14-6-2005
Meer bekendheid voor mogelijkheden woningaanpassing en bijzondere
bijstand
Het komt nog te vaak voor dat mensen die recht hebben op hulp of
voorziening daarvan geen gebruik maken. Verschillende instanties zoals
huisartsen, wijk- en buurthuizen, juridische adviseurs kunnen de
mensen die deze voorzieningen nodig hebben helpen ervoor te zorgen dat
hun vragen op de plek terechtkomen waar ze thuis horen bij: Sociale
Zaken van de gemeente.
Ik bleek al jarenlang recht te hebben op bijzondere bijstand maar heb
dat nooit gekregen'.
'Als ik een traplift had gehad was ik nooit verhuisd'.
'Had ik in die periode een uitkering aangevraagd was ik niet in de
schulden geraakt'.
Het komt nog te vaak voor dat mensen die recht hebben op hulp of
voorziening daarvan geen gebruik maken. En dat is jammer. Instanties
zoals huisartsen, wijk- en buurthuizen, juridische adviseurs kunnen de
mensen die deze voorzieningen nodig hebben helpen ervoor te zorgen dat
hun vragen op de plek terechtkomen waar ze thuis horen bij: Sociale
Zaken van de gemeente. De map 'Informatie op maat' draagt hieraan bij.
Wethouder Gon Mevis: 'Iedereen die iets nodig heeft dat de gemeente
kan bieden verdient dat we dit goed bekend maken. Met duidelijke
informatie kunnen mensen voorkomen dat ze onnodig in financiële
problemen komen. En voorkómen is beter dan genezen'. De wethouder
reikt de map vandaag uit aan de leden van het Platform Sociale
Zekerheid Tilburg. In het Platform zijn allerlei maatschappelijke
instanties vertegenwoordigd. De informatie bestaat uit een
omschrijving van het product, doelgroep, aanvraagprocedure en
vindplaats van nog meer informatie.
Vorig jaar is aan 300 instanties gevraagd welke informatie zij nodig
hebben voor een correcte doorverwijzing naar Sociale Zaken. De
uitkomsten hebben geresulteerd in de ontwikkeling van de map
'informatie op maat'.
Gemeente Tilburg