Raad voor Werk en Inkomen
Nieuws/Persbericht
Den Haag, 13 juni 2005
RWI: cliënten en opdrachtgevers redelijk tevreden over
reïntegratiebedrijven
Cliënten en opdrachtgevers zijn redelijk tevreden over de
dienstverlening van private reïntegratiebedrijven. Dit blijkt uit een
onderzoek van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI), deels in
samenwerking met de Stichting Borea Keurmerk. Zowel cliënten als
opdrachtgevers geven voor de totale dienstverlening gemiddeld een 6,7.
De totaalcijfers van cliënten voor de afzonderlijke bedrijven lopen
uiteen van 5,7 tot 8,7. Bij de opdrachtgevers liggen deze
totaalcijfers tussen 5,0 en 8,4. Cliënten zijn vooral tevreden over
procesaspecten als klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Minder te
spreken zijn ze over de onderdelen van de dienstverlening die te maken
hebben met het behaalde resultaat en het uiteindelijk vinden van werk.
Hierover is niet meer dan 40 procent van de ondervraagde cliënten
tevreden. Van de opdrachtgevers is 50 procent tevreden met de behaalde
resultaten.
Grotere, vaak landelijk opererende, reïntegratiebedrijven scoren lager
dan kleinere bedrijven met een regionaal werkterrein. Bedrijven met
het Borea-keurmerk scoren over het algemeen wat lager dan bedrijven
die niet over dat keurmerk beschikken. Een verklaring hiervoor zou
kunnen zijn dat keurmerkbedrijven, in tegenstelling tot de
niet-keurmerkbedrijven, verplicht waren aan het tevredenheidsonderzoek
mee te werken.
De RWI publiceert de resultaten van het tevredenheidsonderzoek op
bedrijfsniveau op zijn Reïntegratiemonitor. Hierop zijn vanaf vandaag
de scores van ruim 100 reïntegratiebedrijven opgenomen.
Met het publiceren van deze tevredenheidscijfers gaat de bevordering
van de transparantie van de private reïntegratiemarkt een nieuwe fase
in. Voor het eerst plaatst de RWI op zijn Reïntegratiemonitor nu ook
van cliënten de tevredenheidscijfers over de dienstverlening van
afzonderlijke reïntegratiebedrijven. Vorig jaar werd het oordeel van
enkele tientallen grote gemeenten en het UWV als opdrachtgevers van
reïntegratiebedrijven al in de monitor opgenomen. Het gemiddelde
rapportcijfer dat de opdrachtgevers toen aan de reïntegratiebedrijven
gaven, was een 6,6. Dit jaar komt het gemiddelde dus uit op 6,7. Het
onderzoek van dit jaar verschilt echter zowel kwalitatief als
kwantitatief in belangrijke mate van het vorige
tevredenheidsonderzoek. Hierdoor is een zuivere vergelijking moeilijk
te maken.
In het vandaag gepresenteerde tevredenheidsonderzoek zijn cliënten en
opdrachtgevers (UWV, gemeenten en werkgevers/verzekeraars) van ruim
100 reïntegratiebedrijven geënquêteerd. In totaal gaat het om ruim
20.000 cliënten en 1700 door opdrachtgevers ingevulde enquêtes.
Cliënten
* Cliënten geven voor de totale dienstverlening van private
reïntegratiebedrijven gemiddeld een 6,7.
* Over de meeste aspecten van de dienstverlening tonen de cliënten
zich (zeer) tevreden. Een uitzondering hierop zijn de aspecten die
te maken hebben met het behaalde resultaat en het vinden van werk.
Opvallend is dat de ondervraagden aan laatstgenoemde aspecten
echter niet het hoogste belang hechten.
* Cliënten afkomstig van werkgevers geven gemiddeld een hoger cijfer
(7,1), dan cliënten van de publieke opdrachtgevers UWV (6,5) en
gemeenten (6,7).
* Het gemiddelde rapportcijfer dat cliënten geven, wordt lager
naarmate de omvang van het reïntegratiebedrijf (in aantal
medewerkers) toeneemt.
* Grote, vaak landelijk opererende, reïntegratiebedrijven scoren
lager dan kleinere bedrijven met een regionaal werkgebied.
* Interventiebedrijven scoren hoger dan reïntegratiebedrijven. Een
verklaring hiervoor kan zijn dat veel cliënten van
interventiebedrijven nog een arbeidsrelatie met een werkgever
hebben.
Opdrachtgevers
* Opdrachtgevers geven net als cliënten gemiddeld een 6,7 voor de
totale dienstverlening.
* Opdrachtgevers zijn met name tevreden over de dienstverlening van
interventiebedrijven (7,3). Reïntegratiebedrijven scoren een 6,5.
Ook hiervoor kan de verklaring luiden dat veel cliënten van
interventiebedrijven nog een arbeidsrelatie met een werkgever
hebben.
* Opmerkelijk is dat uitkeringsinstantie UWV een lager gemiddeld
cijfer (6,3) geeft dan gemeentelijke (6,6) en private
opdrachtgevers (6,8).
* De vier grote gemeenten geven gemiddeld een lager cijfer (6,2) dan
de andere gemeenten (6,7). De vier grote gemeenten zijn vooral
minder tevreden over de prijs/kwaliteitverhouding van
reïntegratiebedrijven.
* Ook de opdrachtgevers geven kleinere bedrijven een hoger cijfer
dan grote bedrijven.
Klik hier voor het tevredenheidsonderzoek `Voldoende, nog niet
afdoende'
(PDF-bestand 252 KB)
Klik hier voor de totaalscores van de afzonderlijke
reïntegratiebedrijven
(PDF-bestand 76 KB)
De Raad voor Werk en Inkomen is het overlegorgaan van werkgevers,
werknemers en gemeenten. De RWI doet voorstellen aan de bewindslieden
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over het brede terrein van werk
en inkomen. Doel van deze voorstellen is een goed functionerende
arbeidsmarkt te bevorderen. Het vergroten van de transparantie van en
het verbeteren van de kwaliteit op de reïntegratiemarkt behoort
eveneens tot de kerntaken van de RWI.
Voor de redactie,
Raad voor Werk en Inkomen