Universiteit van Amsterdam

Taalbeleid als uitdaging


Oratie Nederlands als tweede taal


woensdag 15 juni 14.30 uur
Prof. dr. F. Kuiken, bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal: Taalbeleid als uitdaging. Het toenemend aantal allochtone leerlingen leidde er in de jaren negentig toe dat het onderwijs vaak meer een uitdaging voor de leerkrachten was dan voor de leerlingen. Door een resultaatgerichte aanpak kon dat tij worden gekeerd. Dat neemt niet weg dat de invoering van een taalbeleid soms nog stroef verloopt. In Amsterdam legt men zich daar niet bij neer en ziet men taalbeleid als een uitdaging om zich te profileren door de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Kernbegrippen daarbij zijn onder andere: een brede visie op taal (in het primair onderwijs), taalgericht vakonderwijs (in het voortgezet onderwijs) en duale en geïntegreerde trajecten (in de volwasseneneducatie). Folkert Kuiken stelt dat de rol van docenten in dit geheel cruciaal is: zij moeten hun leerlingen met uitdagende taken tot interactie stimuleren. Door een combinatie van deskundigheidsbevordering en begeleiding op de werkvloer kunnen docenten hun vaardigheden op dat gebied vergroten en wordt de expertise binnen de scholen gebracht.

Afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail: persvoorlichting@uva.nl.