Werkgroep Plattelandsvernieuwing verontrust over stilleggen fietspad Oude
Grintweg
De gemeente Oirschot en Boxtel zetten zich al vanaf de jaren negentig
in voor een veilige fietsverbinding tussen beide gemeenten. Bij het
ontwerp zijn zowel inwoners als andere partijen betrokken, zoals het
Brabants Landschap. Het resultaat is een heel breed plan, waarin naast
verkeersveiligheid, ook andere ambities in het ontwerp meegenomen
zijn, zoals natuurontwikkeling van het Groene Woud. De
bestemmingsplanprocedure is hiervoor bijna afgerond, maar er is te
weinig geld voor realisering. Gevolg: alle werkzaamheden, zoals
grondaankopen en de uitwerking van bestekken, liggen sinds april stil.
Financiering een probleem
Zowel de gemeente Boxtel als de gemeente Oirschot heeft aanzienlijke
middelen gereserveerd om dit project te kunnen realiseren. Voor
Oirschot is dat een bedrag van ongeveer 4 miljoen euro. Ondanks dit
blijft er toch nog een tekort van 1,9 miljoen euro voor Oirschot.
Het samenwerkingsverband Regio Eindhoven (SRE) had aanvankelijk een
fors subsidiebedrag toegezegd voor de aanleg van het fietspad, waarmee
dit gat gedicht kon worden. Bij nader inzien bleek deze pot echter
leeg te zijn. De gemeente Oirschot heeft zich nu tot de provincie
gewend, met het verzoek om financiële steun. Het gaat immers niet
alleen om lokale belangen.
Ongerustheid
Het onderwerp Fietspad Boxtel stond afgelopen maand ook op de agenda
van de werkgroep Plattelandsvernieuwing. De leden lieten blijken dat
ze erg ongerust zijn over de voortgang van het project. Een veilige
fietsverbinding is volgens de werkgroep hard nodig, want elke
verkeersdode is er een te veel. De vergadering kreeg het gevoel dat er
blijkbaar wél geld voor natuurontwikkeling is, maar dat er voor
veiligheid (fietspad Oude Grintweg) geen cent is. Het is een
vergelijking die natuurlijk niet getrokken mag worden, maar feit is
wel dat de gemeente tot nu toe nog geen subsidie mocht ontvangen voor
het fietspad.
Gemeente Oirschot