Print
Nieuwe Jaguar XJ 2.7 Diesel maakt programma compleet
(15-6-2005)
De introductie van de 2.7 liter V6 twin turbo Diesel in het
XJ-modelprogramma betekent een belangrijke ontwikkeling voor het
vlaggenschip van Jaguar. De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel is te
koop vanaf ⬠87.800,-.
Na de uiterst succesvolle introductie van dieselmotoren in het X-TYPE-
en S-TYPE-modelprogramma, betekent de toevoeging van de XJ 2.7 liter
V6 twin turbo Diesel dat Jaguar nu een dieselalternatief biedt in het
totale Saloon-programma. Hierdoor kan het merk voldoen aan de
groeiende Europese vraag naar autoâs met dieselmotoren. Daarnaast
zorgt de toevoeging van een dieselpartikelfilter ervoor dat deze
geavanceerde V6-motor zelfs boven de Euro IV emissie-eisen scoort.
"Jaguar richt zich dit jaar vooral op de vraag van onze klanten die
waar voor hun geld willen combineren met een rijbelevenis die je
alleen bij Jaguar kunt krijgen. Daarom is het XJ-modelprogramma voor
modeljaar 2006 behoorlijk opgewaardeerd. Of het nu gaat over de
introductie van onze gewaardeerde XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel of
de hele reeks andere vooruitstrevende zaken, waaronder gelaagd
akoestisch glas en de draadloze Bluetooth telefoon-systeemvoorziening,
de nieuwe XJ houdt Jaguar aan kop in het premium segment."
Bibiana Boerio, managing director, Jaguar Cars.
De XJ is de meest technologisch vooruitstrevende Jaguar ooit gebouwd.
Het is de eerste in productie gebouwde Jaguar met een lichtgewicht
aluminium monocoque carrosserie; een unieke karaktertrek die de XJ een
belangrijk voordeel biedt ten opzichte van zijn concurrenten. Een
lichtere auto betekent immers een snellere acceleratie en korte
remafstand, alsmede een laag brandstofverbruik en een groter bereik,
zeker in combinatie met de nieuwste, efficiënte dieselmotor. De
aluminium carrosserie van de XJ biedt bovendien meer stijfheid en
veiligheid ten opzichte van het conventionele stalen chassis van het
vorige model. Dus profiteert de klant niet alleen van de
gewichtsbesparing die aluminium nu eenmaal oplevert, maar ook van de
extra voordelen als uitmuntende rijeigenschappen en een extreem stille
en veilige auto.
Daarom vult de toevoeging van de 2.7 liter V6 twin turbo Diesel het
XJ-modelprogramma zo goed aan. Een lichtgewicht aluminium constructie,
gecombineerd met een moderne twin turbo dieselmotor, levert namelijk
dynamische prestaties op met een precieze besturing en een
exceptionele verfijning. Met een vermogen van 207 EEC-pk/152 EEC-kW
accelereert de dieselaangedreven XJ Saloon naar 100 km/h in slechts
8,2 seconden, terwijl een krachtig koppel (435 Nm) vrijwel het hele
toerenbereik beschikbaar is. Dit garandeert een onmiddellijke
acceleratie in elke versnelling. En dat terwijl de efficiënte
dieselmotor en het lage totaalgewicht van de auto de gebruikskosten
laag houden dankzij een gecombineerd brandstofverbruik van 8,1 l/100
km.
Alle XJ-modellen hebben voor het eerst de beschikking over gelaagd
akoestisch glas dat buitengeluiden verder terugdringt. Daarnaast is
het geluid dat doordringt in het passagiers-compartiment teruggebracht
naar een opmerkelijk laag niveau, dankzij de verbeterde
geluidsisolatie van het motorcompartiment.
De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel heeft een primeur binnen de
auto-industrie omdat het de eerste auto in zijn klasse is met een
elektronisch geregelde actieve motorophanging die de motortrillingen
bij stationaire motorloop met 90 procent reduceert. Hierdoor levert de
auto de hoogste mate van verfijning in zijn klasse.
De overvloed aan intelligente technologie werkt harmonieus samen met
de bestuurder en de passagiers voor een perfect rijcomfort op elke
rit. Zo is elektronisch geregelde, zelf nivellerende luchtvering
standaard op alle modellen. Deze vering verlaagt automatisch de
rijhoogte van de auto wanneer deze met hoge snelheid rijdt. Dit zorgt
voor een opmerkelijke stabiliteit en verbetert bovendien de
aërodynamiek.
Jaguars vermaarde Computer Active Technology Suspension (CATS) maakt
gebruik van computertechnologie en sensoren om de demping automatisch
aan te passen. Dit resulteert in een unieke combinatie van
lichtvoetige rijcapaciteiten, uitmuntend rijcomfort en perfecte
besturing onder alle voorkomende rijomstandigheden.
De XJ modeljaar 2006 beschikt bovendien over veel nieuwe accessoires
die standaard op alle modellen terug te vinden zijn. Subtiele
wijzigingen aan het exterieur van de auto geven deze een meer
hedendaagse uitstraling terwijl een hele serie hulpsystemen, waaronder
het bandenspanningswaarschuwingssysteem, de automatische
snelheidsbegrenzer en de draadloze
Bluetooth-telefoonsysteemvoorziening, voor een nog veiligere en meer
relaxte omgeving zorgt.
"De toevoeging van de uitstekende nieuwe 2.7 liter V6 twin turbo
Diesel in het XJ-modelprogramma versterkt het gegeven dat onze
2006-modellen niet alleen technologisch de meest geavanceerde autoâs
zijn die Jaguar ooit heeft gebouwd, maar ze scharen zich bovendien
onder de beste autoâs ter wereld," zegt Joe Greenwell, voorzitter en
CEO van Jaguar Cars. "Deze positie van Jaguar binnen het premium
segment wordt verstevigd door de introductie van de nieuwe XJ 2.7
liter V6 twin turbo Diesel."
Wijzigingen aan de Jaguar XJ modeljaar 2006
Samen met de introductie van de nieuwe dieselaangedreven XJ wordt ook
een hele reeks aanpassingen toegevoegd aan de Jaguar XJ modeljaar
2006. Omdat hij wordt beschouwd als de meest verfijnde Saloon die
vandaag de dag in het premium segment te koop is, moeten belangrijke
wijzigingen aan alle XJâs ervoor zorgen dat de auto deze positie
vasthoudt.
Jaguar is de eerste fabrikant in het premium segment die gelaagd
akoestisch glas toepast. Dit glas reduceert windgeruis en motor-geluid
met meer dan vijf decibel in vergelijking met standaard gelaagd glas.
Naast de verzekering dat een Jaguar-rijder een van de meest verfijnde
autoâs in de wereld bezit, garandeert de toevoeging van verschillende
nieuwe technologieën op alle modellen dat het bovendien een van de
veiligste autoâs is. Alle XJâs die standaard worden geleverd met 19 en
20 inch velgen krijgen Jaguars bandenspanningswaarschuwingssysteem dat
constant de druk in elke band meet en de bestuurder waarschuwt als
deze druk
25 procent beneden het niveau komt.
De automatische snelheidsbegrenzer kan door de bestuurder gebruikt
worden om een maximale snelheid in te stellen. Dit is een extra
functie die is geïntegreerd in het huidige Cruise Control-systeem.
Wanneer de automatische snelheidsbegrenzer is ingesteld, zal het
gaspedaal reageren tot aan de vooraf ingestelde snelheidslimiet. Vanaf
dit punt, en als het gaspedaal in dezelfde positie gehouden wordt,
houdt de auto dezelfde snelheid. De automatische snelheidsbegrenzer
kan uitgeschakeld worden door naar cruise control over te schakelen,
de kick-downfunctie te gebruiken of door op de aan/uit-schakelaar te
drukken.
Natuurlijk is ook Jaguar van mening dat veilig en legaal mobiel bellen
belangrijk is voor zijn klanten. Daarom introduceerde Jaguar de
draadloze Bluetooth-telefoonsysteemvoorzienng in de XJ als optie bij
de 2005-modellen, waarmee de bestaande vaste telefoonverbinding kwam
te vervallen. Het systeem is ontwikkeld door Jaguar in samenwerking
met Motorola en is geschikt voor een aantal gangbare Bluetooth mobiele
telefoons. Belangrijkste voordeel van een geïntegreerd
Bluetooth-systeem is de flexibiliteit en het gemak dat dit systeem
biedt. De belangrijkste telefoon-functies zijn beschikbaar via knoppen
op het stuurwiel, het audiosysteem en het Touch Screen. De telefoon
hoeft zich slechts ergens in het interieur van de auto te bevinden.
Telefoongesprekken voeren kan door gebruik te maken van de knoppen op
het stuurwiel en het audiosysteem of via het Touch Screen. Het
audiogeluid wordt gedempt, waarna de microfoon, bekend van eerdere
systemen, wordt geactiveerd.
Jaguars hooggewaardeerde 2.7 liter Diesel -met actieve motorophaniging
e combinatie van een moderne turbodieselmotor en de geavanceerde
aluminium carrosserie van de XJ levert een bijzondere samensmelting op
van prestatie, dynamiek, verfijning en zuinigheid. Alle voordelen van
moderne dieselmotoren - laag brandstofverbruik, ontspannen rijden en
ontzagwekkende kracht - worden alleen maar versterkt door ze te
combineren met een supersterk en lichtgewicht chassis, zoals de XJ dat
heeft.
Gelanceerd in Jaguars S-TYPE Saloon in 2004, zet de state-of-the-art
twin turbo V6 dieselmotor nieuwe standaarden waar het gaat om
verfijning en prestatie. De superefficiënte 24-kleps motor beschikt
over geavanceerde technieken, inclusief de jongste generatie van het
direct ingespoten hoge druk common rail brandstofsysteem en het lichte
Compacted Graphite Iron (CGI)-motorblok.
De enorme sterkte en duurzaamheid van CGI betekent dat minder
materiaal nodig is ten opzichte van een conventioneel gietijzeren
blok, waardoor bespaard wordt op gewicht en lengte van de motor. De
nieuwe dieselmotor is met een gewicht van slechts 202 kilogram dan ook
de lichtste in zijn soort. Dit draagt in belangrijke mate bij aan de
goede vermogen-gewichtverhouding en een laag brandstofverbruik.
Andere eigenschappen in het hart van de motor zorgen voor hoge
prestaties en uitmuntende duurzaamheid. Zoals zuigers van gegoten
aluminium met ingebouwde âdouble wave galleryâ koeling. Hierbij wordt
olie zeer precies door sproeiers in het blok in de binnenkant van de
zuigers gespoten. De olie vloeit vervolgens door twee interne,
golfvormige kanalen om zo elke zuiger af te koelen. Deze opstelling
heeft bovendien als indirect voordeel dat het geluid van de zuigerslag
minder wordt.
Het beheersen van de motorgeluiden richt zich met name op het tikken
van de injector en het geluid van de verbranding, die gecontroleerd
worden door gebruik te maken van de jongste generatie common rail
technologie, inclusief âmultiple-pointâ injectie en gesloten-circuit
injectiecontrole, wat ervoor zorgt dat de ontbranding onder alle
omstandigheden fijntjes verloopt.
De brandstofhoeveelheid die elke injector aflevert, wordt
gecontroleerd door een Piëzo-regeleenheid die in staat is een zeer
accurate brandstofmeting te doen van maximaal vijf injecties per
cyclus. Hierdoor wordt de brandstof uitermate fijn verneveld, zodat
een optimaal brandstof-luchtmengsel ontstaat, wat een efficiënt en
compleet verbrandingsproces oplevert. Als gevolg hiervan is de motor
in staat om zowel veel kracht te leveren als een minimale uitstoot.
Vanaf het begin is de 2.7 liter V6 twin turbo dieselmotor ontworpen om
te voldoen aan toekomstige emissie-eisen. Ondanks dit zijn er sinds de
lancering van de S-TYPE twin turbo Diesel diverse aanpassingen
uitgevoerd aan het injectiesysteem, door gebruik te maken van hogere
druk en verschillende inspuitpatronen, om zo de uitstoot nog verder te
reduceren. De afstelling van de elektronisch aangestuurde
turbochargers en het uitlaatgas recirculatiesysteem is eveneens
herzien. De toevoeging van een dieselpartikelfilter en het
vooruitstrevende design van de V6-motor zorgt ervoor dat de Euro IV
emissie-eisen zelfs overtroffen worden.
Een geforceerd inlaatsysteem, dat bestaat uit twin turbochargers met
hightech elektronische aansturing, komt zowel de prestaties als de
uitstoot ten goede. Traditioneel hebben turboâs een vacuüm
aansturing, maar deze nieuwe manier met verstelbare elektrische
regeleenheid geeft een hogere mate van controleerbaarheid, wat zowel
voordelen biedt op het gebied van uitstoot als bij het in evenwicht
brengen van prestaties en uitstoot tussen de twee cilinderrijen. De
twee turboâs hebben weinig massatraagheid, waardoor het vermogen snel
en direct beschikbaar is.
De cilinderkoppen van hoogwaardige aluminiumlegering zijn voorzien van
vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze
combinatie zorgt voor een optimale werking van het in- en
uitlaatsysteem, wat gepaard gaat met voordelen in prestaties en
emissies. Het ontwerp van de cilinderkoppen voorziet in een systeem
voor een variabel inlaatkanaal en zuigers met toroïde
verbrandingskamers, wat leidt tot zeer efficiënte
verbrandingscapaciteiten. Een lage - althans naar dieselmaat-staven -
compressieverhouding van 17.3:1 draagt bij aan een verbeterde
emissiekwaliteit, stillere verbranding en sluit bovendien aan op het
unieke geforceerde inlaatsysteem. Bij een dieselmotor betekent een
lagere compressie minder warmteontwikkeling in de zuigerkom en een
efficiënte verbranding van de brandstof, wat resulteert in een lagere
uitstoot van schadelijke stoffen.
Een verbeterde isolatie van het motorcompartiment van alle XJâs -
zowel bij de diesel- als de benzineversies - reduceert geluiden in het
interieur met maximaal vijf decibel. Waardoor de XJ een van de meest
verfijnde autoâs in zijn klasse is als het gaat om comfort aan boord.
De XJ Diesel is bovendien het meest stille voertuig in zijn klasse als
het gaat om het geluid aan de buitenkant. Het geluidsniveau is gemeten
door het âVehicle Certification Agencyâ en ligt zeven decibel (A)
lager dan de wettelijke EU-limiet voor dieselvoertuigen. Om dit te
bereiken is de geluidsdemping aanmerkelijk verbeterd.
De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel is de beste in zijn klasse waar
het het isoleren van trillingen betreft bij een stationaire motorloop.
Dit is bereikt door gebruik te maken van actieve motorophanging. Een
wereldprimeur voor de XJ 2.7 Diesel. Deze ophanging is ontworpen en
ontwikkeld in samenwerking met Avon Automotives. Dieselmotoren
produceren meer trillingen dan hun benzine-equivalenten. Vandaar dat
de ophanging gebruikt wordt op de dieseluitvoeringen van de XJ.
Actieve ophangpunten maken gebruik van een elektronisch
controlesysteem en een aangedreven mechanisme dat bij stationaire
motorloop meer dan negentig procent van de trillingen wegneemt. Dit
heeft een enorm effect op de trillingen die door de inzittenden van
het voertuig gevoeld worden. Deze technologie zorgt er dan ook voor,
samen met de andere wijzigingen op het vlak van geluid, trillingen en
stijfheid, dat Jaguar met de eerste XJ Diesel de hoogste graad van
verfijning biedt in zijn klasse.
Opvallend lagere gebruikskosten dan de concurrenten
ijdens de ontwikkeling van de XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel heeft
het technische team van Jaguar nauw samengewerkt met onze Customer
Service Organisation om te komen tot aangename gebruikskosten. De
dieselaangedreven XJ profiteert van een langere service-interval in
vergelijking met de benzinemodellen. Dit levert over vijf jaar gezien
een besparing op van zoân zeven procent op de standaard
onderhoudskosten.
Ten opzichte van de dieselconcurrentie - in de vorm van een Mercedes
S320 Cdi - wordt op het standaard onderhoud zelfs een besparing van
een indrukwekkende 27 procent voorspeld. Tegelijkertijd liggen de
kosten van slijtage, vergeleken met de Audi A8 3.0 Tdi en de Mercedes
S320 Cdi, volgens voorspelling respectievelijk 25 en 28 procent lager.
"Onze nieuwe XJ Diesel is snel, verfijnd en zuinig", zegt Bibiana
Boerio, managing director, Jaguar Cars. "En onze klanten zullen het
een prettig vooruitzicht vinden dat dit een luxe Saloon is die geen
compromissen sluit. We vragen hen niet om prestaties voor verfijning
of zuinigheid voor kracht in te ruilen. Dit is een echte Jaguar XJ,
net als elk ander model in deze lijn."
AutoRai