Persberichten: Op HAVO en VWO nog weinig ondernemerschap
publicatiedatum: wo 15 jun 2005
Uit een eerste oriënterende onderzoek van EIM blijkt dat er geen
structurele aandacht is voor ondernemerschap in het HAVO- en
VWO-onderwijs. De verplichte examenstof biedt weinig ruimte voor
docenten om 'ondernemerschap' te behandelen. Om onderwijs in
ondernemerschap een vast onderdeel van de examenstof te laten worden
moet de overheid bereidt zijn extra te investeren in het ontwikkelen
van leermiddelen en ?methoden geënt op elementen en competenties van
ondernemerschap. Ook moeten docenten beter voorbereid worden op het
inbouwen van ondernemerschapselementen tijdens de lessen.
Weinig aandacht voor ondernemerschap in voortgezet onderwijs
In de huidige kenniseconomie is er behoefte aan hoogopgeleide
ondernemers. In het voortgezet onderwijs zou dan ook aandacht moeten
zijn voor ondernemerschap en de daarbij behorende kennis en
competenties. De vakken die geschikt lijken om
ondernemerschapsonderwijs aan te bieden, zijn Economie en Management &
Organisatie. In deze vakken komt ondernemerschap echter zijdelings aan
de orde. Het huidige onderwijsprogramma biedt ook te weinig 'vrije'
ruimte voor docenten om projecten over ondernemerschap in te bouwen.
Door de ontwikkeling van het studiehuis, en mogelijk een herziening
van het Economieonderwijs, kunnen er wel competenties aangeleerd
worden die ook van toepassing zijn op ondernemerschapsvaardigheden,
zoals zelfstandigheid en het leren vanuit praktijksituaties. Deze
komen bij diverse vakken echter nog nauwelijks aan de orde.
Ondernemerschapselementen in toekomstig lesprogramma
Om ondernemerschapsonderwijs aan te bieden als een vast onderdeel van
de lesstof voor het HAVO en VWO, moet er aan een aantal voorwaarden
worden voldaan. Als eerste moet het geïnitieerd worden vanuit de
overheid, zodat onderwijsinstellingen hiervoor extra tijd, geld en
middelen tot hun beschikking krijgen. Ten tweede is het erg belangrijk
te weten welke elementen en competenties van ondernemerschap in
aanmerking komen om te behandelen in het HAVO- en VWO-onderwijs, en
door middel van welke leermiddelen en ?methoden deze het beste ingebed
kunnen worden in het lesprogramma. En ten derde moeten docenten goed
voorbereid worden op het inbouwen van ondernemerschapselementen
tijdens de lesstof: zowel tijdens de lerarenopleiding als op school.
Immers, docenten hebben een centrale rol in het overbrengen van de
stof op de leerlingen.
Inlichtingen: 079 343 02 00
Persberichten
Publieksrapportages: Aandacht voor ondernemerschap in het HAVO- en
VWO-onderwijs
publicatiedatum: wo 15 jun 2005 downloaden ( 206 Kb )
Korte inhoud:
Het rapport geeft de resultaten weer van een onderzoek naar de
aandacht die momenteel aan onder-nemerschap wordt besteed in het HAVO-
en VWO-onderwijs en in hoeverre en onder welke voorwaar-den meer
aandacht hiervoor in de toekomst tot de mogelijkheden behoort. De
belangrijkste conclusie is dat er in het HAVO- en VWO-onderwijs nog
niet structureel aandacht aan ondernemerschap wordt be-steed. In de
daarvoor aangewezen vakken: Economie en Management & Organisatie, komt
het thema slechts zijdelings aan de orde. Een belangrijke reden
hiervoor is dat docenten nauwelijks mogelijkheden hebben om aandacht
te besteden aan ondernemerschap. Dit zou - op initiatief van de
overheid- veel meer ingebed moeten worden in het curriculum. Hiervoor
is eerst nodig dat de juiste leermiddelen en - methoden worden
ontwikkeld en kunnen worden aangeboden.
Auteur: drs. F.M.J. Westhof
Prijs gedrukte versie: 30,00 euro
Thema: Ondernemerschap
Bestelnummer: A200503
ISBN: 9037109500 Aantal pagina's: 34
EIM