FloraHolland
Markt in beweging
EELDE (13 juni 2005) - De markt van sierteeltproducten is al jaren
flink in beweging. Een aantal jaren terug is de markt duidelijk
veranderd van aanbods- naar vraaggestuurd. Door de opkomst van de
grootwinkelbedrijven, zien we op dit moment een duidelijke scheiding
ontstaan tussen de verschillende afzetkanalen, met ieder eigen wensen
en eisen ten aanzien van de inkoop.
Op donderdagavond 9 juni is, in het kader van het project Kleine
Teelten, Grote Markten, op FloraHolland vestiging Eelde een
bijeenkomst georganiseerd door FloraHolland en AOC Friesland voor
kwekers van bolbloemen.
Kwekers komen voor keuzes te staan, zoals Voor welke markt wil ik
produceren?, Wil ik een halffabrikaat leveren of een eindproduct?,
etc.
Fred Wever (Marktmanager voor o.a. tulp van FloraHolland) blikte als
eerste terug op het afgelopen seizoen. In deze terugblik werd
duidelijk dat het afgelopen seizoen voor de kwekers van bolbloemen
geen gemakkelijk jaar is geweest. Er was een forse stijging van de
aanvoer met een matige prijsvorming. Het seizoen is echter wel veel
beter verlopen dan was voorspeld. Opvallend was dat de tulpen vooral
bij de feestdagen, Valentijn, Pasen en Moederdag, goed betaald werden.
Uiteraard zijn er per gewas en per kweker grote verschillen.
Voor FloraHolland en vestiging Eelde is het afgelopen seizoen zeer
succesvol verlopen met een forse stijging van het marktaandeel bij
tulp
Xander Berents als verantwoordelijke voor het beleid en activiteiten
rondom noviteiten binnen FloraHolland, nam de aanwezigen mee in de
wereld van trends, noviteiten en toegevoegde waarde in de sierteelt.
Aan de hand van diverse voorbeelden bij zowel planten als bloemen,
liet hij zien hoe een aanvoerder de markt kan bedienen. Met complete
concepten en unieke producten wordt getracht de consument te
verleiden. Kwekers ontwikkelen deze concepten alleen, maar in
toenemende mate als cluster. Dat geeft de individuele kwekers meer
kracht een specifieke markt te bedienen. FloraHolland investeert
nadrukkelijk in de toekomst door deze dienst Florconcepting, waarbij
een kweker wordt begeleid bij het ontwikkelen van een uniek product,
aan te bieden.
Met de stelling de afzet van bloemen kan met nog zeker 50% vergroot
worden, mits we het slim aanpakken! werd er door de ruim 25 aanwezigen
levendig gediscussieerd over de kansen en bedreigingen voor specifiek
de bolbloemen.
---