Gemeente Rotterdam
Kort verslag van de vergadering van de commissie voor Bestuur en
Veiligheid op 9 juni 2005
Gemeentelijke ombudsman
Als aftrap gaf de gemeentelijke ombudsman een toelichting op zijn
jaarverslag. De commissie sloot zich aan bij zijn wens om het
jaarverslag van de ombudsman en van de bezwaarschriftencommissie, de
rapportage over de klachtbehandeling en het burgerjaarverslag
integraal te behandelen. Op die manier ontstaat een beter beeld over
de wijze waarop klachtbehandeling in de gemeente Rotterdam
plaatsvindt.
Daarnaast vond de commissie het wenselijk te komen tot een uniforme
klachtbehandeling voor de hele gemeente. Nu zijn er soms te grote
verschillen in klachtbehandeling bij de diverse deelgemeenten. Dat
schept onduidelijkheid voor de burger.
Burgerjaarverslag
Naar aanleiding van het burgerjaarverslag vroeg de commissie aandacht
voor een grotere bekendheid van de servicenormen bij het publiek, én
bij de gemeentelijke diensten. Burgerparticipatie verdient een grotere
stimulans, want de inbreng van de burger is in zijn algemeenheid te
gering.
Rekenkamer Rotterdam: Resultaten tellen
Ten aanzien van het rapport van de Rekenkamer 'Resultaten Tellen'
merkte de commissie in meerderheid op dat het persbericht van de
Rekenkamer een ander beeld oproept dan het rapport. Het persbericht
geeft de indruk dat veel doelstellingen niet zijn gehaald. Terwijl
volgens diverse fracties de Rekenkamer niet goed heeft kunnen
controleren of de constatering van het college dat de doelstellingen
zijn gehaald klopt. Volgens de commissie ligt het college met de
meeste doelstellingen op schema.
Verder werd gewaarschuwd voor een louter methodologische discussie.
Doelstellingen moeten zodanig worden gemeten, dat de gemeenteraad kan
bepalen of het gevoerde beleid tot het gewenste resultaat heeft
geleid. Al te gedetailleerde cijfers dragen niet bij tot een helder
beeld over de behaalde resultaten.
De commissie onderschreef de aanbeveling van de Rekenkamer om de
kwaliteit en de betrouwbaarheid van de verantwoorde beleidsresultaten
te verhogen, maar is het eens met het college dat hiervoor een
redelijke maatstaf moet worden gehanteerd. Ook kon de commissie zich
vinden in de aanbeveling om een strikte scheiding aan te brengen
tussen werkelijk behaalde resultaten enerzijds, en informatie over
achtergronden anderzijds.
COR-advies
In het COR-advies wordt opgemerkt dat het eindresultaat in de
Jaarrekening 2004 veel hoger uitkwam dan was voorzien in de derde
kwartaalrapportage. Door het verschil in de twee rapportages vroegen
meerdere commissieleden zich af of het college het positieve resultaat
in de derde kwartaalrapportage had kunnen zien aankomen en de raad
hierover had kunnen informeren.
Programmaverantwoording
Leefbaar Rotterdam zou graag zien dat de bestuursdienst (het
college) meer grip krijgt op de gemeentelijke diensten. Nu blijkt dat
diensten niet altijd tijdig de financiële informatie aanleveren.
D66 zag de rijksmiddelen voor overlastgevende, criminele Antillianen
graag in zijn geheel ingezet voor deze groep. Een goed basispakket aan
opleiding e.d. is noodzakelijk om hen een goede maatschappelijke
positie te geven.
De PvdA vond de grote aandacht overdreven voor het feit dat in het
kader van de persoonsgebonden aanpak (PGA-700) er nu 700 personen
staan geregistreerd. Het oorspronkelijke plan was om de 700 meest
overlastgevende personen van straat te halen. Hoewel er hoop is op een
goed resultaat, is dit nog lang niet het geval. Zo is een groot aantal
vrouwen van de Keileweg dat onder deze aanpak valt, nog steeds aan het
tippelen.
De gemeenteraad vergadert op 23 juni, vanaf 14.00 uur over de
Jaarstukken en de Jaarrekening 2004
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Griffie_2050902.Nieuwsbericht_2050906.Nieuwsberichten
vera_2065333.Impressies_2069396.Commissie voor Bestu_2069545]