PPLUS PEOPLE PLANET PROFIT
Adverteren van gezonde voeding zinloos
Ook producenten van gezonde voeding moeten niet adverteren. De
consument
van nu scheidt haarfijn de 'neppers' van de 'echies'. Reclame is bij
uitstek een
medium dat niet 'authentiek' meer is. Veel beter is het
communicatiebudget aan
te
wenden voor het organiseren van continue gebeurtenissen rondom
gezonde
producten of diensten. Met die boodschap prikkelt Joseph Pine op 14
juni de
gasten van het congres P+@ Work: Gezondheid als Marketinginstrument.
De
Amerikaanse hoogleraar Pine is de wereldberoemde marketeer van de
'Experience Economy'.
Hoe kunnen duurzame ondernemingen hun gezonde of biologische producten
tot
een betekenisvolle belevenis maken? Op die vraag krijgen de
congresgangers op
14 juni antwoorden van Pine. Zijn nieuwste boek gaat over
'Authenticity'. Pine: 'Er
is een nieuwe consumentenwens ontstaan. De wens naar echtheid,
geschreven
in kapitalen. In een wereld die steeds meer onwerkelijk wordt, laten
consumenten
hun koopbeslissing afhangen van de vraag hoe oprecht ze het aanbod
beleven.
Om het plat te zeggen: aanbiedingen moeten echt waar zijn.' Zeker
tv-reclames
worden volgens Pine echter niet niet als onrealistisch beleefd.
Adverteren is
daarom vrijwel- zinloos geworden, omdat bijna niemand meer de inhoud
serieus
neemt. De thema s van nu zijn volgens Pine: transparantie en
duurzaamheid en
een nieuwe relatie tot gezondheid.
Dat levert op het congres van P+ interessante vragen op. Hoe slim was
het van de
Nederlandse overheid om miljoenen euro s te steken in de
reclamecampagne
Biologisch, heel logisch? Het eerste boek van Pine was toen al uit.
Had Max
Havelaar beter moeten weten, om met een dure advertentiecampage het
imago
van de gecertificeerde koffie te verhogen?
Vervolgvraag: wat kunnen producenten van gezondheidsproducten dan
doen?
Op dat antwoord moet nog even gewacht worden. In een
congrespresentatie heeft
Pine al eens zijn bewondering getoond voor een boerderij, waar
kinderen een
hele dag voor boer mogen spelen. 's Ochtends vroeg koeien melken,
eten geven,
uitmesten, het land op... Om aan het einde van de dag ook nog eens met
zakken
vol verse landbouwproducten naar huis te gaan. En dit alles tegen een
entreeprijs
waar een pretpark jaloers op zou zijn.
Pine, in een recente publicatie: 'For the vitality of our economy will
directly flow
from our individual and collective ability to master the discipline of
authenticity in
the years and decades to come. To create increased economic value,
everything
most be rendered more real. Really? Really.'
Het congres Gezondheid als Marketinginstrument, Van Kijken naar Kopen,
wordt
op 14 juni georganiseerd door P+ en Work on Progress, in het
Planetarium in
Amsterdam-Zuidoost.
Op het congres komt op velerlei verzoek ook weer de Amerikaanse
marktonderzoeker Paul Ray (Cultural Creatives) met het laatste
gezondheidsnieuws uit de Verenigde Staten.
P+ toont ook het succes van de Nederlandse Margreet Westerhuis, die in
Londen
zo'n succesvolle keten van biologische supermarkten opzette, dat de
Amerikaanse biologische topketen Whole Foods haar recentelijk
kocht.
Marktonderzoeker MarketResponse brengt spannend onderzoek uit
Nederland,
met antwoorden op de vraag welke gezondheidsconcepten aansluiten op
de
behoefte van anderhalf miljoen bewuste consumenten in Nederland.
Uitgebreide informatie op de website van P+
(www.p-plus.nl/aanmelding.htm) en
telefonisch bij Truus Jansen, 0172-477288.
Voor verdere vragen: Jan Bom, hoofdredacteur P+ People Planet Profit,
mob.
06-27153000
31 mei 05 09:48