FloraHolland
FloraHolland spart met aanvoerders van bolbloemen over kansen en
bedreigingen
EELDE (persbericht 13 juni 2005) - Op donderdagavond 9 juni is, in het
kader van het project 'Kleine Teelten, Grote Markten' op FloraHolland
vestiging Eelde een bijeenkomst georganiseerd door FloraHolland en AOC
Friesland voor kwekers van bolbloemen. De markt van sierteeltproducten
is al jaren flink in beweging. Een aantal jaren terug is de markt
duidelijk veranderd van aanbods- naar vraaggestuurd. Door de opkomst
van de grootwinkelbedrijven, ziet FloraHolland op dit moment een
duidelijke scheiding ontstaan tussen de verschillende afzetkanalen,
met ieder hun eigen wensen en eisen ten aanzien van de inkoop.
Kwekers komen steeds vaker voor lastige vraagstukken te staan. 'Voor
welke markt wil ik produceren?', 'Wil ik een 'halffabrikaat' leveren
of een 'eindproduct'?', etc. Tijdens de bijeenkomst probeerde
FloraHolland de aanwezige kwekers suggesties voor de toekomst mee te
geven. Marktmanager Fred Wever van FloraHolland blikte in zijn
presentatie terug op het afgelopen seizoen. In zijn toelichting werd
duidelijk dat het afgelopen seizoen voor de kwekers van bolbloemen
geen gemakkelijke tijd is geweest. Er was een forse stijging van de
aanvoer met een matige prijsvorming. Het seizoen is echter wel veel
beter verlopen dan was voorspeld. Opvallend was dat de tulpen vooral
tijdens de feestdagen goed werden verkocht. Uiteraard zijn er per
gewas en per kweker grote verschillen. Voor FloraHolland is het
afgelopen seizoen zeer succesvol verlopen met een forse stijging van
het marktaandeel bij het product tulp.
Productmanager noviteiten Xander Berents van FloraHolland Intro Point
gunde de aanwezigen een blik in de wereld van trends, noviteiten en
toegevoegde waarde in de sierteelt. Aan de hand van diverse
voorbeelden bij zowel planten als bloemen, liet hij zien hoe een
aanvoerder de markt kan bedienen. Met complete concepten en unieke
producten wordt getracht de consument te verleiden. Kwekers
ontwikkelen deze concepten alleen, maar in toenemende mate als
cluster. Dat geeft de individuele kwekers meer kracht een specifieke
markt te bedienen. FloraHolland investeert nadrukkelijk in de toekomst
door de dienst FlorConcepting, waarbij een kweker wordt begeleid bij
het ontwikkelen van een uniek product, aan te bieden. Aan de hand van
de stelling 'de afzet van bloemen kan met nog zeker 50 procent worden
vergroot, mits we het slim aanpakken!' werd er door de ruim 25
aanwezigen levendig gediscussieerd over de kansen en bedreigingen voor
specifiek de bolbloemen.
---