Persbericht
Geen van de 33 Utrechtse gemeenten onder preventief toezicht van de
provincie
Financiële positie gemeenten ook in 2005 op orde
15-6-2005
De financiële positie van de meeste van de 33 Utrechtse gemeenten is,
net als voorgaand jaar, ook in 2005 gezond. Toch gaat de lastige
landelijke economische situatie niet ongemerkt aan de gemeenten
voorbij. In vergelijking met vorig jaar maken gemeenten meer gebruik
van hun `spaarpot' en er is minder geld voor nieuw beleid. Dit valt op
te maken uit de nota `Begrotingspositie 2005' die onlangs door
gedeputeerde staten van de provincie Utrecht is gepresenteerd. Nieuw
in deze nota is een overzicht waaruit in één oogopslag de financiële
positie van de Utrechtse gemeenten blijkt. In het overzicht komt naar
voren hoe de gemeenten er ten opzichte van elkaar voor staan op het
gebied van vermogen, exploitatie en financiële speelruimte.
Geen van de 33 Utrechtse gemeenten onder preventief toezicht van de
provincie
Financiële positie gemeenten ook in 2005 op orde
De financiële positie van de meeste van de 33 Utrechtse gemeenten is,
net als voorgaand jaar, ook in 2005 gezond. Toch gaat de lastige
landelijke economische situatie niet ongemerkt aan de gemeenten
voorbij. In vergelijking met vorig jaar maken gemeenten meer gebruik
van hun `spaarpot' en er is minder geld voor nieuw beleid. Dit valt op
te maken uit de nota `Begrotingspositie 2005' die onlangs door
gedeputeerde staten van de provincie Utrecht is gepresenteerd. Nieuw
in deze nota is een overzicht waaruit in één oogopslag de financiële
positie van de Utrechtse gemeenten blijkt. In het overzicht komt naar
voren hoe de gemeenten er ten opzichte van elkaar voor staan op het
gebied van vermogen, exploitatie en financiële speelruimte.
Provincie taak van toezichthouder
De provincie heeft als taak financieel toezicht te houden op de
decentrale overheden in de provincie Utrecht. Gedeputeerde staten
brengen jaarlijks een overzicht uit van de financiële positie van de
Utrechtse gemeenten: de nota Begrotingspositie. Zwaartepunt van de
nota is het verslag over de begrotingen van de Utrechtse gemeenten.
Daarnaast wordt ook de financiële situatie van samenwerkingsverbanden
tussen gemeenten (de zogenaamde gemeenschappelijke regelingen) en de
waterschappen belicht
Nieuw: ranglijst financiële positie gemeenten
Nieuw dit jaar is een overzichtstabel van de financiële positie van de
33 gemeenten in Utrecht. Op basis van een aantal financiële
meetpunten, zoals de omvang van het vermogen als vangnet voor
risico's, het structurele saldo van begroting en rekening, de
financiële speelruimte die een gemeente in potentie heeft en de
belastingdruk, is een ranglijst tot stand gekomen van de financiële
gezondheid van gemeenten. Vianen komt als `meest financieel gezonde'
gemeente uit de bus, de gemeenten de Bilt en Bunnik zijn
hekkensluiter. De tabel richt zich uitsluitend op de gemeentelijke
`portemonnee' en zegt dus niets over het voorzieningenniveau binnen
een gemeente.
De meeste Utrechtse gemeenten zijn er via ombuigingen, gebruik van
reserves en minder nieuw beleid, redelijk in geslaagd om de begroting
op orde te houden, ook in deze tijd van minder economische groei. Bij
29 gemeenten is de begroting en jaarrekening in voldoende mate
deugdelijk en gezond. Bij de gemeenten Abcoude, Leersum, Maarn
en Montfoort lag de situatie moeilijker. Alleen een realistische
ombuigingsoperatie of concrete afspraken hebben deze 4 gemeenten onder
het soepele toezicht weten te houden. Het dagelijks bestuur van de
provincie heeft er vertrouwen in dat deze gemeenten hiermee weer orde
op zaken stellen, vandaar dat er sprake is van repressief, soepel
toezicht.
Belastingdruk per gemeente
In 2005 hebben alle gemeenten als gevolg van de WOZ-hertaxaties hun
OZB tarief (per eenheid) verlaagd. Gemiddeld is er sprake van een
verlaging van 27%, in Renswoude bedroeg de verlaging zelfs 38%.
De gemiddelde belastingdruk voor de eigenaar/gebruiker van een woning
in de provincie Utrecht bedraagt 751 euro. Deze gemiddelde
belastingdruk is met 6,3% gestegen ten opzichte van de belastingdruk
van 2004 een stijging die iets lager is dan vorig jaar (toen bedroeg
de stijging 6,6%). De gemeenten met de hoogste en laagste
belastingdruk zijn dezelfde gemeenten als vorig jaar: respectievelijk
Abcoude en Vianen. In Abcoude bedraagt de belastingdruk per huishouden
1270 euro, dat is bijna twee maal zoveel als in Vianen, de gemeente
met de laagste belastingdruk (568 euro). Het hoogste
stijgingspercentage in belastingsdruk kent de gemeente Maarssen
(16,3%). De gemeente met de grootste daling in de lokale belastingdruk
is Houten met -3,8%.
Financiële positie gemeenschappelijke regelingen en waterschappen
De financiële positie van de waterschappen is over de gehele linie in
orde.
Van de 23 gemeenschappelijke regelingen (samenwerkingsverbanden tussen
gemeenten) waarop de provincie toezicht houdt, zijn er op grond van
termijnoverschrijding zes gemeenschappelijke regelingen onder het
preventieve, strenge toezicht geplaatst.
Bij de overige gemeenschappelijke regelingen is sprake van een tijdig
gepresenteerde en sluitende begroting. Wel zijn er met twee
gemeenschappelijke regelingen - Sociale Werkvoorziening Werkbedrijf
IW4 en Pauwbedrijven - afspraken gemaakt over tussentijdse rapportages
over de financiële ontwikkelingen. De provincie heeft er voldoende
vertrouwen in dat de begroting van deze instellingen op orde komt.
Vandaar dat ook zij onder het repressieve, soepele toezicht vallen.
Laatst gewijzigd op 06/15/2005 09:12:53 AM. Paginabeheer:
Ria.van.Dixhoorn-Hoogenboom@provincie-utrecht.nl
Provincie Utrecht