Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -
Telfort groeit explosief

Aantal klanten stijgt met 41%; omzet met ruim 20%

Kerncijfers

2004-2005

2003-2004

Omzet

¤ 509 mln

¤ 422 mln

EBITDA

¤ 97 mln

¤ 66,8 mln

Nettowinst

Nettowinst excl. eenmalige posten

¤ 166,8 mln

¤ 46,2 mln

¤ 30,1 mln

Cashflow (operationeel)

¤ 89,9 mln

¤ 69 mln

Klantengegevens

ARPU per maand

¤ 24

¤ 26

Klanten


2.417.000


1.714.000

Amsterdam, 15 juni 2005. Telfort presenteert vandaag de jaarresultaten over het boekjaar 2004-2005. De vorig jaar ingezette strategie is het afgelopen jaar succesvol gebleken. De omzet groeide met ruim 20% tot 509 miljoen euro. De EBITDA nam met 45% toe en ook de nettowinst groeide fors. De operationele cashflow steeg sterk naar ¤ 89,9 miljoen. Het aantal klanten steeg met 703.000 naar 2.417.000. Dat is een stijging van 41%.

Ton aan de Stegge, CEO van Telfort: "De vorig jaar ingezette strategie blijkt succesvol. Onze pragmatische aanpak levert goede resultaten op waarmee onze klanten zeer tevreden zijn. Zij kiezen voor ons, omdat we die producten bieden waar de klant behoefte aan heeft tegen een scherpe prijs. Daarnaast hebben we ons gericht op de verdere uitbreiding van ons wholesale segment, waardoor we de klanten van 3 nieuwe partners op ons netwerk hebben mogen verwelkomen. Het komende jaar staat in het teken van de uitrol van Breedband. Hierin richten we ons als enige in Nederland op zowel EDGE, als HSDPA. "

Financiële resultaten
De omzet vertoonde over de afgelopen twaalf maanden een sterke groei van ¤ 422 miljoen naar ¤ 509 miljoen. De stijging van de omzet is het resultaat van de sterke stijging van het aantal eigen en wholesale klanten. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) nam toe van ¤ 66,8 miljoen naar ¤ 97 miljoen, de operationele marge verbeterde van 16% naar 19%. Dit werd veroorzaakt door enerzijds de toegenomen omzet en anderzijds een stringente kostenbeheersing.

De operationele cashflow bleef sterk en kwam uit op ¤ 89,9 miljoen euro. De nettowinst groeide fors. Dit werd voornamelijk veroorzaakt door eenmalige non cash items, zoals de herwaardering van activa en het activeren van een latente belastingvordering. Exclusief deze eenmalige posten steeg de netto winst tot ¤ 46,2 miljoen. Vorig jaar bedroeg de nettowinst ¤ 30,1 miljoen.

ARPU en klantenbestand
Het totale aantal klanten is van 1,714 miljoen vorig jaar gegroeid naar 2,417 miljoen klanten. Dit betekent een stijging van 41%. Steeds meer mensen kiezen voor Telfort, omdat Telfort in staat is goede diensten te leveren tegen scherpe prijzen. De omzet per klant (ARPU) is iets gedaald en bedraagt gemiddeld ¤ 24. Dit komt onder meer door de daling van de MTA-tarieven. Telfort speelde vorig jaar zomer een belangrijke rol in de verlaging van sms-tarieven in de markt voor de mobiele beller.

Klantengroei
In totaal kwamen er vorig jaar 703.000 nieuwe klanten bij. Met name de spaaractie met de Postbank bleek een groot succes. Deze actie leverde 234.000 nieuwe klanten op. Ook kwamen veel nieuwe klanten binnen via de onafhankelijke Belwijzer van bellen.com, die sinds afgelopen jaar ook op www.telfort.nl beschikbaar is. Met deze Belwijzer zien de klanten bij welke operator zij het voordeligst uit zijn. De klantenservice is in huis genomen en de gemiddelde klanttevredenheid staat nu op 75% (Bron: Nipo).

Naast haar eigen merk heeft Telfort in Nederland de wholesale markt verder op de kaart gezet. Afgelopen jaar hebben MEC Solutions, Lebara Mobile en qick ook voor Telfort gekozen om onder eigen naam mobiele diensten aan te bieden. In april 2005 sloot ook EasyMobile zich aan. Telfort verbreedt met deze partnerbenadering haar bereik in specifieke marktsegmenten.

Het aantal eigen Telfort winkels groeit. Gisteren opende de 10e Telfort winkel in Eindhoven, zeer binnenkort gevolgd door eigen winkels in Den Bosch en Arnhem.

Breedbandontwikkeling
Telfort is in snel tempo bezig met de uitrol van mobiel breedband. Binnen enkele maanden zal er een landelijke dekking zijn via EDGE. Deze techniek biedt in de praktijk vergelijkbare diensten en snelheden als het huidige UMTS. Parallel aan de uitrol van het EDGE-netwerk is Telfort begonnen met de bouw van het platform voor de nieuwste generatie UMTS, namelijk het ultrasnelle HSDPA. Telfort wil op termijn deze twee technieken aanvullend inzetten, waardoor een klant nergens meer terugvalt op GPRS en kan rekenen op hoge en stabiele snelheden.

Bij Telfort werken 613 mensen.

Profiel Telfort
Telfort is een zelfstandige en winstgevende aanbieder van mobiele telecommunicatie voor particuliere en zakelijke klanten. Telfort biedt kwalitatief goede producten tegen zeer scherpe prijzen. Hiervoor beschikt Telfort over een netwerk van hoge kwaliteit en stelt zij de klantenservice centraal voor haar 2,417 miljoen klanten. Telfort is een vitale organisatie die snel op marktontwikkelingen inspeelt. Naast het eigen merk heeft Telfort in korte tijd een nieuw marktsegment tot ontwikkeling gebracht: de wholesale-markt. Albert Heijn, debitel, Lebara Mobile, EasyMobile, qick, MEC Solutions, Tele 2, Transatel en Versatel kozen al voor Telfort om onder eigen naam mobiele diensten aan te bieden. Telfort verbreedt met deze partnerbenadering haar bereik in specifieke marktsegmenten.
- EINDE PERSBERICHT -

Noot voor de redactie (