Verzet tegen Port Package 2 begint ook te werken
Een nieuwe poging om een richtlijn voor de liberalisering van
havendiensten in te voeren, heeft dinsdag een slecht onthaal gekregen
in het Europees Parlement. "Maar daarmee zijn we er nog niet",
waarschuwt vakbondsbestuurder Niek Stam.
Stam deed zelf in Brussel mee aan de storm van protest tijdens een
hoorzitting die het parlement had belegd. Behalve de vakbonden bleken
de havenautoriteiten tegen. De verladers en vervoerders zijn voor.
In 2003 wees het Europees Parlement na heftig verzet van de vakbonden
de havenrichtlijn, de Port Package, af. Port Package 2 roept echter
zeker zoveel kritiek op. Havenautoriteiten en liberale politici zijn
nu ook tegen wegens de papierwinkel die investeringen zou belemmeren.
De parlementariƫrs in de transportcommissie zien niets in het nieuwe
voorstel van de Europese Commissie. Rapporteur Georg Jazerbowski, een
Duitse christen-democraat, wil daarom het omstreden voorstel om
zelfafhandeling door scheepsbemanningen toe te staan, uit de richtlijn
halen. "Maar we hebben nog een ander punt", benadrukt Stam. "De
stuwadoors krijgen ook het recht om zelf te bepalen wie ze het
havenwerk laten doen. Dat moet er ook uit."
FNV Bondgenoten strijdt juist al langer voor behoud van het
registratiesysteem voor erkende havenwerkers, zoals vastgelegd in
ILO-verdag 137. Minister De Geus wil dit verdrag ter bescherming van
havenwerkers in de komende maanden opzeggen, omdat de werkgevers hier
niet meer aan meewerken.
De rechter gaf de vakbond op 29 september 2004 gelijk door te stellen
dat de Staat het verdrag schendt. Hij kon de regering echter niet
opleggen een registratie op te zetten.
Het vreemde is dat de Europese Commissie de lidstaten adviseert om
zich aan te sluiten bij het verdrag van de internationale
arbeidsorganisatie ILO, maar zelf de bescherming van erkende
havenwerkers overboord gooit.
Minister De Geus zegt het te betreuren dat werknemers en werkgevers er
samen niet uit zijn gekomen. Maar voorrang voor erkende havenwerkers
vindt hij niet stroken met zijn arbeidsmarktbeleid, dat een zo groot
mogelijke flexibiliteit beoogt, blijkt uit het persbericht over het
wetsvoorstel.
FNV Bondgenoten overweegt nu de werkgevers een ultimatum te stellen om
het registratiesysteem nieuw leven in te blazen. Vrijdag komt de
sectorraad van de bond bijeen om hierover een besluit te nemen.
Het ILO-verdrag 137 (betreffende de sociale gevolgen van nieuwe laad-
en losmethoden) is in 1976 door Nederland geratificeerd. Twintig jaar
zorgden de werkgeversorganisaties in Rotterdam en Amsterdam voor de
pasjesregeling, van belang voor de veiligheid in de zeehavens. Maar de
werkgeversorganisaties bestaan niet meer.
"Daarom is het van belang dat iedere havenwerker beseft dat zijn eigen
werkgever hiervoor verantwoordelijk is", stelt Stam. "Opzegging van de
ILO-verdragen heeft grotere gevolgen dan misschien in eerste instantie
zou lijken. Ook als het gaat om arbeidsvoorwaarden."
FNV