Gemeente Harderwijk


Buitenreclame Binnenstad ter discussie

`Als het dan toch om het visuele behoud van een Binnenstad gaat, moeten overheid en ondernemer proberen hetzelfde belang te dienen via duidelijke regels. Die zijn er misschien wel, maar ze zijn bij de ondernemer kennelijk niet erg bekend.' Dat zei Dick W.A. Broekema van de Harderwijkse Broad Communications Company afgelopen dinsdag op de discussieavond voor een nieuw Harderwijks reclamebeleid. `De overheid zou in haar regelgeving duidelijker kunnen zijn. Het recht van de overheid is een stad leefbaar te houden door middel van regels, het recht van een ondernemer is het maximale uit die regels te halen. Binnen dit spanningveld is de winnende derde de consument. Een consument die niet meer struikelt over de borden, rekken met allerlei waren en die moeiteloos de winkel kan vinden waar hij naar zoekt. Ondernemers en overheid zouden meer aan planmatige communicatie moeten doen. Veel ondernemers maken gebruik van buitenreclame omdat het relatief goedkoop is. Maar meestal zit daar geen marketingcommunicatieplan achter. Overheden willen wildgroei tegengaan, maar zijn vaak onduidelijk in de richting van de ondernemer hoe dat dan moet. Beide partijen vragen om duidelijkheid en willen beide tevreden consumenten - lees burgers - en veel willen veel geld verdienen.'

Kwaliteitsslag
De avond was een activiteit in het kader van de Kwaliteitsslag Binnenstad. Tijdens de eerdere Binnenstadsgesprekken was er veel kritiek op de buitenreclame in de Binnenstad. De gemeente werkt daarom nu samen met ondernemers en publiek aan nieuwe normen. Buitenreclame bestaat al zolang mensen elkaar iets willen verkopen, aldus Broekema. De Grieken en Romeinen maakten reclame door hun waren hard schreeuwend aan te prijzen. Het woord 'reclame' komt van 'reclamare', dat hard schreeuwen betekent. De onderlinge concurrentie noopte de kooplieden om hun huizen en stands van opschriften te voorzien.'
Winkelreclames hebben ook vandaag de dag nog een duidelijke relatie met het assortiment en de vormgeving van een winkel. Een ondernemer kan beschikken over een groot arsenaal aan middelen; straatmeubilair, zuilen, rekken, lichtreclame en lichtkranten, videoschermen, driehoeksborden en mobiele billboards. Een winkelnerende, aldus Broerkema kan eigenlijk niet zonder deze middelen, om niet te zeggen dat ondernemers steeds meer zijn aangewezen op buitenreclame om hun boodschap te verkondigen. De bestedingen zijn met vele procenten afgenomen. In kleinere plaatsen zoals Harderwijk is bovendien de zuigkracht van grote steden, internet en postorderbedrijven behoorlijk. Een derde tendens is dat steeds meer publiek in de stad gaat 'funshoppen' zonder concreet doel. De ondernemer moet het sterk hebben van zogenaamde 'impulsaankopen' en wil hen lokken. Bij duidelijke reclameregels die goed worden gecommuniceerd spinnen ondernemers en gemeente en consumenten/bezoeker garen, aldus de spiegel die Broekema zijn gehoor voorhield.

Kwaliteitsslag Binnenstad wordt zichtbaar

Het gemeentebestuur van Harderwijk voert de komende drie jaar in de Binnenstad een groot aantal verbeteringen uit. Deze `Kwaliteitsslag Binnenstad' is het resultaat van de reeks eerder gehouden Binnenstadsgesprekken met de plaatselijke bevolking en ondernemers. Met het verbeterprogramma is ruim twee miljoen euro gemoeid. Het geld is deels beschikbaar gesteld door de provincie Gelderland (Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid) en verdubbeld door de gemeenteraad.

Gedeputeerde N.J. Wijsman, verantwoordelijk voor het Gelders Stedelijk Ontwikkelingsbeleid, gaf maandag de aftrap bij een nieuw type wegwijzer dat de wegwijst naar de pareltjes die onze Binnenstad rijk is. Wethouder Schipper presenteerde het speciale logo voor de Kwaliteitsslag Binnenstad dat de komende drie jaar diverse verbeterpunten zal markeren.

De gemeente wordt bij de Kwaliteitsslag bijgestaan door de Adviesgroep Binnenstad. Hierin zitten zowel vertegenwoordigers van organisaties in de Binnenstad als individuele burgers met een `stadshart'.