AutoRai

Print

Porsche prijs voor Volkswagen en Shell

(15-6-2005)
Volkswagen en Shell hebben samen de prestigieuze Professor Ferdinand Porsche prijs ontvangen voor baanbrekend onderzoek naar synthetische voertuigbrandstoffen. Deze zijn beter voor het milieu én verminderen de afhankelijkheid van aardolie.
Volkswagen en Shell doen gezamenlijk onderzoek naar GTL- (Gas to Liquid) en BTL- (Biomass to Liquid)-brandstoffen voor autoâs. Deze synthetische brandstoffen hebben veel betere eigenschappen dan conventionele brandstoffen uit alleen aardolie. Ze worden opgebouwd met behulp van nauwkeurig bepaalde âingrediëntenâ. Zo ontstaat een reuk- en kleurloos mengsel met precies de gewenste eigenschappen.

Shell maakt de GTL-brandstoffen uit aardgas in een proeffabriek in Maleisië. Volkswagen test die in zijn motoren en stelt zo de optimale specificaties vast. De samenwerking leidde al tot concrete resultaten: de V-Power diesel bij Duitse en Nederlandse Shell-tankstations bestaat voor vijf procent uit GTL. Met invoering van puur synthetische brandstoffen is nog meer winst te behalen, concluderen Volkswagens ingenieurs. Zeker als de motoren op hun beurt worden afgestemd op synthetische brandstoffen. Dan zijn ze zuiniger en de schadelijke emissies dalen tot wel vijftig procent.

Porsche reikt de Professor Ferdinand Porsche-prijs eenmaal per twee jaar uit ter stimulering van onderzoek dat een blijvende bijdrage levert aan de vooruitgang in de auto-industrie. In de Technische Universiteit van Wenen reikte Wendelin Wiedeking, bestuursvoorzitter van Porsche, de prijs uit aan Dr. Wolfgang Steiger van Volkswagen en Dr. Wolfgang Warnecke van Shell. Wiedeking prees in zijn rede het belang van het onderzoek voor de mobiliteit van de toekomst. "Het onderzoek naar synthetische brandstoffen is een grote innovatie. Al binnen enkele jaren zullen de positieve gevolgen voor de auto-industrie in hun volle omvang blijken."

Vernieuwbare bronnen
De synthetische brandstoffen hebben ook een belangrijk economisch voordeel. "Ze verminderen de afhankelijkheid van aardolie", zegt Prof. Dr. Bernhard Geringer van de TU Wenen. "Door aardgas en vernieuwbare bronnen zoals biomassa te gebruiken, zetten we een belangrijke tussenstap naar het einddoel: waterstof uit hernieuwbare bronnen."

Synthetische brandstof uit biomassa (âsunfuelâ) heeft een groot voordeel: de CO2 die vrijkomt bij de verbranding is afkomstig van bomen of planten en draagt dus niet bij aan het broeikaseffect. De energie is afkomstig van de zon. Motoren lopen dus bij wijze van spreken op zonne-energie.