AutoRai

Print

Opel stelt nieuwe Vectra en nieuwe Signum voor

(15-6-2005)
De meest opvallende kenmerken van de nieuwe Opels Vectra en Signum zijn een volledig nieuwe, in het oog vallende voorzijde in de dynamische Opel-designtaal, een uitgebreid motorengamma met een volledig nieuwe, 230 pk sterke 2,8-liter V6 turbo topversie, en een brede reeks van ongeëvenaarde technische voorzieningen. De nieuwste editie van Opels succesvolle middenklasser beschikt over een nieuw afgesteld chassis met vergrote stuurprecisie, dat borg staat voor een meer persoonlijke rijdynamiek en verhoogd comfort. Het IDSPlus (Interactive Driving System) chassis met elektronische CDC (Continuous Damping Control), dat nog altijd uniek is in deze klasse, wordt voortaan leverbaar op een nog groter aantal motorvarianten. Andere voor deze klasse innovatieve opties: Bi-Xenon verlichting met bocht- en hoekverlichting (AFL â Adaptive Forward Lighting), en het onderhoudsvrije dieseldeeltjesfiltersysteem dat standaard gemonteerd wordt op alle dieselversies, inclusief de nieuwe 100 pk-sterke 1.9 CDTi. De nieuwe Vectra en Signum worden geproduceerd in de geavanceerde fabriek in Rüsselsheim, in Duitsland en staan vanaf medio september bij de Nederlandse Opel-dealers.

Hans H. Demant, Vice President Engineering bij GM Europe en Managing Director bij Adam Opel AG: "De nieuwe voorzijde geeft duidelijk gestalte aan de uitstekende rijdynamiek van de nieuwe Vectra en de nieuwe Signum. Een expressief design en een vooruitstrevend technisch concept zijn typische eigenschappen van succesvolle autoâs. Kort na zijn lancering in 2002 werd de Vectra de best verkopende middenklasse sedan in Europa, een positie die hij vorig jaar nog wist te handhaven met een marktaandeel van 9,2 procent. In totaal vonden tot heden wereldwijd ongeveer 600.000 Vectraâs van de derde generatie een klant. De Vectra behaalde ook uitstekende resultaten in talrijke tests, georganiseerd door Duitse en Europese automagazines.

Dynamische voorzijde in nieuwe Opel-designtaal en verbeterd interieur Het meest typerende kenmerk van de nieuwe Vectra Sedan, Vectra GTS, Vectra Stationwagen en Opel Signum is de voorzijde â gebaseerd op de nieuwe designtaal van Opel. Samen met de kenmerkende taillelijn straalt de voorzijde een dynamisch en sportief karakter uit. Andere opvallende eigenschappen zijn de typische Opel-vouw in de motorkap, de spitser toelopende voorbumper en vooral de nieuwe koplampen, die doorlopen in de nieuw ontworpen spatschermen en motorkap. Met hun cilindervormige, verchroomde lichtunits achter helder glas zijn de koplampen het meest in het oog springende element aan de voorzijde van de Vectra en Signum. Een brede, verchroomde spijl met een groot Opel-logo kenmerkt de grille. Een zwarte honingraatstructuur en grote luchtinlaatopeningen met geïntegreerde mistlampen benadrukken het krachtige uiterlijk van de voorzijde van de nieuwe Vectra.

Het interieur van de Signum en Vectra wordt meer dan ooit gekenmerkt door een hoge kwaliteitsafwerking en âgevoel. Het bovenste deel van het dashboard en de deurpanelen hebben een nieuwe, lederachtige textuur. De bestuurdersruimte geeft een lichtere, elegantere indruk dankzij de nieuwe contouren van het instrumentenpaneel, de afgeronde hoeken van de ventilatieroosters en de chroomkleurige bedieningselementen. Dit alles wordt aangevuld met nieuw ontworpen, tweekleurige sierelementen met grote inlegpanelen uit hout of met aluminiumeffect. Alle versies van de nieuwe Vectra en Signum zijn uitgerust met een driespaaks stuurwiel.

Met zijn innovatieve carrosserie, dat de ruimte van een stationwagen combineert met de sportieve lijnen van een coupé, en de onnavolgbare veelzijdigheid van het FlexSpace-systeem, krijgt de Signum een bijzondere plaats in Opels gamma van middenklassers. Om die speciale positie visueel te benadrukken, voegden de ontwerpers nieuwe accenten toe aan de voorzijde van de nieuwe Signum. Metaalgrijze vinnen in de grille, een centrale luchtinlaatopening met verchroomd U-vormig frame en met chroomringen omlijste mistlampen benadrukken de verticale lijnen en ademen ingetogen elegantie uit.

Topversie met nieuwe 2.8 V6 turbomotor, uitgebreid dieselgamma, DPF standaard
De nieuwe Vectra en Signum zijn verkrijgbaar met een uitgebreid assortiment moderne ECOTEC-motoren â vijf benzineversies (1,8 tot 2,8 liter, 122 tot 230 pk) en vier CDTi common-rail diesels (1,9 tot 3,0 liter, 100 tot 184 pk). De zelfontbranders zijn standaard uitgerust met een onderhoudsvrij Diesel Partikel Filter. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4 emissienorm.

De krachtigste motor voor alle versies van de Vectra en de Signum is een volledig nieuwe aluminium 2,8-liter zescilinder benzine met een twin-scroll turbocompressor die veel vermogen ontwikkelt in alle situaties. De V6 onder een hoek van zestig graden met variabele kleptiming, levert 90 procent van zijn maximumkoppel van 330 Nm bij
1500 t/min. Het maximumkoppel is beschikbaar over een breed toerentalbereik van 1800 tot 4500 t/min. Deze motor staat borg voor indrukwekkende rijprestaties: van 0 tot 100 km/u in slechts 7,4* seconden en een topsnelheid van ongeveer 250* km/u â een nieuw record voor de Vectra. De topversie in het dieselgamma is de 3.0 V6 CDTi met
135 kW/184 pk vermogen en een maximumkoppel van 400 Nm dat beschikbaar is vanaf 2000 t/min. Het assortiment zelfontbranders wordt aangevuld met een nieuwe, 100 pk sterke 1.9 CDTi.

Overzicht van de ECOTEC-motoren (voorlopige gegevens):

Benzine

1.8 90 kW/122 pk, 167 Nm

2.0 Turbo 129 kW/175 pk, 265 Nm

2.2 DIRECT 115 kW/155 pk, 220 Nm

2.8 V6 Turbo 169 kW/230 pk, 330 Nm

Diesel (allemaal standaard met DPF)

1.9 CDTi 74 KW/100 pk, 260 Nm

1.9 CDTi 88 kW/120 pk, 280 Nm

1.9 CDTi 110 kW/150 pk, 320 Nm

3.0 V6 CDTi 135 kW/184 pk, 400 Nm

Afhankelijk van de motor zullen de voorwielaangedreven Vectra en Signum worden aangeboden met een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een vijf- of zestraps automatische transmissie. Met uitzondering van de 1,8-liter benzineversie worden alle motoren standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een zestraps automatische transmissie met ActiveSelect is verkrijgbaar voor de 2.8 V6 Turbo, de 150-pk 1.9 CDTi en de 3.0 V6 CDTi.

Verbeterd weggedrag en verhoogd comfort

Het nog verder verbeterde IDS-chassis (Interactive Driving System) staat borg voor een nog beter weggedrag en verhoogt bovendien het rijcomfort. De nieuwe afstelling van de voor- en achterwielophanging en de elektrohydraulische stuurinrichting bevorderen de rechtuitstabiliteit en laten nauwkeurigere stuurreacties toe in de rechtuitstand. Naast de verfijning van het chassis, dragen vooral de geoptimaliseerde lagerbussen van voor- en achteras bij aan het verhoogde comfort.

Aantal vooruitstrevende technische kenmerken verder uitgebreid Het IDSPlus -chassis met elektronische Continuous Damping Control (CDC) en de integratie van alle dynamische rijhulpsystemen, nog altijd uniek in het segment van de middenklasse, geven Opel een voorsprong op het gebied van de adaptieve chassisfuncties. Andere opvallende technische kenmerken van de Vectra en Signum zijn de Bi-Xenon verlichting met AFL, de dynamische bochtverlichting en statische hoekverlichting en de orthopedische MultiContour bestuurdersstoel met klimaatregeling. Nieuwe opties zijn de innovatieve Trailer Stability Assist functie, die gevaarlijk slingeren van een aanhangwagen voorkomt, het Quickheat-verwarmingssysteem en een gsm-portal met Bluetooth-interface en spraakherkenning.

Op veelzijdigheid gericht dynamisch ontwerp
Hoewel de Vectra Sedan en de Vectra GTS al een royale interieurruimte bieden, blijft de Vectra Stationwagon de ruimste stationwagon in de middenklasse, met een maximum laadvolume van 1.850 liter (VDA-norm). Bovendien wordt de Vectra Stationwagon gekenmerkt door talrijke doordachte en uiterst praktische voorzieningen, zoals het veelzijdige FlexOrganizer-systeem voor de bagageruimte, een elektrisch bedienbare achterklep met afstandsbediening en een wegklapbare trekhaak.

De Opel Signum heeft dezelfde wielbasis (2.830 mm) als de Vectra Stationwagon, wat 130 mm langer is dan die van de Vectra Sedan. Met zijn unieke, innovatieve FlexSpace-concept, verenigt de Signum een maximum aan flexibiliteit met een dynamisch en elegant design. Enkele eenvoudige en snel uitvoerbare handelingen zijn voldoende om de vijfzitter om te bouwen tot een vierzitter met uitzonderlijke comforteigenschappen. De twee buitenste zitplaatsen zijn over een bereik van 130 mm verschuifbaar om meer been- of bagageruimte vrij te maken. Met de rugleuningen van de drie achterstoelen neergeklapt, is een volledig vlakke laadvloer beschikbaar. In die opstelling kan maximaal 1.410 liter bagage worden ingeladen. De veelzijdigheid, een uitzonderlijk ruim interieur, innovatieve technologie en een uniek carrosserieconcept bezorgen de Signum een bijzondere plaats in het segment van de middenklassers.