Gemeente Harderwijk
Buitenreclame Binnenstad ter discussie
`Als het dan toch om het visuele behoud van een Binnenstad gaat,
moeten overheid en ondernemer proberen hetzelfde belang te dienen via
duidelijke regels. Die zijn er misschien wel, maar ze zijn bij de
ondernemer kennelijk niet erg bekend.' Dat zei Dick W.A. Broekema van
de Harderwijkse Broad Communications Company afgelopen dinsdag op de
discussieavond voor een nieuw Harderwijks reclamebeleid.
`De overheid zou in haar regelgeving duidelijker kunnen zijn. Het
recht van de overheid is een stad leefbaar te houden door middel van
regels, het recht van een ondernemer is het maximale uit die regels te
halen. Binnen dit spanningveld is de winnende derde de consument. Een
consument die niet meer struikelt over de borden, rekken met allerlei
waren en die moeiteloos de winkel kan vinden waar hij naar zoekt.
Ondernemers en overheid zouden meer aan planmatige communicatie moeten
doen. Veel ondernemers maken gebruik van buitenreclame omdat het
relatief goedkoop is. Maar meestal zit daar geen
marketingcommunicatieplan achter. Overheden willen wildgroei
tegengaan, maar zijn vaak onduidelijk in de richting van de ondernemer
hoe dat dan moet. Beide partijen vragen om duidelijkheid en willen
beide tevreden consumenten - lees burgers - en veel willen veel geld
verdienen.'
Kwaliteitsslag
De avond was een activiteit in het kader van de Kwaliteitsslag
Binnenstad. Tijdens de eerdere Binnenstadsgesprekken was er veel
kritiek op de buitenreclame in de Binnenstad. De gemeente werkt daarom
nu samen met ondernemers en publiek aan nieuwe normen.
Buitenreclame bestaat al zolang mensen elkaar iets willen verkopen,
aldus Broekema. De Grieken en Romeinen maakten reclame door hun waren
hard schreeuwend aan te prijzen. Het woord 'reclame' komt van
'reclamare', dat hard schreeuwen betekent. De onderlinge concurrentie
noopte de kooplieden om hun huizen en stands van opschriften te
voorzien.'
Winkelreclames hebben ook vandaag de dag nog een duidelijke relatie
met het assortiment en de vormgeving van een winkel. Een ondernemer
kan beschikken over een groot arsenaal aan middelen; straatmeubilair,
zuilen, rekken, lichtreclame en lichtkranten, videoschermen,
driehoeksborden en mobiele billboards. Een winkelnerende, aldus
Broerkema kan eigenlijk niet zonder deze middelen, om niet te zeggen
dat ondernemers steeds meer zijn aangewezen op buitenreclame om hun
boodschap te verkondigen. De bestedingen zijn met vele procenten
afgenomen. In kleinere plaatsen zoals Harderwijk is bovendien de
zuigkracht van grote steden, internet en postorderbedrijven
behoorlijk. Een derde tendens is dat steeds meer publiek in de stad
gaat 'funshoppen' zonder concreet doel. De ondernemer moet het sterk
hebben van zogenaamde 'impulsaankopen' en wil hen lokken.
Bij duidelijke reclameregels die goed worden gecommuniceerd spinnen
ondernemers en gemeente en consumenten/bezoeker garen, aldus de
spiegel die Broekema zijn gehoor voorhield.
Kwaliteitsslag Binnenstad wordt zichtbaar
Het gemeentebestuur van Harderwijk voert de komende drie jaar in de
Binnenstad een groot aantal verbeteringen uit. Deze `Kwaliteitsslag
Binnenstad' is het resultaat van de reeks eerder gehouden
Binnenstadsgesprekken met de plaatselijke bevolking en ondernemers.
Met het verbeterprogramma is ruim twee miljoen euro gemoeid. Het geld
is deels beschikbaar gesteld door de provincie Gelderland (Gelders
Stedelijk Ontwikkelingsbeleid) en verdubbeld door de gemeenteraad.
Gedeputeerde N.J. Wijsman, verantwoordelijk voor het Gelders Stedelijk
Ontwikkelingsbeleid, gaf maandag de aftrap bij een nieuw type
wegwijzer dat de wegwijst naar de pareltjes die onze Binnenstad rijk
is. Wethouder Schipper presenteerde het speciale logo voor de
Kwaliteitsslag Binnenstad dat de komende drie jaar diverse
verbeterpunten zal markeren.
De gemeente wordt bij de Kwaliteitsslag bijgestaan door de Adviesgroep
Binnenstad. Hierin zitten zowel vertegenwoordigers van organisaties in
de Binnenstad als individuele burgers met een `stadshart'.