat het verdrag schendt. Hij kon de regering echter niet opleggen een registratie op te zetten.

Het vreemde is dat de Europese Commissie de lidstaten adviseert om zich aan te sluiten bij het verdrag van de internationale arbeidsorganisatie ILO, maar zelf de bescherming van erkende havenwerkers overboord gooit.

Minister De Geus zegt het te betreuren dat werknemers en werkgevers er samen niet uit zijn gekomen. Maar voorrang voor erkende havenwerkers vindt hij niet stroken met zijn arbeidsmarktbeleid, dat een zo groot mogelijke flexibiliteit beoogt, blijkt uit het persbericht over het wetsvoorstel.

FNV Bondgenoten overweegt nu de werkgevers een ultimatum te stellen om het registratiesysteem nieuw leven in te blazen. Vrijdag komt de sectorraad van de bond bijeen om hierover een besluit te nemen.

Het ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van nieuwe laad- en losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de pasjesregeling, van belang voor de veiligheid in de zeehavens. Maar de werkgeversorganisaties bestaan niet meer.

"Daarom is het van belang dat iedere havenwerker beseft dat zijn eigen werkgever hiervoor verantwoordelijk is", stelt Stam. "Opzegging van de ILO-verdragen heeft grotere gevolgen dan misschien in eerste instantie zou lijken. Ook als het gaat om arbeidsvoorwaarden."