Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors
10-6-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix van Catalunya, circuit Montmelo Barcelona (E)
OPGELUCHTE RAYMOND SCHOUTEN (14E
): "EINDELIJK WIL HET LUKKEN!"
WEDEROM 'CLOCKWORK' VAN JAKUB SMRZ (15E)
15-JARIGE HUGO VAN DEN BERG SPREEKT BIJ DEBUUT VAN 'LOMPE BOEL' (39E)
Tijdens de eerste vrije training voor de Gran Premio Gauloises de Catalunya liet Raymond Schouten al zien dat hij het op de 4,7 km lange piste van Montmelo iets ten noorden van Barcelona prima naar zijn zin had. Misschien wel iets extra gemotiveerd door het meedoen van een 2e Nederlander in de 125cc klasse, de 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg, nestelde 'StingRay' zich op een hele sterke 16e plaats. "Vanmorgen ging het al goed. Ik reed in no time snellere tijden dan hier aan het begin van het seizoen tijdens de IRTA-tests. Het ging net zo lekker als in Mugello, hoewel dat er vorige week qua uitslag niet helemaal uit kwam. Maar ik merk na de test in Assen dat het beter gaat en gelukkig was het ook weer droog, zodat je echt iedere minuut kunt benutten voor de afstelling. Ik probeerde een harder Dunlop compound en dat ging ook goed. Vanmiddag begon ik met die hardere band, maar later probeerde ik toch weer het zachtere type rubber. Dat ging toch weer beter en daar waar maar weinig rijders door de hardere wind hun tijd verbeterden, wist ik nog eens 0,7 van mijn snelste tijd af te snoepen en daarmee op te klimmen naar een voorlopige 14e plaats op de trainingslijsten. Eindelijk wil het eens lukken en dat wel vier rondjes lang en helemaal alleen gereden. Als ik een slipstream had gehad was ik zeker nog verder opgeklommen", opent een zichtbaar opgeluchte Schouten, bij wie een last van zijn schouders viel. "Morgen gaan we kijken of de banden, de motor en ik het volhouden. Het gaat heel erg goed, maar de bandenkeuze zal moeilijk worden. Het Dunlop D type is zacht, maar misschien wel iets te zacht. En het hardere A-type wellicht te hard. Het zal moeilijk worden, maar het kan nog harder, dat weet ik. Op deze baan met enorm veel rechter bochten (8 lange doorlopers) tegen maar 5 kortere linker bochten, is het altijd heel moeilijk het juiste bandencompound te bepalen voor de race. Dat zal ook sterk van het weer afhangen."
De ferme klap op de kont van monteur Robert van Dorrestein sprak boekdelen. Het hele jaar al gaat het in de vrije trainingen zeker niet verkeerd maar kon Raymond het in de kwalificatietrainingen geen vervolg geven. Vandaag lukte dat gelukkig wel. Raymond reed de laatste 4 ronden van de training, zonder slipstream, tijden van 1.54 laag en 1.53 hoog met een snelste rondje van 1.53.777. Hij pakte daarmee een hele sterke 14e plaats en staat achter Kuzehara op de 4e rij. Het zelfvertrouwen van Raymond krijgt hiermee natuurlijk een geweldige boost en met de TT in het vooruitzicht komt dat misschien wel precies op het juiste moment. Natuurlijk maakt één zwaluw nog geen zomer maar dit smaakt bij iedereen rondom Raymond duidelijk naar meer. "Morgen ga ik nog veel proberen. 's Morgens niet zo zeer voor een tijd, maar voor duurzaamheid, en 's middags er nog iets proberen af te snoepen", besluit Raymond.
Voor het eerst in 2 GP-seizoenen stond Raymond Schouten er beter voor na de eerste trainingsdag dan zijn 250cc teammaat Jakub Smrz. ""You're the fastest, superb. Congratulations, gevelizieteeeert", klonk het compliment in het Engels en Tsjechisch-Nederlands uit de mond van 'Kuba' Smrz aan zijn jongere teammaatje. Ook hij was blij voor Raymond, net als het hele Nederlandse kamp, zo vlak voor de 75e TT die over 2 weken plaatsvindt. Smrz zelf zorgde weer voor een precisie van jewelste. Je kan er de klok op gelijk zetten. In de allerlaatste ronde van de tijdtraining, perse 'Kuba' zijn snelste rondetijd van de dag er uit. Goed voor een voorlopige 15e tijd, die uitzicht biedt op méér. "We hebben vandaag alles gedaan voor de afstelling. Mijn timing in de slotfase van de tijdtraining was prima en ik draaide net als Raymond mijn beste tijd zonder slipstream van een voorganger. Maar ik had er ook nog eens een gebruikte band om zitten, geen nieuwe. Er zit dus méér in en met een slipstream, die kan op dit lange rechte stuk van bijna 1 km nog wel wat voordeel opleveren, moet ik zeker tot de top 12 kunnen komen. Het gat is heel klein. Daar ga ik morgen voor en ook weten we nu weer beter waar we staan qua vering en banden. Het feit dat ik 2,4 seconde achter de voorlopige 'pole' van Lorenzo sta is netjes, alleen dat Honda collega Nigon (ook met A-kit) voor me staat, dat zint me niet. Vanmorgen ging het eigenlijk minder goed, maar de verbeteringen die we vanmiddag hebben kunnen doen, stemmen me prima tevreden", aldus Smrz, die op het nieuwe asfalt minder hobbels kende, maar door de Formule 1 race van vorige maand toch wel wat te veel rubber op de baan vond liggen. "Maar qua banden compound voorzie ik geen problemen", weet 'Kuba".
De 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg uit het Varenhof Racing Team uit Hulshorst deed wat hij vanmorgen aankondigde. De 1.55 ronde kwam er. Hugo kende tijdens zijn eerste kennismaking met de GP's behoorlijk last van een stuiterende en zwabberende machine. Maar de door monteurs Patrick van de Goorbergh en Lou Wopereis aangebrachte verbeteringen waren zodanig dat Hugo aangaf daar geen last meer van te hebben. De kwalificatie zit in de zak en dat betekent dat de helft van het gestelde doel is gehaald. "Tjee, wat rijden ze hier lomp," waren de eerste woorden van een verbaasde Hugo. "Maar wat is dit gaaf, joh" kwam er direct achteraan. De lach op het gezicht van Patrick sprak boekdelen.
"Ik zat in een groepje en wilde bij het uitkomen eigenlijk eerder op het gas dan die jongens dat deden. Dat gaat dan dus niet. Maar dat knokken is wel hartstikke leuk," aldus een flink bezwete Hugo, die voorlopig op de 39e plaats staat. De basissnelheid van Hugo, voor wie het eerste spandoek langs de baan al is opgehangen, moet nog wat omhoog. In zijn eentje reed Hugo lage 1.57ers en dat moet naar de 1.55ers. Bochtensnelheid en uitkomen is wel OK, op het remmen en insturen is nog wel wat te vinden". Al met al echter een uiterst tevreden Nederlands kamp zowel bij Raymond als bij Hugo. (bron
Melandri is de te kloppen man in Catalunya
Movistar Honda rijder Marco Melandri, een van de revelaties van het seizoen tot nu toe vaste snelste man gedurende de eerste trainingsdag op het circuit van Catalunya, waar hij een snelste tijd realiseerde 1'43.317 in de sessie van vanmiddag. Ook de Japanner Makoto Tamada lijkt weer helemaal terug van zijn blessure nadat hij vanmiddag de tweede tijd realiseerde The Konica Minolta Honda rijder die in de vorige week bescheiden terug op het circuit van Italië maar lijkt dit weekend weer vastbesloten volop mee te doen in de schijnwerpers.
Colin Edwards, die naar de eerste vrije sessie nog het snelste was geweest eindigde vanmiddag met een derde tijd nadat hij regelmatig zijn tijd hadden weten aan te scherpen achter hem staat zijn landgenoot Nicky Hayden. Regerend wereldkampioen Valentino Rossi realiseerde een vijfde plaats maar kon zijn tijd van vanmorgen niet verbeteren terwijl Loris Capirossi zich wel wist te verbeteren van een achtste naar een zesde plaats de lokale held Sete Gibernau kwam niet verder dan de negende plaats met een achterstand van 0.822 van een seconde op Melandri. In de sessie van vanmiddag maakte Max Biaggi een valpartij mee in die eerste paar minuten van de training verder vielen ook Ruben Xaus, Shinya Nakano en Roberto Rolfo in de loop van vandaag.
125cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Mattia PASINI
ITA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
1'52.009
231.9
2
Mika KALLIO
FIN
KTM Red Bull KTM GP125
1'52.319
228.9
3
Marco SIMONCELLI
ITA
APRILIA Nocable.it Race
1'52.397
227.8
4
Tomoyoshi KOYAMA
JPN
HONDA Ajo Motorsport
1'52.646
228.5
5
Gabor TALMACSI
HUN
KTM Red Bull KTM GP125
1'53.098
224.7
6
Alexis MASBOU
FRA
HONDA Ajo Motorsport
1'53.170
229.5
7
Manuel POGGIALI
RSM
GILERA Metis Racing Team
1'53.191
229.6
8
Hector FAUBEL
SPA
APRILIA Master Aspar
1'53.242
227.4
9
Thomas LUTHI
SWI
HONDA Elit Grand Prix
1'53.265
228.8
10
Lukas PESEK
CZE
DERBI Metis Racing Team
1'53.348
221.3
11
Julian SIMON
SPA
KTM Red Bull KTM GP125
1'53.579
225.1
12
Sergio GADEA
SPA
APRILIA Master Aspar
1'53.628
224.7
13
Toshihisa KUZUHARA
JPN
HONDA Angaia Racing
1'53.686
228.3
14
Raymond SCHOUTEN
NED
HONDA Arie Molenaar Racing
1'53.777
226.7
15
Andrea IANNONE
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'53.800
228.3
16
Raffaele DE ROSA
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'53.888
228.7
17
Mike DI MEGLIO
FRA
HONDA Kopron Racing World
1'53.925
228.7
18
Mateo TUNEZ
SPA
APRILIA MVA Aspar
1'53.936
225.1
19
Alvaro BAUTISTA
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
1'53.950
224.3
20
Michael RANSEDER
AUT
KTM Red Bull ADAC KTM Juniors
1'54.174
230.4
21
Lorenzo ZANETTI
ITA
APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team
1'54.234
228.9
22
Stefan BRADL
GER
KTM Red Bull ADAC KTM Juniors
1'54.249
233.5
23
Manuel HERNANDEZ
SPA
APRILIA Totti Top Sport - NGS
1'54.258
226.0
24
Sandro CORTESE
GER
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
1'54.331
223.0
25
Fabrizio LAI
ITA
HONDA Kopron Racing World
1'54.342
225.4
26
Joan OLIVE
SPA
APRILIA Nocable.it Race
1'54.407
229.9
27
Pablo NIETO
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
1'54.540
222.7
28
Dario GIUSEPPETTI
GER
APRILIA AB Cardion Blauer USA
1'54.591
220.2
29
Angel RODRIGUEZ
SPA
HONDA LG Mobile Galicia Team
1'54.779
223.4
30
Jordi CARCHANO
SPA
APRILIA MVA Aspar
1'54.836
225.7
31
Aleix ESPARGARO
SPA
HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays
1'54.846
226.9
32
Nicolas TEROL
SPA
DERBI Caja Madrid - Derbi Racing
1'55.164
231.4
33
Michele PIRRO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
1'55.224
208.8
34
Gioele PELLINO
ITA
MALAGUTI Malaguti Reparto Corse
1'55.324
216.9
35
Vincent BRAILLARD
SWI
APRILIA Road Racing Team Hungary
1'55.391
229.1
36
Imre TOTH
HUN
APRILIA Road Racing Team Hungary
1'55.442
226.0
37
Daniel SAEZ
SPA
APRILIA 3C Racing Junior
1'55.545
221.5
38
Karel ABRAHAM
CZE
APRILIA AB Cardion Blauer USA
1'55.695
222.7
39
Hugo VAN DEN BERG
NED
APRILIA Varenhof Racing Team
1'55.718
223.0
40
Federico SANDI
ITA
HONDA Angaia Racing
1'55.729
231.0
41
Enrique JEREZ
SPA
DERBI Team Stop & Go
1'57.968
250cc Trainingstijden na de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
Topsn.
1
Jorge LORENZO
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'46.748
257.1
2
Randy DE PUNIET
FRA
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'46.825
266.7
3
Alex DE ANGELIS
RSM
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'47.090
270.1
4
Sebastian PORTO
ARG
APRILIA Aprilia Aspar 250cc
1'47.411
263.1
5
Andrea DOVIZIOSO
ITA
HONDA Team Scot
1'47.495
266.1
6
Hiroshi AOYAMA
JPN
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'47.584
263.0
7
Casey STONER
AUS
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'47.656
264.6
8
Daniel PEDROSA
SPA
HONDA Telefonica Movistar Honda 250
1'47.779
266.7
9
Hector BARBERA
SPA
HONDA Fortuna Honda
1'47.819
261.1
10
Simone CORSI
ITA
APRILIA MS Aprilia Italia Corse
1'48.182
271.1
11
Sylvain GUINTOLI
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'48.459
258.9
12
Mirko GIANSANTI
ITA
APRILIA Matteoni Racing
1'49.126
261.2
13
Andrea BALLERINI
ITA
APRILIA Abruzzo Racing Team
1'49.132
261.4
14
Erwan NIGON
FRA
HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda
1'49.185
258.4
15
Jakub SMRZ
CZE
AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing
1'49.192
263.5
16
Alex BALDOLINI
ITA
APRILIA Campetella Racing
1'49.280
260.2
17
Chaz DAVIES
GBR
APRILIA Aprilia Germany
1'49.421
261.2
18
Roberto LOCATELLI
ITA
APRILIA Carrera Sunglasses - LCR
1'49.534
263.0
19
Alex DEBON
SPA
HONDA Wurth Honda BQR
1'49.621
261.9
20
Arnaud VINCENT
FRA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
1'50.135
245.9
21
Gregory LEBLANC
FRA
APRILIA Equipe GP de France - Scrab
1'50.257
260.9
22
Radomil ROUS
CZE
HONDA Wurth Honda BQR
1'50.618
257.2
23
Yuki TAKAHASHI
JPN
HONDA Team Scot
1'50.725
260.9
24
Hugo MARCHAND
FRA
APRILIA Campetella Racing
1'50.924
251.0
25
Martin CARDENAS
COL
APRILIA Aprilia Germany
1'51.026
256.2
26
Frederik WATZ
SWE
YAMAHA Yamaha Kurz
1'51.210
248.3
27
Gabor RIZMAYER
HUN
YAMAHA Yamaha Kurz
1'51.966
248.5
28
Steve JENKNER
GER
APRILIA Nocable.it Race
1'52.313
256.7
Not
qualified (Out 107%)
1'54.220
Gabriele FERRO
ITA
FANTIC Scuderia Fantic Motor GP
1'54.427
240.0
MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:
Pl.
Naam
Land
Team en Merk
Tijd
1
M.MELANDRI
ITA
Movistar Honda MotoGP
1'43.317
2
M.TAMADA
JPN
Konica Minolta Honda
1'43.408
3
C.EDWARDS
USA
Gauloises Yamaha Team
1'43.467
4
N.HAYDEN
USA
Repsol Honda Team
1'43.638
5
V.ROSSI
ITA
Gauloises Yamaha Team
1'43.652
6
L.CAPIROSSI
ITA
Ducati Marlboro Team
1'43.885
7
A.BARROS
BRA
Camel Honda
1'44.105
8
J.HOPKINS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'44.138
9
S.GIBERNAU
SPA
Movistar Honda MotoGP
1'44.139
10
M.BIAGGI
ITA
Repsol Honda Team
1'44.145
11
S.NAKANO
JPN
Kawasaki Racing Team
1'44.268
12
T.BAYLISS
AUS
Camel Honda
1'44.430
13
C.CHECA
SPA
Ducati Marlboro Team
1'44.569
14
K.ROBERTS
USA
Team Suzuki MotoGP
1'44.668
15
R.ROLFO
ITA
Team D'Antin Pramac
1'44.793
16
R.XAUS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'45.061
17
A.HOFMANN
GER
Kawasaki Racing Team
1'45.193
18
S.BYRNE
GBR
Team Roberts PROTON
1'46.321
19
T.ELIAS
SPA
Fortuna Yamaha Team
1'46.702
20
J.ELLISON
GBR
Blata WCM
1'47.857
21
F.BATTAINI
ITA
Blata WCM
1'48.259
************