Nederlands Uitgeversverbond

Amsterdam, 14 juni 2005

De Stichting NOM is samen met Pointlogic en Interview NSS begonnen met het opzetten van een nieuw onderzoeksproject genaamd Strategische Mediumtypen Vergelijking. Dit onderzoek, dat naast de reguliere NOM onderzoeken (de NOM Print Monitor en Doelgroep Monitor) wordt uitgevoerd, heeft tot doel objectieve informatie te leveren voor het proces van strategische mediumtypen planning.

Welke mediumtypen zijn het meest geschikt voor een specifieke reclamecampagne? Media- en reclamebureaus maken vanuit de campagnedoelstellingen die keuze op basis van verschillende informatie / criteria. Het doel van dit onderzoek is om aan mediaplanners, strategen, media managers en marketeers bij media-exploitanten extra tools te bieden die op een objectieve manier de keuze voor één of meer mediumtypen kunnen ondersteunen.

Het onderzoek is gebaseerd op het in Engeland en de Verenigde Staten eerder geïntroduceerde model Compose van Pointlogic. Verschillende mediumtypen kunnen met dit model vergeleken worden op hun geschiktheid om bepaalde doelstellingen voor diverse producten en diensten over te brengen. NOM gaat, samen met Interview NSS en Pointlogic, het model aanpassen aan de Nederlandse situatie. Daarbij wordt ook een aantal experts uit de markt betrokken. Het onderzoek wordt in eerste instantie eenmalig uitgevoerd.

Met het starten van dit onderzoek probeert NOM de problematiek van multi channel planning breder in de Nederlandse markt te zetten. De resultaten worden eind dit jaar aan de vier participanten van NOM geleverd samen met een software tool die het mogelijk maakt om vergelijkingen in een mediaplanningsomgeving te maken.
---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

mevrouw I. Petric, directeur NOM
tel. 020 - 430 91 12
e-mail: irena.petric@nommedia.nl