Nijmeegse steun voor 2x4 rijbanen op deel van A50
De bereikbaarheid van Nijmegen is het best gediend met een tweede
stadsbrug in Nijmegen en een verbreding van de A50 tussen de
knooppunten Ewijk en Valburg. Voor de verbreding van de A50 steunt
het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen de keuze voor
2x4 rijstroken, één fly-over bij knooppunt Ewijk en twee fly-overs bij
knooppunt Valburg. Dat stelt het college in haar reactie op de
Trajectnota/MER A50 Ewijk-Grijsoord. Nu beschikt de automobilist op de
A50 op dit wegvak over 2x2 rijbanen.
De provincie Gelderland, het Knooppunt Arnhem Nijmegen en de gemeenten
Arnhem en Nijmegen kozen eerder al gezamenlijk voor de combinatie van
een tweede stadsbrug in Nijmegen en een verbreding van de A50.
In de Trajectnota voor de verbreding van de A50 beschrijft het Rijk
twaalf alternatieve oplossingen om de doorstroming op deze
verkeersader te verbeteren. Van alle varianten zijn de effecten op het
milieu aangegeven.
Nijmegen opteert voor een combinatie van verschillende onderdelen van
de onderzochte alternatieven. Het gemeentebestuur sluit hiermee aan
bij de voorkeur van Provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem
Nijmegen, voor een verbreding van de A50 in samenhang met de aanleg
van een tweede stadsbrug in Nijmegen.
Voor de verbreding van de A50 is gekozen voor een goede balans tussen
bereikbaarheid, effecten voor het milieu en beschikbare financiën. Zo
kan de uitbreiding van twee rijstroken per rijrichting het beste aan
de westkant gebeuren. Dat tast de natuur en het landschap minder aan
en geeft minder geluidhinder.
Bij het knooppunt Ewijk is de aansluiting van de A50 vanuit richting
Valburg op de A73 naar Nijmegen het grootste knelpunt. Dit kan het
beste worden opgelost door aanleg van een fly-over binnen het
bestaande knooppunt. Andere oplossingen vragen meer ruimte en zijn
nadeliger voor de natuur. Om dezelfde reden ondersteunt Nijmegen de
keuze voor twee fly-overs die binnen het knooppunt Valburg vallen.
Volgens Rijkswaterstaat ontstaat hiermee voldoende capaciteit om het
verkeersaanbod tot 2020 af te wikkelen. Het Rijk besluit dit najaar
over de adviezen en inspraakreacties.
Gemeente Nijmegen