Gemeente Winterswijk


6 juni 2005

Vliegveld Wenningfeld: college houdt rekening met aanbevelingen m.e.r. commissie en bezwaarmakers

Winterswijk - Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om aan te sluiten bij de aanbevelingen die de Commissie voor de m.e.r. opgenomen heeft in haar rapport over de vergunningprocedure omtrent de baanverlenging van Vliegveld Wenningfeld (Duitsland). Ook heeft het college rekening gehouden met de reacties van de vele bezwaarmakers. Het college stuurt voor 15 juni een brief met haar standpunt aan de Bezirksregierung Munster. De vergunningprocedure staat op de agenda van de Commissie Burger en Omgeving op woensdag 15 juni aanstaande. De commissie kan niet voor 15 juni reageren, het college heeft aangegeven dat het verslag met de opmerkingen nog nagezonden worden aan de Bezirksregierung.

De Bezirksregierung Munster heeft een vergunningaanvraag van Flugplatz Wenningfeld in behandeling voor het verlengen van de start- en landingsbaan van Vliegveld Wenningfeld (Duitsland). De gemeente is geen bevoegd gezag in deze procedure en mag de ingediende bezwaren dan ook niet als zodanig behandelen. Conform de afspraken moeten de ingediende originele bezwaren doorgestuurd worden naar de Bezirksregierung Münster. Er zijn ongeveer 100 bezwaren tegen de procedure bij de gemeente ingediend. Alle bij de gemeente ingekomen bezwaren zijn conform afspraak direct na het aflopen van de inspraaktermijn voor burgers (27 mei 2005) aangetekend naar Münster verstuurd. Zij zijn namelijk het bevoegde gezag voor de voorliggende procedure. Op 30 mei is een gesprek geweest tussen de gemeente en een deel van de mensen die bezwaar hebben aangetekend tegen de voorliggende procedure. Zij hebben sterk hun verontrusting uitgesproken over de ontwikkeling. Dit gesprek was geen formele hoorzitting. Alhoewel de bezwaren formeel afgehandeld worden door de Bezirksregierung Munster heeft het college heeft er voor gekozen de reacties mee te laten wegen in de besluitvorming. Het college heeft formeel de tijd tot 15 juni om te reageren op de vergunningprocedure. Ook de gemeente Groelo-Lichtenvoorde, de Regio Achterhoek en de Provincie Gelderland zullen nog een formele reactie sturen naar de Bezirksregierung.
Het college wil aansluiten bij het raadsbesluit van oktober 2002 waarin de raad heeft aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het zakelijk vliegverkeer.

Inhoud Brief
In de brief aan de Bezirksregierung Munster vraagt het college of een geheel geasfalteerde verlenging van de start- en landingsbaan tot 1800 meter niet verder gaat dan de normstelling en of hiermee in verband niet uiteindelijk de mogelijkheid wordt geboden om meerdere en ook grotere (zwaardere) vliegtuigen te kunnen ontvangen en afhandelen. Het college vraagt meer duidelijkheid dat de verlenging niet op termijn leidt tot ruimere gebruiksmogelijkheden en een uitbreiding van de luchtvaartactiviteiten. Als deze duidelijkheid niet kan worden gegeven kan de gemeente niet akkoord gaan met de baanverlenging. Tegen een uitbreiding van de start- en landingsbaan met het primaire doel te voldoen aan veiligheidsvoorschriften bestaan geen bezwaren mede gezien de economische betekenis voor de grensregio. Verder vraagt het college om rekening te houden met de aanbevelingen en de opmerkingen van de Commissie voor de m.e.r. Daarnaast heeft het college in de brief een aantal aanvullende reacties op het advies van de Commissie voor de m.e.r. Deze aanvullende opmerkingen hebben voornamelijk te maken met de twijfels en zorgen die een deel van de inwoners van de gemeente hebben over de procedure. Met deze burgers is het college van mening dat de bijzondere kwaliteiten van het buitengebied niet mogen worden aangetast. Het college geeft aan zich zorgen te maken over de onduidelijkheid over de mogelijke groei van het vliegveld en de gevolgen daarvan. Een aantal punten worden daarbij aangedragen:


1. Nachtvluchten
Nachtvluchten zijn op het vliegveld Stadtlohn-Vreden in de huidige en in de toekomstige situatie toegestaan. Eventuele slaapverstoringseffecten van de nachtvluchten zijn niet in kaart gebracht, terwijl op Nederlands grondgebied maximale geluidsniveaus van 94 dB(A) optreden. Dat is onacceptabel hoog. Het college wil dan ook dat slaapverstoringseffecten alsnog in kaart worden gebracht. Totdat hier duidelijkheid over is, vraagt het college dringend om gedurende de nacht geen starts en landingen over Nederlands grondgebied te laten plaatsvinden. Nachtvluchten voor orgaantransporten vind het college daarentegen wel acceptabel.


2. Geluid
Uit de Umweltverträglichkeitsstudie (dat is een milieu-effectrapportage) blijkt dat de te verwachten 2000 extra starts naar verwachting zullen leiden tot een toename van de gemiddelde geluidbelasting op de (vijf) onderzochte geluidsgevoelige bestemmingen op Winterswijks grondgebied, met 1 à 2 dB(A) op het beoordelingsniveau. Er kan uit de stukken behorende bij de vergunningaanvraag worden geconcludeerd dat er geen sterke verhogingen van de immissieniveaus op Nederlands grondgebied op zullen treden ten gevolge van de baanverlenging. De hoogste geluidsniveaus worden volgens het planscenario in 2015 zo'n 49,1 dB. In 2002 bedroeg de geluidbelasting nog 45,8 dB. De toename wordt grotendeels veroorzaakt door de autonome ontwikkeling. Hierdoor kan toch geluidhinder en verstoring optreden. Deze geluidbelasting moet namelijk worden afgezet tegenover de waarde van 40 dB(A) als referentieniveau voor een stille omgeving. Zoals het college al eerder aangaf, is met name het buitengebied aan de kant van Ratum een van de stilste gebieden in Nederland. Dat is ook een van de visitekaartjes van Winterswijk en mede een aantrekkingskracht voor het toerisme. Ook Duitse gasten komen graag naar dit rustige buitengebied. De provincie heeft in haar streekplan aangegeven dat voor Winterswijk het stiltebeleid geldt. Het college geeft aan niet in te kunnen stemmen met ontwikkelingen die leiden tot een verhoging van de heersende geluidsniveaus. De nu heersende rust is een visitekaartje dat de gemeente niet wil verliezen.


3. Groeimogelijkheden
Het college is het eens met de Commissie voor de m.e.r. dat de geluidszones uit het Landesentwicklungsplan nog een forse groei mogelijk maken. Als deze groei leidt tot aantasting van de bijzondere kwaliteiten (natuurschoon, rust) van het buitengebied kan het college hier niet mee instemmen. Het college verzoekt met klem de omvang van het vliegverkeer te monitoren en de exploitant te verzoeken informatie in het jaarverslag op te nemen over de hoeveelheid uitgevoerde vliegbewegingen en de bijbehorende geluidbelasting. Daarnaast verzoekt het college de Bezirksregierung te onderzoeken of de geluidszones niet kunnen worden ingekrompen zodanig dat de nu heersende rust in met name Ratum niet zal kunnen worden aangetast door de groei van het vliegverkeer.
Verder verzoekt het college dringend naar aanleiding van een aanbeveling van de Commissie voor de m.e.r de uitvliegroutes in westelijke richting meer naar het noordwesten af te buigen. Bij een dergelijke aanpassing van de vluchtpaden zal - bij een gelijkblijvend aantal vluchten - een lagere immissie op Nederlands grondgebied optreden. Het college geeft verder in de brief aan dat zij ook worden geconfronteerd met rijks- en provinciaal beleid. Een aspect daarvan is de status van Nationaal Landschap. Ten aanzien van het aspect natuur en landschap in de milieueffectrapportage wordt geconstateerd dat de effecten voor het aangrenzende Nederlandse grondgebied zeer beperkt zijn. Beperkt betekent dus dat er toch effecten zijn. Zowel het rijksbeleid als het provinciale beleid zijn erop gericht de in het gebied aanwezige kernkwaliteiten op het gebied van natuur en landschap nadrukkelijk te beschermen. Tot die te beschermen kernkwaliteiten wordt ook de belevingswaarde voor bewoners en recreanten gerekend.


4. Veiligheid
Er is twijfel of het aspect veiligheid voldoende is onderzocht. Met name aan het risico van botsingen in de lucht en het vervolgens neerstorten van vliegtuigen wordt onvoldoende aandacht besteed. Dit aspect wil het college ook nader onderzocht hebben.

Het college gaat in overleg met Ratums Belang bezien welke activiteiten ondernomen kunnen worden om de overlast terug te dringen en voor de toekomst binnen de perken te houden.

Commissie Burger en Omgeving
Op woensdag 15 juni aanstaande wordt de vergunningaanvraag en het standpunt van het college besproken in de vergadering van de Commissie Burger en Omgeving. De reactie van de commissie zal nog worden nagestuurd. De vergadering is openbaar en begint om 19.30 uur in de vergaderzaal van het pand aan het Handelscentrum 12. Belangstellenden zijn van harte welkom en kunnen gebruik maken van het spreekrecht voor publiek.