Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801
2509 LV Den Haag
der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4
Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44
2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk Doorkiesnummer
10 mei 2005 W&B/B&K/05/34812 333
nr. 2040514510
Onderwerp Datum Contactpersoon
Kamervragen van het lid Kant over 13 juni 2004
experimentaanvraag bijverdienregeling dak- en
thuislozen.
./. Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het lid Kant over de experimentaanvraag van de
gemeente Utrecht voor een ruimere bijverdienregeling voor dak- en thuislozen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(H.A.L. van Hoof)
2
2040514510
Kamervragen van het lid Kant (SP) aan de staatssecretarissen van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid en van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over projecten voor dak- en
thuislozen.
Vraag 1
Erkent u het belang van projecten als het Bureau Dagloon voor de bevordering van de participatie
en de mogelijke toeleiding naar werk van dak- en thuislozen, in het kader van de positieverbetering
van deze doelgroep?
Antwoord 1
Ja.
Vragen 2 en 3
Erkent u dat door het specifieke karakter van de doelgroep het vervallen van de vrijlatingregeling
ingevolge de Wet werk en bijstand tot knelpunten en problemen bij dit soort projecten leidt?
Bent u bereid gemeenten de mogelijkheid te bieden om van (experimenteer-)artikel 83 van de Wet
werk en bijstand gebruik te maken, zodat dak- en thuislozen in het kader van dit soort projecten
de mogelijkheid krijgen om bij te verdienen? Zo ja, op welke termijn en op welke wijze? Zo nee,
waarom niet?
Antwoorden 2 en 3
Ik ben van mening dat gemeenten met de WWB voldoende mogelijkheden hebben om mensen
(financieel) te ondersteunen bij hun inspanningen op weg naar werk. De gemeente kan deze
instrumenten ook inzetten ten behoeve van dak- en thuislozen. De gemeente heeft de mogelijkheid
een eenmalige stimuleringspremie toe te kennen van maximaal 1976,- per kalenderjaar. De
gemeente kan dit bedrag na afloop van het jaar in wekelijkse of dagelijkse bedragen uitbetalen,
waardoor materieel hetzelfde bereikt kan worden als wat Utrecht momenteel doet. De premie is
onbelast en werkt niet door in inkomensafhankelijke regelingen, zoals de huursubsidie. Hiermee zijn
de bezwaren van de oude vrijlatingsregeling (Abw) ondervangen. Daarnaast kan de gemeente
eenmalig 25% van de inkomsten uit arbeid vrijlaten gedurende maximaal zes maanden of een
kostenvergoeding voor het verrichten van vrijwilligerswerk toekennen.
Ik ben niet bereid het verzoek van de gemeente Utrecht voor een ruimere bijverdienregeling voor
dak- en thuislozen op grond van artikel 83 WWB (innovatie) te honoreren. Een dergelijk
experiment past niet binnen de beleidslijnen en systematiek van de WWB. De WWB kent geen
doelgroepenbeleid en een aparte regeling voor dak- en thuislozen is derhalve niet aan de orde. Een
ruimere bijverdienregeling belemmert bovendien het uitstromen naar werk.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid