Print
Opel stelt nieuwe Vectra en nieuwe Signum voor
(15-6-2005)
De meest opvallende kenmerken van de nieuwe Opels Vectra en Signum
zijn een volledig nieuwe, in het oog vallende voorzijde in de
dynamische Opel-designtaal, een uitgebreid motorengamma met een
volledig nieuwe, 230 pk sterke 2,8-liter V6 turbo topversie, en een
brede reeks van ongeëvenaarde technische voorzieningen.
De nieuwste editie van Opels succesvolle middenklasser beschikt over
een nieuw afgesteld chassis met vergrote stuurprecisie, dat borg staat
voor een meer persoonlijke rijdynamiek en verhoogd comfort. Het
IDSPlus (Interactive Driving System) chassis met elektronische CDC
(Continuous Damping Control), dat nog altijd uniek is in deze klasse,
wordt voortaan leverbaar op een nog groter aantal motorvarianten.
Andere voor deze klasse innovatieve opties: Bi-Xenon verlichting met
bocht- en hoekverlichting (AFL â Adaptive Forward Lighting), en het
onderhoudsvrije dieseldeeltjesfiltersysteem dat standaard gemonteerd
wordt op alle dieselversies, inclusief de nieuwe 100 pk-sterke 1.9
CDTi. De nieuwe Vectra en Signum worden geproduceerd in de
geavanceerde fabriek in Rüsselsheim, in Duitsland en staan vanaf
medio september bij de Nederlandse Opel-dealers.
Hans H. Demant, Vice President Engineering bij GM Europe en Managing
Director bij Adam Opel AG: "De nieuwe voorzijde geeft duidelijk
gestalte aan de uitstekende rijdynamiek van de nieuwe Vectra en de
nieuwe Signum. Een expressief design en een vooruitstrevend technisch
concept zijn typische eigenschappen van succesvolle autoâs. Kort na
zijn lancering in 2002 werd de Vectra de best verkopende middenklasse
sedan in Europa, een positie die hij vorig jaar nog wist te handhaven
met een marktaandeel van 9,2 procent. In totaal vonden tot heden
wereldwijd ongeveer 600.000 Vectraâs van de derde generatie een klant.
De Vectra behaalde ook uitstekende resultaten in talrijke tests,
georganiseerd door Duitse en Europese automagazines.
Dynamische voorzijde in nieuwe Opel-designtaal en verbeterd interieur
Het meest typerende kenmerk van de nieuwe Vectra Sedan, Vectra GTS,
Vectra Stationwagen en Opel Signum is de voorzijde â gebaseerd op de
nieuwe designtaal van Opel. Samen met de kenmerkende taillelijn
straalt de voorzijde een dynamisch en sportief karakter uit. Andere
opvallende eigenschappen zijn de typische Opel-vouw in de motorkap, de
spitser toelopende voorbumper en vooral de nieuwe koplampen, die
doorlopen in de nieuw ontworpen spatschermen en motorkap. Met hun
cilindervormige, verchroomde lichtunits achter helder glas zijn de
koplampen het meest in het oog springende element aan de voorzijde van
de Vectra en Signum. Een brede, verchroomde spijl met een groot
Opel-logo kenmerkt de grille. Een zwarte honingraatstructuur en grote
luchtinlaatopeningen met geïntegreerde mistlampen benadrukken het
krachtige uiterlijk van de voorzijde van de nieuwe Vectra.
Het interieur van de Signum en Vectra wordt meer dan ooit gekenmerkt
door een hoge kwaliteitsafwerking en âgevoel. Het bovenste deel van
het dashboard en de deurpanelen hebben een nieuwe, lederachtige
textuur. De bestuurdersruimte geeft een lichtere, elegantere indruk
dankzij de nieuwe contouren van het instrumentenpaneel, de afgeronde
hoeken van de ventilatieroosters en de chroomkleurige
bedieningselementen. Dit alles wordt aangevuld met nieuw ontworpen,
tweekleurige sierelementen met grote inlegpanelen uit hout of met
aluminiumeffect. Alle versies van de nieuwe Vectra en Signum zijn
uitgerust met een driespaaks stuurwiel.
Met zijn innovatieve carrosserie, dat de ruimte van een stationwagen
combineert met de sportieve lijnen van een coupé, en de onnavolgbare
veelzijdigheid van het FlexSpace-systeem, krijgt de Signum een
bijzondere plaats in Opels gamma van middenklassers. Om die speciale
positie visueel te benadrukken, voegden de ontwerpers nieuwe accenten
toe aan de voorzijde van de nieuwe Signum. Metaalgrijze vinnen in de
grille, een centrale luchtinlaatopening met verchroomd U-vormig frame
en met chroomringen omlijste mistlampen benadrukken de verticale
lijnen en ademen ingetogen elegantie uit.
Topversie met nieuwe 2.8 V6 turbomotor, uitgebreid dieselgamma, DPF
standaard
De nieuwe Vectra en Signum zijn verkrijgbaar met een uitgebreid
assortiment moderne ECOTEC-motoren â vijf benzineversies (1,8 tot 2,8
liter, 122 tot 230 pk) en vier CDTi common-rail diesels (1,9 tot 3,0
liter, 100 tot 184 pk). De zelfontbranders zijn standaard uitgerust
met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Alle krachtbronnen
voldoen aan de Euro 4 emissienorm.
De krachtigste motor voor alle versies van de Vectra en de Signum is
een volledig nieuwe aluminium 2,8-liter zescilinder benzine met een
twin-scroll turbocompressor die veel vermogen ontwikkelt in alle
situaties. De V6 onder een hoek van zestig graden met variabele
kleptiming, levert 90 procent van zijn maximumkoppel van 330 Nm bij
1500 t/min. Het maximumkoppel is beschikbaar over een breed
toerentalbereik van 1800 tot 4500 t/min. Deze motor staat borg voor
indrukwekkende rijprestaties: van 0 tot 100 km/u in slechts 7,4*
seconden en een topsnelheid van ongeveer 250* km/u â een nieuw record
voor de Vectra. De topversie in het dieselgamma is de 3.0 V6 CDTi met
135 kW/184 pk vermogen en een maximumkoppel van 400 Nm dat beschikbaar
is vanaf 2000 t/min. Het assortiment zelfontbranders wordt aangevuld
met een nieuwe, 100 pk sterke 1.9 CDTi.
Overzicht van de ECOTEC-motoren (voorlopige gegevens):
Benzine
1.8 90 kW/122 pk, 167 Nm
2.0 Turbo 129 kW/175 pk, 265 Nm
2.2 DIRECT 115 kW/155 pk, 220 Nm
2.8 V6 Turbo 169 kW/230 pk, 330 Nm
Diesel (allemaal standaard met DPF)
1.9 CDTi 74 KW/100 pk, 260 Nm
1.9 CDTi 88 kW/120 pk, 280 Nm
1.9 CDTi 110 kW/150 pk, 320 Nm
3.0 V6 CDTi 135 kW/184 pk, 400 Nm
Afhankelijk van de motor zullen de voorwielaangedreven Vectra en
Signum worden aangeboden met een handgeschakelde vijf- of
zesversnellingsbak of een vijf- of zestraps automatische transmissie.
Met uitzondering van de 1,8-liter benzineversie worden alle motoren
standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een
zestraps automatische transmissie met ActiveSelect is verkrijgbaar
voor de 2.8 V6 Turbo, de 150-pk 1.9 CDTi en de 3.0 V6 CDTi.
Verbeterd weggedrag en verhoogd comfort
Het nog verder verbeterde IDS-chassis (Interactive Driving System)
staat borg voor een nog beter weggedrag en verhoogt bovendien het
rijcomfort. De nieuwe afstelling van de voor- en achterwielophanging
en de elektrohydraulische stuurinrichting bevorderen de
rechtuitstabiliteit en laten nauwkeurigere stuurreacties toe in de
rechtuitstand. Naast de verfijning van het chassis, dragen vooral de
geoptimaliseerde lagerbussen van voor- en achteras bij aan het
verhoogde comfort.
Aantal vooruitstrevende technische kenmerken verder uitgebreid
Het IDSPlus -chassis met elektronische Continuous Damping Control
(CDC) en de integratie van alle dynamische rijhulpsystemen, nog altijd
uniek in het segment van de middenklasse, geven Opel een voorsprong op
het gebied van de adaptieve chassisfuncties. Andere opvallende
technische kenmerken van de Vectra en Signum zijn de Bi-Xenon
verlichting met AFL, de dynamische bochtverlichting en statische
hoekverlichting en de orthopedische MultiContour bestuurdersstoel met
klimaatregeling. Nieuwe opties zijn de innovatieve Trailer Stability
Assist functie, die gevaarlijk slingeren van een aanhangwagen
voorkomt, het Quickheat-verwarmingssysteem en een gsm-portal met
Bluetooth-interface en spraakherkenning.
Op veelzijdigheid gericht dynamisch ontwerp
Hoewel de Vectra Sedan en de Vectra GTS al een royale interieurruimte
bieden, blijft de Vectra Stationwagon de ruimste stationwagon in de
middenklasse, met een maximum laadvolume van 1.850 liter (VDA-norm).
Bovendien wordt de Vectra Stationwagon gekenmerkt door talrijke
doordachte en uiterst praktische voorzieningen, zoals het veelzijdige
FlexOrganizer-systeem voor de bagageruimte, een elektrisch bedienbare
achterklep met afstandsbediening en een wegklapbare trekhaak.
De Opel Signum heeft dezelfde wielbasis (2.830 mm) als de Vectra
Stationwagon, wat 130 mm langer is dan die van de Vectra Sedan. Met
zijn unieke, innovatieve FlexSpace-concept, verenigt de Signum een
maximum aan flexibiliteit met een dynamisch en elegant design. Enkele
eenvoudige en snel uitvoerbare handelingen zijn voldoende om de
vijfzitter om te bouwen tot een vierzitter met uitzonderlijke
comforteigenschappen. De twee buitenste zitplaatsen zijn over een
bereik van 130 mm verschuifbaar om meer been- of bagageruimte vrij te
maken. Met de rugleuningen van de drie achterstoelen neergeklapt, is
een volledig vlakke laadvloer beschikbaar. In die opstelling kan
maximaal 1.410 liter bagage worden ingeladen. De veelzijdigheid, een
uitzonderlijk ruim interieur, innovatieve technologie en een uniek
carrosserieconcept bezorgen de Signum een bijzondere plaats in het
segment van de middenklassers.
AutoRai