Op politiek niveau spreken bestuurders veel over vestigingsbeleid,
inburgering en burgerschap. Maar hoe gaat het nu in de praktijk? Het
werkbezoek van de wethouders Marianne van den Anker, Lucas Bolsius,
Nico Janssens en Marco Pastors op 10 juni stond in het teken van het
inburgeringtraject zelf.
Nieuwkomers
Bij het ROC (regionaal opleidingscentrum) Albeda aan de
Mathenesserlaan woonden de collegeleden een les bij voor nieuwkomers
met als thema 'gewoonten en gebruiken van Nederlanders'. De les is
niet alleen interessant voor de leerlingen. Zo horen de aanwezige
gasten dat in Afghanistan een gesprek niet begint met het weer, maar
met het nieuws. In Eritrea en Togo kijk je elkaar niet voortdurend aan
als je met elkaar praat. Zijn Nederlanders zuinig omdat je maar één
koekje bij de koffie krijgt? Welnee, ze kopen precies wat ze nodig
hebben, en dat is goed.
In een ander lokaal spreken de collegeleden met cursisten die
inmiddels stage lopen, over hun integratie-ervaringen. Tika uit
Ethiopië loopt stage bij de ING bank en is vooral te spreken over haar
vriendelijke collega's, die haar niet als een "buitenlander"
behandelen. Banzou uit Kongo loopt stage in een buurthuis en spreekt
veel met ouderen over politiek en cultuur. "Dat is goed voor mijn
Nederlands".
Leerlingen en ouders
De volgende stop is de Mariaschool aan het Taandersplein, een
Rooms-katholieke basisschool met 420 kinderen. Hoewel 98% van de
leerlingen allochtoon is, kiest de school nog steeds bewust voor de
rooms-katholieke signatuur. Maar zij vieren ook de Hindoestaanse en
Islamitische feestdagen. Het schoolbestuur wil dat de kinderen graag
naar school komen. De school heeft veel geïnvesteerd in het vergroten
van de vaardigheden van de leerkrachten. Taalachterstand en
gedragsproblemen bij leerlingen vereisen een deskundige aanpak.
De school besteedt veel aandacht aan de taal, de woordenschat en het
tekstbegrip van de leerlingen. De resultaten zijn te zien in de
Cito-toetsen; gemiddeld scoren de leerlingen nu één niveau hoger. De
achterstandsbestrijding in de onder- en middenbouw loopt goed.
Veel ouders van de leerlingen zijn bij de school betrokken. Niet
alleen voor begeleiding van leerlingen bij spelen en leren, maar ook
om zelf lessen te volgen. Bijvoorbeeld in Taal en
Opvoedingsondersteuning of computerles.
Turkse les
In de 'ouderkamer' krijgen de ouders verkeersles tijdens het bezoek
van de wethouders. Deze les is in het Turks, zodat de ouders de les
goed begrijpen en er thuis met hun kinderen over kunnen praten, die
dezelfde les in het Nederlands krijgen. Een Turkse moeder maakte zich
zorgen over het verdwijnen van dit soort lessen, maar wethouder Van
Sluis kan haar geruststellen. Het is niet de bedoeling dat dit soort
ID-banen verdwijnen.
Bron: Bestuursdienst, 10-06-2005
[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Onderwijs
en Jeugd_2032482.Inburgering in de pr_2069544]
Gemeente Rotterdam