Gemeente Winterswijk
6 juni 2005
Vliegveld Wenningfeld: college houdt rekening met aanbevelingen m.e.r.
commissie en bezwaarmakers
Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft
besloten om aan te sluiten bij de aanbevelingen die de Commissie voor
de m.e.r. opgenomen heeft in haar rapport over de vergunningprocedure
omtrent de baanverlenging van Vliegveld Wenningfeld (Duitsland). Ook
heeft het college rekening gehouden met de reacties van de vele
bezwaarmakers. Het college stuurt voor 15 juni een brief met haar
standpunt aan de Bezirksregierung Munster. De vergunningprocedure
staat op de agenda van de Commissie Burger en Omgeving op woensdag 15
juni aanstaande. De commissie kan niet voor 15 juni reageren, het
college heeft aangegeven dat het verslag met de opmerkingen nog
nagezonden worden aan de Bezirksregierung.
De Bezirksregierung Munster heeft een vergunningaanvraag van Flugplatz
Wenningfeld in behandeling voor het verlengen van de start- en
landingsbaan van Vliegveld Wenningfeld (Duitsland). De gemeente is
geen bevoegd gezag in deze procedure en mag de ingediende bezwaren dan
ook niet als zodanig behandelen. Conform de afspraken moeten de
ingediende originele bezwaren doorgestuurd worden naar de
Bezirksregierung Münster. Er zijn ongeveer 100 bezwaren tegen de
procedure bij de gemeente ingediend. Alle bij de gemeente ingekomen
bezwaren zijn conform afspraak direct na het aflopen van de
inspraaktermijn voor burgers (27 mei 2005) aangetekend naar Münster
verstuurd. Zij zijn namelijk het bevoegde gezag voor de voorliggende
procedure. Op 30 mei is een gesprek geweest tussen de gemeente en een
deel van de mensen die bezwaar hebben aangetekend tegen de
voorliggende procedure. Zij hebben sterk hun verontrusting
uitgesproken over de ontwikkeling. Dit gesprek was geen formele
hoorzitting. Alhoewel de bezwaren formeel afgehandeld worden door de
Bezirksregierung Munster heeft het college heeft er voor gekozen de
reacties mee te laten wegen in de besluitvorming. Het college heeft
formeel de tijd tot 15 juni om te reageren op de vergunningprocedure.
Ook de gemeente Groelo-Lichtenvoorde, de Regio Achterhoek en de
Provincie Gelderland zullen nog een formele reactie sturen naar de
Bezirksregierung.
Het college wil aansluiten bij het raadsbesluit van oktober 2002
waarin de raad heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het
zakelijk vliegverkeer.
Inhoud Brief
In de brief aan de Bezirksregierung Munster vraagt het college of een
geheel geasfalteerde verlenging van de start- en landingsbaan tot 1800
meter niet verder gaat dan de normstelling en of hiermee in verband
niet uiteindelijk de mogelijkheid wordt geboden om meerdere en ook
grotere (zwaardere) vliegtuigen te kunnen ontvangen en afhandelen. Het
college vraagt meer duidelijkheid dat de verlenging niet op termijn
leidt tot ruimere gebruiksmogelijkheden en een uitbreiding van de
luchtvaartactiviteiten. Als deze duidelijkheid niet kan worden gegeven
kan de gemeente niet akkoord gaan met de baanverlenging. Tegen een
uitbreiding van de start- en landingsbaan met het primaire doel te
voldoen aan veiligheidsvoorschriften bestaan geen bezwaren mede gezien
de economische betekenis voor de grensregio. Verder vraagt het college
om rekening te houden met de aanbevelingen en de opmerkingen van de
Commissie voor de m.e.r. Daarnaast heeft het college in de brief een
aantal aanvullende reacties op het advies van de Commissie voor de
m.e.r. Deze aanvullende opmerkingen hebben voornamelijk te maken met
de twijfels en zorgen die een deel van de inwoners van de gemeente
hebben over de procedure. Met deze burgers is het college van mening
dat de bijzondere kwaliteiten van het buitengebied niet mogen worden
aangetast. Het college geeft aan zich zorgen te maken over de
onduidelijkheid over de mogelijke groei van het vliegveld en de
gevolgen daarvan. Een aantal punten worden daarbij aangedragen:
1. Nachtvluchten
Nachtvluchten zijn op het vliegveld Stadtlohn-Vreden in de huidige en
in de toekomstige situatie toegestaan. Eventuele
slaapverstoringseffecten van de nachtvluchten zijn niet in kaart
gebracht, terwijl op Nederlands grondgebied maximale geluidsniveaus
van 94 dB(A) optreden. Dat is onacceptabel hoog. Het college wil dan
ook dat slaapverstoringseffecten alsnog in kaart worden gebracht.
Totdat hier duidelijkheid over is, vraagt het college dringend om
gedurende de nacht geen starts en landingen over Nederlands
grondgebied te laten plaatsvinden. Nachtvluchten voor
orgaantransporten vind het college daarentegen wel acceptabel.
2. Geluid
Uit de Umweltverträglichkeitsstudie (dat is een
milieu-effectrapportage) blijkt dat de te verwachten 2000 extra starts
naar verwachting zullen leiden tot een toename van de gemiddelde
geluidbelasting op de (vijf) onderzochte geluidsgevoelige bestemmingen
op Winterswijks grondgebied, met 1 à 2 dB(A) op het
beoordelingsniveau. Er kan uit de stukken behorende bij de
vergunningaanvraag worden geconcludeerd dat er geen sterke verhogingen
van de immissieniveaus op Nederlands grondgebied op zullen treden ten
gevolge van de baanverlenging. De hoogste geluidsniveaus worden
volgens het planscenario in 2015 zo'n 49,1 dB. In 2002 bedroeg de
geluidbelasting nog 45,8 dB. De toename wordt grotendeels veroorzaakt
door de autonome ontwikkeling. Hierdoor kan toch geluidhinder en
verstoring optreden. Deze geluidbelasting moet namelijk worden afgezet
tegenover de waarde van 40 dB(A) als referentieniveau voor een stille
omgeving. Zoals het college al eerder aangaf, is met name het
buitengebied aan de kant van Ratum een van de stilste gebieden in
Nederland. Dat is ook een van de visitekaartjes van Winterswijk en
mede een aantrekkingskracht voor het toerisme. Ook Duitse gasten komen
graag naar dit rustige buitengebied. De provincie heeft in haar
streekplan aangegeven dat voor Winterswijk het stiltebeleid geldt. Het
college geeft aan niet in te kunnen stemmen met ontwikkelingen die
leiden tot een verhoging van de heersende geluidsniveaus. De nu
heersende rust is een visitekaartje dat de gemeente niet wil
verliezen.
3. Groeimogelijkheden
Het college is het eens met de Commissie voor de m.e.r. dat de
geluidszones uit het Landesentwicklungsplan nog een forse groei
mogelijk maken. Als deze groei leidt tot aantasting van de bijzondere
kwaliteiten (natuurschoon, rust) van het buitengebied kan het college
hier niet mee instemmen. Het college verzoekt met klem de omvang van
het vliegverkeer te monitoren en de exploitant te verzoeken informatie
in het jaarverslag op te nemen over de hoeveelheid uitgevoerde
vliegbewegingen en de bijbehorende geluidbelasting. Daarnaast verzoekt
het college de Bezirksregierung te onderzoeken of de geluidszones niet
kunnen worden ingekrompen zodanig dat de nu heersende rust in met name
Ratum niet zal kunnen worden aangetast door de groei van het
vliegverkeer.
Verder verzoekt het college dringend naar aanleiding van een
aanbeveling van de Commissie voor de m.e.r de uitvliegroutes in
westelijke richting meer naar het noordwesten af te buigen. Bij een
dergelijke aanpassing van de vluchtpaden zal - bij een gelijkblijvend
aantal vluchten - een lagere immissie op Nederlands grondgebied
optreden. Het college geeft verder in de brief aan dat zij ook worden
geconfronteerd met rijks- en provinciaal beleid. Een aspect daarvan is
de status van Nationaal Landschap. Ten aanzien van het aspect natuur
en landschap in de milieueffectrapportage wordt geconstateerd dat de
effecten voor het aangrenzende Nederlandse grondgebied zeer beperkt
zijn. Beperkt betekent dus dat er toch effecten zijn. Zowel het
rijksbeleid als het provinciale beleid zijn erop gericht de in het
gebied aanwezige kernkwaliteiten op het gebied van natuur en landschap
nadrukkelijk te beschermen. Tot die te beschermen kernkwaliteiten
wordt ook de belevingswaarde voor bewoners en recreanten gerekend.
4. Veiligheid
Er is twijfel of het aspect veiligheid voldoende is onderzocht. Met
name aan het risico van botsingen in de lucht en het vervolgens
neerstorten van vliegtuigen wordt onvoldoende aandacht besteed. Dit
aspect wil het college ook nader onderzocht hebben.
Het college gaat in overleg met Ratums Belang bezien welke
activiteiten ondernomen kunnen worden om de overlast terug te dringen
en voor de toekomst binnen de perken te houden.
Commissie Burger en Omgeving
Op woensdag 15 juni aanstaande wordt de vergunningaanvraag en het
standpunt van het college besproken in de vergadering van de Commissie
Burger en Omgeving. De reactie van de commissie zal nog worden
nagestuurd. De vergadering is openbaar en begint om 19.30 uur in de
vergaderzaal van het pand aan het Handelscentrum 12. Belangstellenden
zijn van harte welkom en kunnen gebruik maken van het spreekrecht voor
publiek.