Print
Porsche prijs voor Volkswagen en Shell
(15-6-2005)
Volkswagen en Shell hebben samen de prestigieuze Professor Ferdinand
Porsche prijs ontvangen voor baanbrekend onderzoek naar synthetische
voertuigbrandstoffen. Deze zijn beter voor het milieu én verminderen
de afhankelijkheid van aardolie.
Volkswagen en Shell doen gezamenlijk onderzoek naar GTL- (Gas to
Liquid) en BTL- (Biomass to Liquid)-brandstoffen voor autoâs. Deze
synthetische brandstoffen hebben veel betere eigenschappen dan
conventionele brandstoffen uit alleen aardolie. Ze worden opgebouwd
met behulp van nauwkeurig bepaalde âingrediëntenâ. Zo ontstaat een
reuk- en kleurloos mengsel met precies de gewenste eigenschappen.
Shell maakt de GTL-brandstoffen uit aardgas in een proeffabriek in
Maleisië. Volkswagen test die in zijn motoren en stelt zo de optimale
specificaties vast. De samenwerking leidde al tot concrete resultaten:
de V-Power diesel bij Duitse en Nederlandse Shell-tankstations bestaat
voor vijf procent uit GTL. Met invoering van puur synthetische
brandstoffen is nog meer winst te behalen, concluderen Volkswagens
ingenieurs. Zeker als de motoren op hun beurt worden afgestemd op
synthetische brandstoffen. Dan zijn ze zuiniger en de schadelijke
emissies dalen tot wel vijftig procent.
Porsche reikt de Professor Ferdinand Porsche-prijs eenmaal per twee
jaar uit ter stimulering van onderzoek dat een blijvende bijdrage
levert aan de vooruitgang in de auto-industrie. In de Technische
Universiteit van Wenen reikte Wendelin Wiedeking, bestuursvoorzitter
van Porsche, de prijs uit aan Dr. Wolfgang Steiger van Volkswagen en
Dr. Wolfgang Warnecke van Shell. Wiedeking prees in zijn rede het
belang van het onderzoek voor de mobiliteit van de toekomst. "Het
onderzoek naar synthetische brandstoffen is een grote innovatie. Al
binnen enkele jaren zullen de positieve gevolgen voor de
auto-industrie in hun volle omvang blijken."
Vernieuwbare bronnen
De synthetische brandstoffen hebben ook een belangrijk economisch
voordeel. "Ze verminderen de afhankelijkheid van aardolie", zegt Prof.
Dr. Bernhard Geringer van de TU Wenen. "Door aardgas en vernieuwbare
bronnen zoals biomassa te gebruiken, zetten we een belangrijke
tussenstap naar het einddoel: waterstof uit hernieuwbare bronnen."
Synthetische brandstof uit biomassa (âsunfuelâ) heeft een groot
voordeel: de CO2 die vrijkomt bij de verbranding is afkomstig van
bomen of planten en draagt dus niet bij aan het broeikaseffect. De
energie is afkomstig van de zon. Motoren lopen dus bij wijze van
spreken op zonne-energie.
AutoRai