Provincie Utrecht

Persbericht

Geen van de 33 Utrechtse gemeenten onder preventief toezicht van de provincie

Financiële positie gemeenten ook in 2005 op orde

15-6-2005
De financiële positie van de meeste van de 33 Utrechtse gemeenten is, net als voorgaand jaar, ook in 2005 gezond. Toch gaat de lastige landelijke economische situatie niet ongemerkt aan de gemeenten voorbij. In vergelijking met vorig jaar maken gemeenten meer gebruik van hun `spaarpot' en er is minder geld voor nieuw beleid. Dit valt op te maken uit de nota `Begrotingspositie 2005' die onlangs door gedeputeerde staten van de provincie Utrecht is gepresenteerd. Nieuw in deze nota is een overzicht waaruit in één oogopslag de financiële positie van de Utrechtse gemeenten blijkt. In het overzicht komt naar voren hoe de gemeenten er ten opzichte van elkaar voor staan op het gebied van vermogen, exploitatie en financiële speelruimte.

Geen van de 33 Utrechtse gemeenten onder preventief toezicht van de provincie

Financiële positie gemeenten ook in 2005 op orde

De financiële positie van de meeste van de 33 Utrechtse gemeenten is, net als voorgaand jaar, ook in 2005 gezond. Toch gaat de lastige landelijke economische situatie niet ongemerkt aan de gemeenten voorbij. In vergelijking met vorig jaar maken gemeenten meer gebruik van hun `spaarpot' en er is minder geld voor nieuw beleid. Dit valt op te maken uit de nota `Begrotingspositie 2005' die onlangs door gedeputeerde staten van de provincie Utrecht is gepresenteerd. Nieuw in deze nota is een overzicht waaruit in één oogopslag de financiële positie van de Utrechtse gemeenten blijkt. In het overzicht komt naar voren hoe de gemeenten er ten opzichte van elkaar voor staan op het gebied van vermogen, exploitatie en financiële speelruimte.

Provincie taak van toezichthouder
De provincie heeft als taak financieel toezicht te houden op de decentrale overheden in de provincie Utrecht. Gedeputeerde staten brengen jaarlijks een overzicht uit van de financiële positie van de Utrechtse gemeenten: de nota Begrotingspositie. Zwaartepunt van de nota is het verslag over de begrotingen van de Utrechtse gemeenten. Daarnaast wordt ook de financiële situatie van samenwerkingsverbanden tussen gemeenten (de zogenaamde gemeenschappelijke regelingen) en de waterschappen belicht

Nieuw: ranglijst financiële positie gemeenten
Nieuw dit jaar is een overzichtstabel van de financiële positie van de 33 gemeenten in Utrecht. Op basis van een aantal financiële meetpunten, zoals de omvang van het vermogen als vangnet voor risico's, het structurele saldo van begroting en rekening, de financiële speelruimte die een gemeente in potentie heeft en de belastingdruk, is een ranglijst tot stand gekomen van de financiële gezondheid van gemeenten. Vianen komt als `meest financieel gezonde' gemeente uit de bus, de gemeenten de Bilt en Bunnik zijn hekkensluiter. De tabel richt zich uitsluitend op de gemeentelijke `portemonnee' en zegt dus niets over het voorzieningenniveau binnen een gemeente.

De meeste Utrechtse gemeenten zijn er via ombuigingen, gebruik van reserves en minder nieuw beleid, redelijk in geslaagd om de begroting op orde te houden, ook in deze tijd van minder economische groei. Bij 29 gemeenten is de begroting en jaarrekening in voldoende mate deugdelijk en gezond. Bij de gemeenten Abcoude, Leersum, Maarn en Montfoort lag de situatie moeilijker. Alleen een realistische ombuigingsoperatie of concrete afspraken hebben deze 4 gemeenten onder het soepele toezicht weten te houden. Het dagelijks bestuur van de provincie heeft er vertrouwen in dat deze gemeenten hiermee weer orde op zaken stellen, vandaar dat er sprake is van repressief, soepel toezicht.

Belastingdruk per gemeente
In 2005 hebben alle gemeenten als gevolg van de WOZ-hertaxaties hun OZB tarief (per eenheid) verlaagd. Gemiddeld is er sprake van een verlaging van 27%, in Renswoude bedroeg de verlaging zelfs 38%. De gemiddelde belastingdruk voor de eigenaar/gebruiker van een woning in de provincie Utrecht bedraagt 751 euro. Deze gemiddelde belastingdruk is met 6,3% gestegen ten opzichte van de belastingdruk van 2004 een stijging die iets lager is dan vorig jaar (toen bedroeg de stijging 6,6%). De gemeenten met de hoogste en laagste belastingdruk zijn dezelfde gemeenten als vorig jaar: respectievelijk Abcoude en Vianen. In Abcoude bedraagt de belastingdruk per huishouden 1270 euro, dat is bijna twee maal zoveel als in Vianen, de gemeente met de laagste belastingdruk (568 euro). Het hoogste stijgingspercentage in belastingsdruk kent de gemeente Maarssen (16,3%). De gemeente met de grootste daling in de lokale belastingdruk is Houten met -3,8%.

Financiële positie gemeenschappelijke regelingen en waterschappen De financiële positie van de waterschappen is over de gehele linie in orde.
Van de 23 gemeenschappelijke regelingen (samenwerkingsverbanden tussen gemeenten) waarop de provincie toezicht houdt, zijn er op grond van termijnoverschrijding zes gemeenschappelijke regelingen onder het preventieve, strenge toezicht geplaatst.
Bij de overige gemeenschappelijke regelingen is sprake van een tijdig gepresenteerde en sluitende begroting. Wel zijn er met twee gemeenschappelijke regelingen - Sociale Werkvoorziening Werkbedrijf IW4 en Pauwbedrijven - afspraken gemaakt over tussentijdse rapportages over de financiële ontwikkelingen. De provincie heeft er voldoende vertrouwen in dat de begroting van deze instellingen op orde komt. Vandaar dat ook zij onder het repressieve, soepele toezicht vallen.

Laatst gewijzigd op 06/15/2005 09:12:53 AM. Paginabeheer: Ria.van.Dixhoorn-Hoogenboom@provincie-utrecht.nl