Ingezonden persbericht
Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
12-6-2005; Betreft wedstrijdverslag Grand Prix de Catalunya, circuit Montmelo / Barcelona (E)
VALPARTIJ OLIVE DWINGT SCHOUTEN DOOR GRINDBAK: NA INHAALRACE TÓCH NOG 25E !
SMRZ SCHUIFT ONDERUIT: SCHOUDER UIT DE KOM, MAAR "FIT VOOR TT ASSEN!"
Wat er hoopvol uitzag, eindigde in een slechte 'generale' repetitie voor het Molenaar Honda team, zo'n twee weken voor de thuis Grand Prix, de 75e TT van Assen. Tijdens trainingen voor de Grand Prix van Catalunya reed Smrz zich naar de 13e startplaats, vertoefde Schouten lange tijd in de top 15, totdat een glijdende band hem in de beslissende tijdtraining terugwierp naar de 26e startplaats. Maar voor de race waren beide coureurs uit het Nederlandse team hoopvol gestemd. Voor Raymond Schouten werd die hoop al in de 2e bocht letterlijk en figuurlijk getorpedeerd, toen de Spanjaard Olive ten val kwam, daarbij Raymond aantikte en hem diep de grindbak in joeg. Jakub Smrz startte minder goed, kwam in zijn inhaalrace op een 16e plaats strijdend ten val, waarbij zijn schouder uit de kom raakte. Na terugkomst bij dr. Costa vandaan riep hij: "Mijn schouder zat er zo weer in. Even op de tanden bijten. Dat zal ik over 2 weken in Assen ook doen, daar rijd ik gewoon".
"Ik kwam pas weer als voorlaatste de baan op. Maar had zoveel zand en grind aan mijn banden dat ik ook de slecht gestarte Hugo van den Berg voorij moest laten gaan", opent Raymond Schouten. "Pas drie bochten verder was ik van al het vuil verlost en kon ik mijn inhaalrace beginnen. Het team had mij gepusht om in de openingsfase goed op te letten en flink door te duwen. Dat lukte prima, hoewel ik na de start op het rechte stuk al bijna van de baan werd gedrukt en van het gas af moest. Die tik en angstige rit door de grindbak was hectisch. Ik was blij dat ik mijn machine overeind kon houden. Maar nadat ik als laatste mijn weg vervolgde was ik enorm kwaad en dwong ik me tot een prima prestatie. Ik hervond snel weer mijn ritme en kon gaan knallen... Het gat naar de mannen voor me was meer dan 12 seconden, maar ronde na ronde kwam ik dichterbij. Toth, Abraham, Pellino, Carchano en Hernandez moesten er aan geloven, en in de slotfase had ik bijna ook nog Saez en Cortese gepakt. Mijn rondetijden waren goed. Net zo goed als de mannen die in de punten reden. Zonder mijn 'uitstapje' had ik wellicht ook bij Bautista, Espargo en Di Meglio kunnen zitten, die nu met de laatste WK-punten gingen strijken. Hun rondetijden waren gelijk aan die van mij. De 'drive' zit er zeker in, dat stemt me tevreden zo vlak voor de TT van Assen. Het gat met de kop is kleiner geworden, zelfs ondanks mijn uitstapje in het grind. De problemen die ik aan het begin van het seizoen had, lijken achter de rug. Nu nog een keer dat kleine beetje geluk aan mijn zijde en ik moet richting top 15 kunnen komen, dat lukte tijdens de drie eerste trainingen ook al. De snelheid en het gevoel is er. Dat pak ik ober 2 weken in Assen weer op", klinkt het strijdlustig uit de mond van de 20-jarige Brabander.
Jakub Smrz was niet blij met zijn 3e No Finish uit 6 GP's. Dit was mijn schuld. Ik wist dat ik het hele weekeinde al problemen had met een wat wegglijdend voorwiel. Maar in mijn ijver om plaatsen goed te maken, wilde ik te veel. Mijn start was minder goed en ik wilde mijn opgelopen achterstand goed maken. Ik stond 13e op de grid, maar na de eerste ronde was ik 21e. Een ronde later al 17e en ik won terrein op de mannen voor me. In de 5e ronde had ik net de 16e plaats ingenomen, toen het fout ging. Mijn machine gleed vóór weg, en pats daar lag ik. Ik buitelde in het grind en kwam hard op mijn schouder terecht. Eerst dacht ik aan mijn sleutelbeen, maar 'gelukkig' bleek het mijn schouder te zijn. De snelle rechterbocht na de eerste chicane bleek te veel voor mijn actie, en ik ging er erg hard af. Mijn start daar baal ik van. Al een paar races kom ik slecht weg van de startgrid en moet ik de eerste rondes te veel geven. Daar moet ik hard aan werken, want het gewonnen terrein met een goede trainingsplaats is daarmee meteen weg", weet Smrz, die ogenschijnlijk nog niet veel pijn leek te voelen. "Dat komt vanavond wel. Ik zal de komende week met fysiotherapie proberen goed mijn schouder weer 'in shape' te krijgen, want er is één devies: fit worden vóór de TT.
De 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg (Hulshorst, Gld) kende een minder goede start, maar wist een enorme hoeveelheid ervaring op te doen door de race uit te rijden in dezelfde ronde als winnaar Mattia Pasini.
De 2e Nederlandse 125cc wildcardrijder voor de 75e TT van Assen, de 15-jarige Limburger Joey Litjens (America, L), maakte een goede 'generale' door tijdens de EK-race in Croatië. De Honda coureur pakte op het circuit van Rijeka een hele sterke 3e plaats in een zwaarbevochten EK 125cc race. De Nederlander had kopstart, maar twee snel Aprilia's kwamen de jonge Honda rijder uiteindelijk voorbij. Toch was Joey enorm blij met deze opsteker zo vlak voor de TT.
Uitslag 125cc klasse:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
41'15.125
151,3 kmu gem
2
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
41'24.159
9.034
3
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
41'27.533
12.408
4
Gabor TALMACSI
HUN
KTM Red Bull KTM GP125
41'33.381
18.256
5
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
41'33.565
18.440
6
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
41'33.669
18.544
7
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
41'36.585
21.460
8
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
41'36.691
21.566
9
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
41'44.154
29.029
10
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
41'44.596
29.471
11
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
41'45.608
30.483
12
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull ADAC KTM Juniors
41'50.339
35.214
13
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
41'53.764
38.639
14
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
41'54.684
39.559
15
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
41'59.343
44.218
16
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
41'59.353
44.228
17
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA AB Cardion Blauer USA
42'05.376
50.251
18
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
42'06.344
51.219
19
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA MVA Aspar
42'06.352
51.227
20
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
42'10.574
55.449
21
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
42'10.594
55.469
22
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
42'10.629
55.504
23
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
42'16.246
1'01.121
24
Daniel SAEZ
SPA
APRILIA 3C Racing Junior
42'17.058
1'01.933
25
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
42'17.747
1'02.622
26
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
42'20.019
1'04.894
27
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
42'25.797
1'10.672
28
Gioele PELLINO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
42'30.335
1'15.210
29
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing Team
43'03.006
1'47.881
125cc WK-stand na 6 van de 16 GP's:
1. Pasini, 84; 2. Luthi, 83; 3. Kallio, 82; 4. Talmacsi, 75; 5. Simoncelli, 72; 6. Lai, 63; 7. Poggiali, 51; 8. Simon, 45.
Uitslag 250cc race:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda
41'29.428
157,2 kmu gem
2
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
41'35.065
5.637
3
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
41'40.025
10.597
4
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda
41'47.066
17.638
5
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
41'48.927
19.499
6
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
42'02.663
33.235
7
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
42'06.836
37.408
8
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
42'06.958
37.530
9
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
42'12.242
42.814
10
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
42'13.039
43.611
11
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
42'13.319
43.891
12
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
42'15.228
45.800
13
Erwan NIGON
FRA
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
42'27.618
58.190
14
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Campetella Racing
42'33.784
1'04.356
15
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
42'33.827
1'04.399
16
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
42'48.557
1'19.129
17
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
42'50.337
1'20.909
18
Frederik WATZ
SWE
YAMAHA Yamaha Kurz
43'05.113
1'35.685
19
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
41'34.096
1 lap
20
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Yamaha Kurz
41'50.645
1 lap
21
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
43'00.107
1 lap
NF
Jakub SMRZ
CZE
HONDA Akuna Molenaar Racing
Crash
5e ronde, plaats 16
250cc WK-stand na 6 van de 16 GP's:
1. Pedrosa, 123; 2. Stoner, 96; 3. Dovizioso, 93; 4. Aoyama, 58; 5. De Angelis, 56; 6. Lorenzo, 54; 7. Porto, 49; 20. Jakub Smrz, CZ, Akuna Molenaar Honda, 20;
Uitslag MotoGP klasse (tot 990cc 4-takt):
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Afstand
1
Valentino ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
43'16.487
163,8 kmu gem
2
Sete GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
43'17.581
1.094
3
Marco MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
43'24.297
7.810
4
Alex BARROS
BRA
Camel Honda
43'24.691
8.204
5
Nicky HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
43'24.760
8.273
6
Max BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
43'28.538
12.051
7
Colin EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
43'35.249
18.762
8
Troy BAYLISS
AUS
Camel Honda
43'59.118
42.631
9
Shinya NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
44'03.125
46.638
10
Ruben XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
44'03.179
46.692
11
Carlos CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
44'16.844
1'00.357
12
Loris CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
44'20.351
1'03.864
13
David CHECA
SPA
Fortuna Yamaha Team
44'20.472
1'03.985
14
Roberto ROLFO
ITA
Team D'Antin Pramac
44'26.745
1'10.258
15
Kenny ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
44'40.218
1'23.731
16
Shane BYRNE
GBR
PROTON Team Roberts
44'51.111
1'34.624
17
Alex HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
43'43.269
1 lap
18
James ELLISON
GBR
Blata WCM
43'52.521
1 lap
19
Franco BATTAINI
ITA
Blata WCM
43'56.686
1 lap
MotoGP WK-stand na 6 van de 17 GP's:
1. Rossi, 145; 2. Melandri, 87; 3. Biaggi, 77; 4. Gibernau, 73; 5. Barros, 65; 6. Edwards, 57; 7. Hayden, 47; 8. Capirossi, 43.
************
Ingezonden persbericht