Gemeente Nijmegen

Nijmeegse steun voor 2x4 rijbanen op deel van A50

De bereikbaarheid van Nijmegen is het best gediend met een tweede stadsbrug in Nijmegen en een verbreding van de A50 tussen de knooppunten Ewijk en Valburg. Voor de verbreding van de A50 steunt het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen de keuze voor 2x4 rijstroken, één fly-over bij knooppunt Ewijk en twee fly-overs bij knooppunt Valburg. Dat stelt het college in haar reactie op de Trajectnota/MER A50 Ewijk-Grijsoord. Nu beschikt de automobilist op de A50 op dit wegvak over 2x2 rijbanen.

De provincie Gelderland, het Knooppunt Arnhem Nijmegen en de gemeenten Arnhem en Nijmegen kozen eerder al gezamenlijk voor de combinatie van een tweede stadsbrug in Nijmegen en een verbreding van de A50.

In de Trajectnota voor de verbreding van de A50 beschrijft het Rijk twaalf alternatieve oplossingen om de doorstroming op deze verkeersader te verbeteren. Van alle varianten zijn de effecten op het milieu aangegeven.

Nijmegen opteert voor een combinatie van verschillende onderdelen van de onderzochte alternatieven. Het gemeentebestuur sluit hiermee aan bij de voorkeur van Provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem Nijmegen, voor een verbreding van de A50 in samenhang met de aanleg van een tweede stadsbrug in Nijmegen.

Voor de verbreding van de A50 is gekozen voor een goede balans tussen bereikbaarheid, effecten voor het milieu en beschikbare financiën. Zo kan de uitbreiding van twee rijstroken per rijrichting het beste aan de westkant gebeuren. Dat tast de natuur en het landschap minder aan en geeft minder geluidhinder.

Bij het knooppunt Ewijk is de aansluiting van de A50 vanuit richting Valburg op de A73 naar Nijmegen het grootste knelpunt. Dit kan het beste worden opgelost door aanleg van een fly-over binnen het bestaande knooppunt. Andere oplossingen vragen meer ruimte en zijn nadeliger voor de natuur. Om dezelfde reden ondersteunt Nijmegen de keuze voor twee fly-overs die binnen het knooppunt Valburg vallen. Volgens Rijkswaterstaat ontstaat hiermee voldoende capaciteit om het verkeersaanbod tot 2020 af te wikkelen. Het Rijk besluit dit najaar over de adviezen en inspraakreacties.