PPLUS PEOPLE PLANET PROFIT

Adverteren van gezonde voeding zinloos

Ook producenten van gezonde voeding moeten niet adverteren. De consument
van nu scheidt haarfijn de 'neppers' van de 'echies'. Reclame is bij uitstek een
medium dat niet 'authentiek' meer is. Veel beter is het communicatiebudget aan
te
wenden voor het organiseren van continue gebeurtenissen rondom gezonde
producten of diensten. Met die boodschap prikkelt Joseph Pine op 14 juni de
gasten van het congres P+@ Work: Gezondheid als Marketinginstrument. De
Amerikaanse hoogleraar Pine is de wereldberoemde marketeer van de 'Experience Economy'.

Hoe kunnen duurzame ondernemingen hun gezonde of biologische producten tot
een betekenisvolle belevenis maken? Op die vraag krijgen de congresgangers op
14 juni antwoorden van Pine. Zijn nieuwste boek gaat over 'Authenticity'. Pine: 'Er
is een nieuwe consumentenwens ontstaan. De wens naar echtheid, geschreven
in kapitalen. In een wereld die steeds meer onwerkelijk wordt, laten consumenten
hun koopbeslissing afhangen van de vraag hoe oprecht ze het aanbod beleven.
Om het plat te zeggen: aanbiedingen moeten echt waar zijn.' Zeker tv-reclames
worden volgens Pine echter niet niet als onrealistisch beleefd. Adverteren is
daarom vrijwel- zinloos geworden, omdat bijna niemand meer de inhoud serieus
neemt. De thema s van nu zijn volgens Pine: transparantie en duurzaamheid en
een nieuwe relatie tot gezondheid.

Dat levert op het congres van P+ interessante vragen op. Hoe slim was het van de
Nederlandse overheid om miljoenen euro s te steken in de reclamecampagne
Biologisch, heel logisch? Het eerste boek van Pine was toen al uit. Had Max
Havelaar beter moeten weten, om met een dure advertentiecampage het imago
van de gecertificeerde koffie te verhogen?

Vervolgvraag: wat kunnen producenten van gezondheidsproducten dan doen?
Op dat antwoord moet nog even gewacht worden. In een congrespresentatie heeft
Pine al eens zijn bewondering getoond voor een boerderij, waar kinderen een
hele dag voor boer mogen spelen. 's Ochtends vroeg koeien melken, eten geven,
uitmesten, het land op... Om aan het einde van de dag ook nog eens met zakken
vol verse landbouwproducten naar huis te gaan. En dit alles tegen een entreeprijs
waar een pretpark jaloers op zou zijn.

Pine, in een recente publicatie: 'For the vitality of our economy will directly flow
from our individual and collective ability to master the discipline of authenticity in
the years and decades to come. To create increased economic value, everything
most be rendered more real. Really? Really.'

Het congres Gezondheid als Marketinginstrument, Van Kijken naar Kopen, wordt
op 14 juni georganiseerd door P+ en Work on Progress, in het Planetarium in
Amsterdam-Zuidoost.

Op het congres komt op velerlei verzoek ook weer de Amerikaanse marktonderzoeker Paul Ray (Cultural Creatives) met het laatste gezondheidsnieuws uit de Verenigde Staten.

P+ toont ook het succes van de Nederlandse Margreet Westerhuis, die in Londen
zo'n succesvolle keten van biologische supermarkten opzette, dat de Amerikaanse biologische topketen Whole Foods haar recentelijk kocht.

Marktonderzoeker MarketResponse brengt spannend onderzoek uit Nederland,
met antwoorden op de vraag welke gezondheidsconcepten aansluiten op de
behoefte van anderhalf miljoen bewuste consumenten in Nederland.

Uitgebreide informatie op de website van P+
(www.p-plus.nl/aanmelding.htm) en
telefonisch bij Truus Jansen, 0172-477288.

Voor verdere vragen: Jan Bom, hoofdredacteur P+ People Planet Profit, mob.

06-27153000

31 mei 05 09:48