Gemeente Tilburg

14-6-2005
Meer bekendheid voor mogelijkheden woningaanpassing en bijzondere bijstand

Het komt nog te vaak voor dat mensen die recht hebben op hulp of voorziening daarvan geen gebruik maken. Verschillende instanties zoals huisartsen, wijk- en buurthuizen, juridische adviseurs kunnen de mensen die deze voorzieningen nodig hebben helpen ervoor te zorgen dat hun vragen op de plek terechtkomen waar ze thuis horen bij: Sociale Zaken van de gemeente.

Ik bleek al jarenlang recht te hebben op bijzondere bijstand maar heb dat nooit gekregen'.
'Als ik een traplift had gehad was ik nooit verhuisd'. 'Had ik in die periode een uitkering aangevraagd was ik niet in de schulden geraakt'.
Het komt nog te vaak voor dat mensen die recht hebben op hulp of voorziening daarvan geen gebruik maken. En dat is jammer. Instanties zoals huisartsen, wijk- en buurthuizen, juridische adviseurs kunnen de mensen die deze voorzieningen nodig hebben helpen ervoor te zorgen dat hun vragen op de plek terechtkomen waar ze thuis horen bij: Sociale Zaken van de gemeente. De map 'Informatie op maat' draagt hieraan bij.

Wethouder Gon Mevis: 'Iedereen die iets nodig heeft dat de gemeente kan bieden verdient dat we dit goed bekend maken. Met duidelijke informatie kunnen mensen voorkomen dat ze onnodig in financiële problemen komen. En voorkómen is beter dan genezen'. De wethouder reikt de map vandaag uit aan de leden van het Platform Sociale Zekerheid Tilburg. In het Platform zijn allerlei maatschappelijke instanties vertegenwoordigd. De informatie bestaat uit een omschrijving van het product, doelgroep, aanvraagprocedure en vindplaats van nog meer informatie.

Vorig jaar is aan 300 instanties gevraagd welke informatie zij nodig hebben voor een correcte doorverwijzing naar Sociale Zaken. De uitkomsten hebben geresulteerd in de ontwikkeling van de map 'informatie op maat'.