BredeSchoolNet
Handboek jeugdactiviteiten
Er is een nieuw werkboek voor brede scholen die aan de slag willen
gaan met levensecht leren.
Het expertisecentrum brede school van het NIZW heeft het werkboek
gemaakt, drie proefscholen' hielpen eraan mee. Jeugdactiviteiten in de
brede school. Werkboek voor kwaliteitsontwikkeling: doelen, methodiek,
evaluatie, heet het voluit.
Het werkboek biedt scholen en instellingen een instrumentarium om
doelen en kwaliteiten van hun jeugdactiviteiten inzichtelijk te maken,
en te evalueren. Pedagogisch uitgangspunt is een gezamenlijk streven
naar meer levensecht leren , uitgewerkt in enkele globale doelen.
De makers, Saskia van Oenen, Pieter Paul Bakker en Marja Valkestijn,
hebben het boek geschreven omdat de brede school volgens hen
fantastische mogelijkheden biedt om spannende en leerrijke
activiteiten te organiseren met kinderen en jongeren, in basis- en
voortgezet onderwijs. Activiteiten in of juist buiten school, met
medewerking van allerlei mensen en instellingen uit het buitenschoolse
leven. Maar ook omdat het realiseren van al dat moois niet eenvoudig
is. Hoe word je het eens over doelen en evaluatiecriteria? Hoe kun je
de kwaliteit die je in huis hebt vasthouden, verbeteren en verdiepen?
Waarop kies je nieuwe activiteiten of medewerkers?
Het werkboek wil praktische handvatten bieden om deze vragen te
beantwoorden. Het bevat o.a. een evaluatie-instrument en handreikingen
om de activiteiten en methodiek inzichtelijk en doelgericht te
beschrijven.
De formulieren die in het boek staan, zijn ook te downloaden.
Eigenaren van het boek kunnen zo met hun eigen formulieren aan de
slag.
Jeugdactiviteiten in de brede school. Werkboek voor
kwaliteitsontwikkeling: doelen, methodiek, evaluatie. Saskia van
Oenen, Pieter Paul Bakker, Marja Valkestijn. (SWP 2005.) ISBN 90 8560
0170. 112 pag., EUR 22.50.
De publicatie is te bestellen via: www.swpbook.com Of klik direct door
naar Jeugdactiviteiten in de brede school.