Gemeente Rotterdam

Op politiek niveau spreken bestuurders veel over vestigingsbeleid, inburgering en burgerschap. Maar hoe gaat het nu in de praktijk? Het werkbezoek van de wethouders Marianne van den Anker, Lucas Bolsius, Nico Janssens en Marco Pastors op 10 juni stond in het teken van het inburgeringtraject zelf.

Nieuwkomers
Bij het ROC (regionaal opleidingscentrum) Albeda aan de Mathenesserlaan woonden de collegeleden een les bij voor nieuwkomers met als thema 'gewoonten en gebruiken van Nederlanders'. De les is niet alleen interessant voor de leerlingen. Zo horen de aanwezige gasten dat in Afghanistan een gesprek niet begint met het weer, maar met het nieuws. In Eritrea en Togo kijk je elkaar niet voortdurend aan als je met elkaar praat. Zijn Nederlanders zuinig omdat je maar één koekje bij de koffie krijgt? Welnee, ze kopen precies wat ze nodig hebben, en dat is goed.

In een ander lokaal spreken de collegeleden met cursisten die inmiddels stage lopen, over hun integratie-ervaringen. Tika uit Ethiopië loopt stage bij de ING bank en is vooral te spreken over haar vriendelijke collega's, die haar niet als een "buitenlander" behandelen. Banzou uit Kongo loopt stage in een buurthuis en spreekt veel met ouderen over politiek en cultuur. "Dat is goed voor mijn Nederlands".

Leerlingen en ouders
De volgende stop is de Mariaschool aan het Taandersplein, een Rooms-katholieke basisschool met 420 kinderen. Hoewel 98% van de leerlingen allochtoon is, kiest de school nog steeds bewust voor de rooms-katholieke signatuur. Maar zij vieren ook de Hindoestaanse en Islamitische feestdagen. Het schoolbestuur wil dat de kinderen graag naar school komen. De school heeft veel geïnvesteerd in het vergroten van de vaardigheden van de leerkrachten. Taalachterstand en gedragsproblemen bij leerlingen vereisen een deskundige aanpak.

De school besteedt veel aandacht aan de taal, de woordenschat en het tekstbegrip van de leerlingen. De resultaten zijn te zien in de Cito-toetsen; gemiddeld scoren de leerlingen nu één niveau hoger. De achterstandsbestrijding in de onder- en middenbouw loopt goed. Veel ouders van de leerlingen zijn bij de school betrokken. Niet alleen voor begeleiding van leerlingen bij spelen en leren, maar ook om zelf lessen te volgen. Bijvoorbeeld in Taal en Opvoedingsondersteuning of computerles.

Turkse les
In de 'ouderkamer' krijgen de ouders verkeersles tijdens het bezoek van de wethouders. Deze les is in het Turks, zodat de ouders de les goed begrijpen en er thuis met hun kinderen over kunnen praten, die dezelfde les in het Nederlands krijgen. Een Turkse moeder maakte zich zorgen over het verdwijnen van dit soort lessen, maar wethouder Van Sluis kan haar geruststellen. Het is niet de bedoeling dat dit soort ID-banen verdwijnen.

Bron: Bestuursdienst, 10-06-2005

[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Onderwijs en Jeugd_2032482.Inburgering in de pr_2069544]