Contactpersoon
Datum
13 juni 2005
Ons kenmerk
DGP/WV/U.04.02821
Doorkiesnummer
-
Bijlage(n)
-
Uw kenmerk
2030418030
Onderwerp
kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden op
de vragen van het lid Luchtenveld inzake het gebruik van gegevens afkomstig
uit ongevaldatarecorders in voertuigen, de zogenaamde 'Event Data
Recording Systems' (EDRs).
1 Kunt u in een percentage aangeven in hoeveel gevallen de toedracht van
een ongeluk onbekend blijft omdat de huidige onderzoeksmethoden tekort
schieten?
1. Neen, omdat er geen logisch verband bestaat tussen het onbekend
blijven van de toedracht van een ongeluk en het eventueel tekort schieten
van de huidige onderzoeksmethode.
In Nederland vindt de registratie van ongevallen plaats door
Rijkswaterstaat (de Adviesdienst Verkeer en Vervoer) op basis van de
gegevens van de politie. Daarbij wordt een reeks van gegevens over het
ongeval opgeslagen.
Het is de politie die besluit om over te gaan tot een ongevalanalyse.
Uiteraard kan daarbij gebruik worden gemaakt van deze gegevens en kan
ook worden besloten nog nader onderzoek te doen in zogenaamde
"diepteanalyses". De uitkomsten kunnen vervolgens weer worden betrokken
bij het ontwikkelen van maatregelen ter verbetering van de
verkeersveiligheid.
Daarnaast is er het IAAV-onderzoek (Integrale Aanpak voor de Analyse van
Verkeersongevallen) dat thans in opdracht van het Ministerie van Verkeer
en Waterstaat wordt uitgevoerd door TNO. Een deel van het onderzoek maakt
gebruik van videoregistratie van verkeersstromen op een reeks van
plaatsen, en dus ook van de beelden van de
daar optredende ongevallen. Daarenboven worden in dit onderzoek
dieptestudies uitgevoerd op deze ongevallen, waarbij ook TNO het voertuig
onderwerpt aan een
onderzoek en gebruik maakt van alle daarin beschikbare gegevens.
2. Kunt u een inschatting geven hoe dit percentage verandert als ook de
gegevens van EDRs bij het onderzoek naar de toedracht van een ongeluk
worden betrokken?
2. Neen, omdat een percentage zoals boven vermeld niet bekend is. Het is
wel zo dat de gegevens uit de EDRs kunnen bijdragen tot het vinden van de
oorzaak
3. Kunt u aangeven of er in Nederland voldoende gekwalificeerde personen
zijn die de gegevens afkomstig van de EDRs kunnen uitlezen als deze,
indien noodzakelijk, bij het onderzoek naar de toedracht van een ongeluk
worden betrokken?
3. Ja. Er zijn in Nederland voldoende gekwalificeerde personen die de
gegevens in EDRs kunnen uitlezen.
4. Kunt u zeggen wanneer deze aanvullende onderzoeksmethode naar de
toedracht van een ongeval in heel Nederland is geïmplementeerd.
4. Ik zie geen aanleiding om, anders dan nu al gebeurt, het uitlezen van
de EDRs een structureel onderdeel te laten zijn van ongevalanalyses. In
het antwoord op uw vragen, nummer 2040510040 van 7 maart 2005 over dit
zelfde onderwerp heb ik u al laten weten dat de politie, indien daar
aanleiding toe bestaat, kan overgaan tot inbeslagname en onderzoek van de
EDRs.
De beoordeling of bijvoorbeeld bij een ongeval een nadere analyse,
waarbij ook de gegevens uit de EDRs worden betrokken, nodig is, wordt
door de politie gemaakt. Daarbij is sprake van een zorgvuldige afweging
op basis van criteria als ernst van het ongeval, aanwezigheid van
getuigen of andere bewijsmiddelen.
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Karla Peijs
Ministerie van Verkeer en Waterstaat