AutoRai

Print

Nieuwe Jaguar XJ 2.7 Diesel maakt programma compleet

(15-6-2005)
De introductie van de 2.7 liter V6 twin turbo Diesel in het XJ-modelprogramma betekent een belangrijke ontwikkeling voor het vlaggenschip van Jaguar. De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel is te koop vanaf ⬠87.800,-.
Na de uiterst succesvolle introductie van dieselmotoren in het X-TYPE- en S-TYPE-modelprogramma, betekent de toevoeging van de XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel dat Jaguar nu een dieselalternatief biedt in het totale Saloon-programma. Hierdoor kan het merk voldoen aan de groeiende Europese vraag naar autoâs met dieselmotoren. Daarnaast zorgt de toevoeging van een dieselpartikelfilter ervoor dat deze geavanceerde V6-motor zelfs boven de Euro IV emissie-eisen scoort.

"Jaguar richt zich dit jaar vooral op de vraag van onze klanten die waar voor hun geld willen combineren met een rijbelevenis die je alleen bij Jaguar kunt krijgen. Daarom is het XJ-modelprogramma voor modeljaar 2006 behoorlijk opgewaardeerd. Of het nu gaat over de introductie van onze gewaardeerde XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel of de hele reeks andere vooruitstrevende zaken, waaronder gelaagd akoestisch glas en de draadloze Bluetooth telefoon-systeemvoorziening, de nieuwe XJ houdt Jaguar aan kop in het premium segment." Bibiana Boerio, managing director, Jaguar Cars.

De XJ is de meest technologisch vooruitstrevende Jaguar ooit gebouwd. Het is de eerste in productie gebouwde Jaguar met een lichtgewicht aluminium monocoque carrosserie; een unieke karaktertrek die de XJ een belangrijk voordeel biedt ten opzichte van zijn concurrenten. Een lichtere auto betekent immers een snellere acceleratie en korte remafstand, alsmede een laag brandstofverbruik en een groter bereik, zeker in combinatie met de nieuwste, efficiënte dieselmotor. De aluminium carrosserie van de XJ biedt bovendien meer stijfheid en veiligheid ten opzichte van het conventionele stalen chassis van het vorige model. Dus profiteert de klant niet alleen van de gewichtsbesparing die aluminium nu eenmaal oplevert, maar ook van de extra voordelen als uitmuntende rijeigenschappen en een extreem stille en veilige auto.

Daarom vult de toevoeging van de 2.7 liter V6 twin turbo Diesel het XJ-modelprogramma zo goed aan. Een lichtgewicht aluminium constructie, gecombineerd met een moderne twin turbo dieselmotor, levert namelijk dynamische prestaties op met een precieze besturing en een exceptionele verfijning. Met een vermogen van 207 EEC-pk/152 EEC-kW accelereert de dieselaangedreven XJ Saloon naar 100 km/h in slechts 8,2 seconden, terwijl een krachtig koppel (435 Nm) vrijwel het hele toerenbereik beschikbaar is. Dit garandeert een onmiddellijke acceleratie in elke versnelling. En dat terwijl de efficiënte dieselmotor en het lage totaalgewicht van de auto de gebruikskosten laag houden dankzij een gecombineerd brandstofverbruik van 8,1 l/100 km.

Alle XJ-modellen hebben voor het eerst de beschikking over gelaagd akoestisch glas dat buitengeluiden verder terugdringt. Daarnaast is het geluid dat doordringt in het passagiers-compartiment teruggebracht naar een opmerkelijk laag niveau, dankzij de verbeterde geluidsisolatie van het motorcompartiment.

De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel heeft een primeur binnen de auto-industrie omdat het de eerste auto in zijn klasse is met een elektronisch geregelde actieve motorophanging die de motortrillingen bij stationaire motorloop met 90 procent reduceert. Hierdoor levert de auto de hoogste mate van verfijning in zijn klasse.

De overvloed aan intelligente technologie werkt harmonieus samen met de bestuurder en de passagiers voor een perfect rijcomfort op elke rit. Zo is elektronisch geregelde, zelf nivellerende luchtvering standaard op alle modellen. Deze vering verlaagt automatisch de rijhoogte van de auto wanneer deze met hoge snelheid rijdt. Dit zorgt voor een opmerkelijke stabiliteit en verbetert bovendien de aërodynamiek.

Jaguars vermaarde Computer Active Technology Suspension (CATS) maakt gebruik van computertechnologie en sensoren om de demping automatisch aan te passen. Dit resulteert in een unieke combinatie van lichtvoetige rijcapaciteiten, uitmuntend rijcomfort en perfecte besturing onder alle voorkomende rijomstandigheden.

De XJ modeljaar 2006 beschikt bovendien over veel nieuwe accessoires die standaard op alle modellen terug te vinden zijn. Subtiele wijzigingen aan het exterieur van de auto geven deze een meer hedendaagse uitstraling terwijl een hele serie hulpsystemen, waaronder het bandenspanningswaarschuwingssysteem, de automatische snelheidsbegrenzer en de draadloze
Bluetooth-telefoonsysteemvoorziening, voor een nog veiligere en meer relaxte omgeving zorgt.

"De toevoeging van de uitstekende nieuwe 2.7 liter V6 twin turbo Diesel in het XJ-modelprogramma versterkt het gegeven dat onze 2006-modellen niet alleen technologisch de meest geavanceerde autoâs zijn die Jaguar ooit heeft gebouwd, maar ze scharen zich bovendien onder de beste autoâs ter wereld," zegt Joe Greenwell, voorzitter en CEO van Jaguar Cars. "Deze positie van Jaguar binnen het premium segment wordt verstevigd door de introductie van de nieuwe XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel."

Wijzigingen aan de Jaguar XJ modeljaar 2006
Samen met de introductie van de nieuwe dieselaangedreven XJ wordt ook een hele reeks aanpassingen toegevoegd aan de Jaguar XJ modeljaar 2006. Omdat hij wordt beschouwd als de meest verfijnde Saloon die vandaag de dag in het premium segment te koop is, moeten belangrijke wijzigingen aan alle XJâs ervoor zorgen dat de auto deze positie vasthoudt.

Jaguar is de eerste fabrikant in het premium segment die gelaagd akoestisch glas toepast. Dit glas reduceert windgeruis en motor-geluid met meer dan vijf decibel in vergelijking met standaard gelaagd glas.

Naast de verzekering dat een Jaguar-rijder een van de meest verfijnde autoâs in de wereld bezit, garandeert de toevoeging van verschillende nieuwe technologieën op alle modellen dat het bovendien een van de veiligste autoâs is. Alle XJâs die standaard worden geleverd met 19 en 20 inch velgen krijgen Jaguars bandenspanningswaarschuwingssysteem dat constant de druk in elke band meet en de bestuurder waarschuwt als deze druk
25 procent beneden het niveau komt.

De automatische snelheidsbegrenzer kan door de bestuurder gebruikt worden om een maximale snelheid in te stellen. Dit is een extra functie die is geïntegreerd in het huidige Cruise Control-systeem. Wanneer de automatische snelheidsbegrenzer is ingesteld, zal het gaspedaal reageren tot aan de vooraf ingestelde snelheidslimiet. Vanaf dit punt, en als het gaspedaal in dezelfde positie gehouden wordt, houdt de auto dezelfde snelheid. De automatische snelheidsbegrenzer kan uitgeschakeld worden door naar cruise control over te schakelen, de kick-downfunctie te gebruiken of door op de aan/uit-schakelaar te drukken.

Natuurlijk is ook Jaguar van mening dat veilig en legaal mobiel bellen belangrijk is voor zijn klanten. Daarom introduceerde Jaguar de draadloze Bluetooth-telefoonsysteemvoorzienng in de XJ als optie bij de 2005-modellen, waarmee de bestaande vaste telefoonverbinding kwam te vervallen. Het systeem is ontwikkeld door Jaguar in samenwerking met Motorola en is geschikt voor een aantal gangbare Bluetooth mobiele telefoons. Belangrijkste voordeel van een geïntegreerd Bluetooth-systeem is de flexibiliteit en het gemak dat dit systeem biedt. De belangrijkste telefoon-functies zijn beschikbaar via knoppen op het stuurwiel, het audiosysteem en het Touch Screen. De telefoon hoeft zich slechts ergens in het interieur van de auto te bevinden.

Telefoongesprekken voeren kan door gebruik te maken van de knoppen op het stuurwiel en het audiosysteem of via het Touch Screen. Het audiogeluid wordt gedempt, waarna de microfoon, bekend van eerdere systemen, wordt geactiveerd.

Jaguars hooggewaardeerde 2.7 liter Diesel -met actieve motorophaniging e combinatie van een moderne turbodieselmotor en de geavanceerde aluminium carrosserie van de XJ levert een bijzondere samensmelting op van prestatie, dynamiek, verfijning en zuinigheid. Alle voordelen van moderne dieselmotoren - laag brandstofverbruik, ontspannen rijden en ontzagwekkende kracht - worden alleen maar versterkt door ze te combineren met een supersterk en lichtgewicht chassis, zoals de XJ dat heeft.

Gelanceerd in Jaguars S-TYPE Saloon in 2004, zet de state-of-the-art twin turbo V6 dieselmotor nieuwe standaarden waar het gaat om verfijning en prestatie. De superefficiënte 24-kleps motor beschikt over geavanceerde technieken, inclusief de jongste generatie van het direct ingespoten hoge druk common rail brandstofsysteem en het lichte Compacted Graphite Iron (CGI)-motorblok.

De enorme sterkte en duurzaamheid van CGI betekent dat minder materiaal nodig is ten opzichte van een conventioneel gietijzeren blok, waardoor bespaard wordt op gewicht en lengte van de motor. De nieuwe dieselmotor is met een gewicht van slechts 202 kilogram dan ook de lichtste in zijn soort. Dit draagt in belangrijke mate bij aan de goede vermogen-gewichtverhouding en een laag brandstofverbruik.

Andere eigenschappen in het hart van de motor zorgen voor hoge prestaties en uitmuntende duurzaamheid. Zoals zuigers van gegoten aluminium met ingebouwde âdouble wave galleryâ koeling. Hierbij wordt olie zeer precies door sproeiers in het blok in de binnenkant van de zuigers gespoten. De olie vloeit vervolgens door twee interne, golfvormige kanalen om zo elke zuiger af te koelen. Deze opstelling heeft bovendien als indirect voordeel dat het geluid van de zuigerslag minder wordt.

Het beheersen van de motorgeluiden richt zich met name op het tikken van de injector en het geluid van de verbranding, die gecontroleerd worden door gebruik te maken van de jongste generatie common rail technologie, inclusief âmultiple-pointâ injectie en gesloten-circuit injectiecontrole, wat ervoor zorgt dat de ontbranding onder alle omstandigheden fijntjes verloopt.

De brandstofhoeveelheid die elke injector aflevert, wordt gecontroleerd door een Piëzo-regeleenheid die in staat is een zeer accurate brandstofmeting te doen van maximaal vijf injecties per cyclus. Hierdoor wordt de brandstof uitermate fijn verneveld, zodat een optimaal brandstof-luchtmengsel ontstaat, wat een efficiënt en compleet verbrandingsproces oplevert. Als gevolg hiervan is de motor in staat om zowel veel kracht te leveren als een minimale uitstoot.

Vanaf het begin is de 2.7 liter V6 twin turbo dieselmotor ontworpen om te voldoen aan toekomstige emissie-eisen. Ondanks dit zijn er sinds de lancering van de S-TYPE twin turbo Diesel diverse aanpassingen uitgevoerd aan het injectiesysteem, door gebruik te maken van hogere druk en verschillende inspuitpatronen, om zo de uitstoot nog verder te reduceren. De afstelling van de elektronisch aangestuurde turbochargers en het uitlaatgas recirculatiesysteem is eveneens herzien. De toevoeging van een dieselpartikelfilter en het vooruitstrevende design van de V6-motor zorgt ervoor dat de Euro IV emissie-eisen zelfs overtroffen worden.

Een geforceerd inlaatsysteem, dat bestaat uit twin turbochargers met hightech elektronische aansturing, komt zowel de prestaties als de uitstoot ten goede. Traditioneel hebben turboâs een vacuüm aansturing, maar deze nieuwe manier met verstelbare elektrische regeleenheid geeft een hogere mate van controleerbaarheid, wat zowel voordelen biedt op het gebied van uitstoot als bij het in evenwicht brengen van prestaties en uitstoot tussen de twee cilinderrijen. De twee turboâs hebben weinig massatraagheid, waardoor het vermogen snel en direct beschikbaar is.

De cilinderkoppen van hoogwaardige aluminiumlegering zijn voorzien van vier kleppen per cilinder en dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze combinatie zorgt voor een optimale werking van het in- en uitlaatsysteem, wat gepaard gaat met voordelen in prestaties en emissies. Het ontwerp van de cilinderkoppen voorziet in een systeem voor een variabel inlaatkanaal en zuigers met toroïde verbrandingskamers, wat leidt tot zeer efficiënte verbrandingscapaciteiten. Een lage - althans naar dieselmaat-staven - compressieverhouding van 17.3:1 draagt bij aan een verbeterde emissiekwaliteit, stillere verbranding en sluit bovendien aan op het unieke geforceerde inlaatsysteem. Bij een dieselmotor betekent een lagere compressie minder warmteontwikkeling in de zuigerkom en een efficiënte verbranding van de brandstof, wat resulteert in een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

Een verbeterde isolatie van het motorcompartiment van alle XJâs - zowel bij de diesel- als de benzineversies - reduceert geluiden in het interieur met maximaal vijf decibel. Waardoor de XJ een van de meest verfijnde autoâs in zijn klasse is als het gaat om comfort aan boord.

De XJ Diesel is bovendien het meest stille voertuig in zijn klasse als het gaat om het geluid aan de buitenkant. Het geluidsniveau is gemeten door het âVehicle Certification Agencyâ en ligt zeven decibel (A) lager dan de wettelijke EU-limiet voor dieselvoertuigen. Om dit te bereiken is de geluidsdemping aanmerkelijk verbeterd.

De XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel is de beste in zijn klasse waar het het isoleren van trillingen betreft bij een stationaire motorloop. Dit is bereikt door gebruik te maken van actieve motorophanging. Een wereldprimeur voor de XJ 2.7 Diesel. Deze ophanging is ontworpen en ontwikkeld in samenwerking met Avon Automotives. Dieselmotoren produceren meer trillingen dan hun benzine-equivalenten. Vandaar dat de ophanging gebruikt wordt op de dieseluitvoeringen van de XJ. Actieve ophangpunten maken gebruik van een elektronisch controlesysteem en een aangedreven mechanisme dat bij stationaire motorloop meer dan negentig procent van de trillingen wegneemt. Dit heeft een enorm effect op de trillingen die door de inzittenden van het voertuig gevoeld worden. Deze technologie zorgt er dan ook voor, samen met de andere wijzigingen op het vlak van geluid, trillingen en stijfheid, dat Jaguar met de eerste XJ Diesel de hoogste graad van verfijning biedt in zijn klasse.

Opvallend lagere gebruikskosten dan de concurrenten ijdens de ontwikkeling van de XJ 2.7 liter V6 twin turbo Diesel heeft het technische team van Jaguar nauw samengewerkt met onze Customer Service Organisation om te komen tot aangename gebruikskosten. De dieselaangedreven XJ profiteert van een langere service-interval in vergelijking met de benzinemodellen. Dit levert over vijf jaar gezien een besparing op van zoân zeven procent op de standaard onderhoudskosten.

Ten opzichte van de dieselconcurrentie - in de vorm van een Mercedes S320 Cdi - wordt op het standaard onderhoud zelfs een besparing van een indrukwekkende 27 procent voorspeld. Tegelijkertijd liggen de kosten van slijtage, vergeleken met de Audi A8 3.0 Tdi en de Mercedes S320 Cdi, volgens voorspelling respectievelijk 25 en 28 procent lager.

"Onze nieuwe XJ Diesel is snel, verfijnd en zuinig", zegt Bibiana Boerio, managing director, Jaguar Cars. "En onze klanten zullen het een prettig vooruitzicht vinden dat dit een luxe Saloon is die geen compromissen sluit. We vragen hen niet om prestaties voor verfijning of zuinigheid voor kracht in te ruilen. Dit is een echte Jaguar XJ, net als elk ander model in deze lijn."