KPMG
Steeds meer internationale ondernemingen maken maatschappelijk verslag
14 juni 2005
Wereldwijd maken ondernemingen in toenemende mate duidelijk hoe zij
met hun bedrijfsvoering bijdragen aan een verbetering van de
samenleving.
Steeds meer bedrijven doen dat door middel van een apart
duurzaamheidsverslag, waarin zij inzicht geven in de sociale,
economische en milieu-aspecten van hun activiteiten en hun relatie met
de samenleving. Ondanks de minder gunstige economische ontwikkelingen
van de afgelopen drie jaar is het aantal bedrijven dat
duurzaamheidsverslagen produceert sterk gegroeid. Van de grote
bedrijven publiceert 33% inmiddels een apart duurzaamheidsverslag. In
2002 werd maar door 23% van de bedrijven een apart
duurzaamheidsverslag geproduceerd. Het duurzaamheidsverslag neemt in
toenemende mate de plaats in van het traditionele milieuverslag, dat
slechts door één op de vijf bedrijven wordt gemaakt. Dit blijkt uit
internationaal onderzoek van KPMG Sustainability en de Universiteit
van Amsterdam. KPMG onderzocht in zestien verschillende landen hoe de
top 100 ondernemingen in die landen omgaan met
duurzaamheidverslaglegging.
Japan en Groot-Brittannië zijn koplopers. Van de honderd grootste
bedrijven in Japan maakt 80% een duurzaamheidverslag, in
Groot-Brittannië:ligt dit percentage op 71%. Vergeleken met 2002 is de
groei in duurzaamheidverslaglegging dit jaar echter opvallend groot in
Italië, Spanje, Canada en Frankrijk. Nederland neemt hierin een
middenpositie in. Naast de sectoren die traditioneel al veel langer
aandacht besteden aan duurzaamheid, zoals de nutsbedrijven, de
chemische sector en de petrochemische sector, is het aantal
duurzaamheidsverslagen van financiële instellingen de afgelopen drie
jaar zeer sterk gegroeid, constateert George Molenkamp, partner bij
KPMG Sustainability. Eén op drie financiële instellingen uit de top
100 produceert een duurzaamheidsverslag en van de in totaal
onderzochte zestienhonderd bedrijven levert de financiële sector in
absolute aantallen inmiddels het grootste aantal verslagen. De
financiële wereld doet in toenemende mate een beroep op bedrijven om
in het kader van investeringsbeslissingen inzicht te geven in de
maatschappelijke risicos die zij lopen. Steeds meer bedrijven zijn er
dan ook op gespitst opgenomen te worden in indexen als de Dow Jones
Sustainability Index of de FTSE4Good Index, wat hun profiel op de
financiële markt ten goede komt. Bedrijven zullen steeds vaker worden
beoordeeld op maatschappelijk verantwoord ondernemen om toegang te
krijgen tot de kapitaal- en investeringsmarkten.
Molenkamp constateert voorts dat er een tendens is bij ondernemingen
om ook de bedrijven waarmee zij zelf zaken doen in hun
toeleveringsketen te onderwerpen aan een duurzaamheidstoets. Van de
onderzochte bedrijven besteedt 80% hieraan aandacht en 70% geeft aan
op de een of andere wijze verklaringen van hun toeleveranciers te
vragen. Molenkamp: Bedrijven hebben er steeds meer behoefte aan om
zicht te hebben op het sociaal, milieubewust en ethisch handelen van
ondernemingen waarmee zij in de keten zaken doen. Denk daarbij
bijvoorbeeld aan kinderarbeid. Bedrijven kunnen het zich in veel
gevallen vanwege hun reputatie niet veroorloven om met dat soort
bedrijven zaken te doen.
Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039
© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss
cooperative. All rights reserved.