Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM)
IJmuiden, 13 juni 2005
PERSBERICHT: Doop nieuwe reddingboot voor Den Oever
Op zaterdag 18 juni 2005 wordt in Den Oever de KNRM-reddingboot
Johanna Margareta herdoopt. De bouw van de Johanna Margareta werd
mogelijk gemaakt dankzij een grote schenking van de heer G.R.J. van
Wesel en mevrouw F.M. Anneveld-van Wesel. De doop wordt verricht door
een kleindochter van de naamgeefster Johanna Margareta van Wesel. De
reddingboot werd eerder in 2001 in gebruik genomen, maar moest wegens
constructiefouten terug naar de werf, die er een geheel nieuw schip
voor terugleverde.
De Johanna Margareta werd in het jaar 2000 ontworpen onder de typenaam
Harder 2000. Van deze reddingboot had de KNRM hoge verwachtingen en
voorzag een vloot van twintig schepen van dit type te bouwen. De
vreugde bij de doop in 2001 was dan ook groot.
In de periode die volgde kende de reddingboot vele tegenslagen en
technische mankementen. Uiteindelijk werd de boot total loss
teruggegeven aan de bouwer, die erkende een misrekening gemaakt te
hebben bij het construeren van de boot. Er werd een geheel nieuw schip
gebouwd, waarmee in eerste aanleg veel is getest en gevaren. Na een
periode op het reddingstation Noordland-Burghsluis is besloten de
reddingboot ook op Vlieland en in Den Oever te testen. Daarna is Den
Oever aangewezen als nieuwe thuishaven voor de Johanna Margareta.
In de periodes waarin de reddingboot op diverse reddingstations werd
getest en beproefd onder de werknaam Prototype 1, zijn er intussen
veertig acties met de boot uitgevoerd, waarbij 80 mensen werden gered
of uit gevaar bevrijd.
De plannen om van deze reddingboot een serie van twintig te bouwen,
zijn inmiddels verlaten. Uit proeven is gebleken dat de reddingboot
door gewicht en afmetingen geen beoogd opvolger kan zijn van de kleine
rubberboten. Daarvoor in de plaats is inmiddels gekozen voor het type
Atlantic 75. De Johanna Margareta zal voorlopig een uniek schip zijn
in de KNRM-vloot, maar naar wij verwachten in de toekomst een
belangrijke toevoeging aan de reddingvloot voor het IJsselmeer en de
Waddenzee.
De belangrijkste technische gegevens van het nieuwe reddingboottype:
Lengte x breedte x diepgang 9,00 x 2,94 x 0,52 meter
Romp kunststof
Opbouw aluminium
Motoren 2 x 250 pk, Volvo dieselmotoren
Topsnelheid en actieradius 35 knopen en 5 uur volle kracht
Gewicht 3,8 ton
Voortstuwing 2 x Hamilton waterjet
Bemanning 3
Gereddencapaciteit 20
EINDE PERSBERICHT