Ingezonden persbericht


Grand Prix media-service ter attentie van (motor) sportredacties, relaties en sponsors

10-6-2005; Betreft 1e trainingsdag wegrace Grand Prix van Catalunya, circuit Montmelo Barcelona (E)

OPGELUCHTE RAYMOND SCHOUTEN (14E

): "EINDELIJK WIL HET LUKKEN!"

WEDEROM 'CLOCKWORK' VAN JAKUB SMRZ (15E)

15-JARIGE HUGO VAN DEN BERG SPREEKT BIJ DEBUUT VAN 'LOMPE BOEL' (39E)

Tijdens de eerste vrije training voor de Gran Premio Gauloises de Catalunya liet Raymond Schouten al zien dat hij het op de 4,7 km lange piste van Montmelo iets ten noorden van Barcelona prima naar zijn zin had. Misschien wel iets extra gemotiveerd door het meedoen van een 2e Nederlander in de 125cc klasse, de 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg, nestelde 'StingRay' zich op een hele sterke 16e plaats. "Vanmorgen ging het al goed. Ik reed in no time snellere tijden dan hier aan het begin van het seizoen tijdens de IRTA-tests. Het ging net zo lekker als in Mugello, hoewel dat er vorige week qua uitslag niet helemaal uit kwam. Maar ik merk na de test in Assen dat het beter gaat en gelukkig was het ook weer droog, zodat je echt iedere minuut kunt benutten voor de afstelling. Ik probeerde een harder Dunlop compound en dat ging ook goed. Vanmiddag begon ik met die hardere band, maar later probeerde ik toch weer het zachtere type rubber. Dat ging toch weer beter en daar waar maar weinig rijders door de hardere wind hun tijd verbeterden, wist ik nog eens 0,7 van mijn snelste tijd af te snoepen en daarmee op te klimmen naar een voorlopige 14e plaats op de trainingslijsten. Eindelijk wil het eens lukken en dat wel vier rondjes lang en helemaal alleen gereden. Als ik een slipstream had gehad was ik zeker nog verder opgeklommen", opent een zichtbaar opgeluchte Schouten, bij wie een last van zijn schouders viel. "Morgen gaan we kijken of de banden, de motor en ik het volhouden. Het gaat heel erg goed, maar de bandenkeuze zal moeilijk worden. Het Dunlop D type is zacht, maar misschien wel iets te zacht. En het hardere A-type wellicht te hard. Het zal moeilijk worden, maar het kan nog harder, dat weet ik. Op deze baan met enorm veel rechter bochten (8 lange doorlopers) tegen maar 5 kortere linker bochten, is het altijd heel moeilijk het juiste bandencompound te bepalen voor de race. Dat zal ook sterk van het weer afhangen."

De ferme klap op de kont van monteur Robert van Dorrestein sprak boekdelen. Het hele jaar al gaat het in de vrije trainingen zeker niet verkeerd maar kon Raymond het in de kwalificatietrainingen geen vervolg geven. Vandaag lukte dat gelukkig wel. Raymond reed de laatste 4 ronden van de training, zonder slipstream, tijden van 1.54 laag en 1.53 hoog met een snelste rondje van 1.53.777. Hij pakte daarmee een hele sterke 14e plaats en staat achter Kuzehara op de 4e rij. Het zelfvertrouwen van Raymond krijgt hiermee natuurlijk een geweldige boost en met de TT in het vooruitzicht komt dat misschien wel precies op het juiste moment. Natuurlijk maakt één zwaluw nog geen zomer maar dit smaakt bij iedereen rondom Raymond duidelijk naar meer. "Morgen ga ik nog veel proberen. 's Morgens niet zo zeer voor een tijd, maar voor duurzaamheid, en 's middags er nog iets proberen af te snoepen", besluit Raymond.

Voor het eerst in 2 GP-seizoenen stond Raymond Schouten er beter voor na de eerste trainingsdag dan zijn 250cc teammaat Jakub Smrz. ""You're the fastest, superb. Congratulations, gevelizieteeeert", klonk het compliment in het Engels en Tsjechisch-Nederlands uit de mond van 'Kuba' Smrz aan zijn jongere teammaatje. Ook hij was blij voor Raymond, net als het hele Nederlandse kamp, zo vlak voor de 75e TT die over 2 weken plaatsvindt. Smrz zelf zorgde weer voor een precisie van jewelste. Je kan er de klok op gelijk zetten. In de allerlaatste ronde van de tijdtraining, perse 'Kuba' zijn snelste rondetijd van de dag er uit. Goed voor een voorlopige 15e tijd, die uitzicht biedt op méér. "We hebben vandaag alles gedaan voor de afstelling. Mijn timing in de slotfase van de tijdtraining was prima en ik draaide net als Raymond mijn beste tijd zonder slipstream van een voorganger. Maar ik had er ook nog eens een gebruikte band om zitten, geen nieuwe. Er zit dus méér in en met een slipstream, die kan op dit lange rechte stuk van bijna 1 km nog wel wat voordeel opleveren, moet ik zeker tot de top 12 kunnen komen. Het gat is heel klein. Daar ga ik morgen voor en ook weten we nu weer beter waar we staan qua vering en banden. Het feit dat ik 2,4 seconde achter de voorlopige 'pole' van Lorenzo sta is netjes, alleen dat Honda collega Nigon (ook met A-kit) voor me staat, dat zint me niet. Vanmorgen ging het eigenlijk minder goed, maar de verbeteringen die we vanmiddag hebben kunnen doen, stemmen me prima tevreden", aldus Smrz, die op het nieuwe asfalt minder hobbels kende, maar door de Formule 1 race van vorige maand toch wel wat te veel rubber op de baan vond liggen. "Maar qua banden compound voorzie ik geen problemen", weet 'Kuba".

De 15-jarige GP-debutant Hugo van den Berg uit het Varenhof Racing Team uit Hulshorst deed wat hij vanmorgen aankondigde. De 1.55 ronde kwam er. Hugo kende tijdens zijn eerste kennismaking met de GP's behoorlijk last van een stuiterende en zwabberende machine. Maar de door monteurs Patrick van de Goorbergh en Lou Wopereis aangebrachte verbeteringen waren zodanig dat Hugo aangaf daar geen last meer van te hebben. De kwalificatie zit in de zak en dat betekent dat de helft van het gestelde doel is gehaald. "Tjee, wat rijden ze hier lomp," waren de eerste woorden van een verbaasde Hugo. "Maar wat is dit gaaf, joh" kwam er direct achteraan. De lach op het gezicht van Patrick sprak boekdelen.

"Ik zat in een groepje en wilde bij het uitkomen eigenlijk eerder op het gas dan die jongens dat deden. Dat gaat dan dus niet. Maar dat knokken is wel hartstikke leuk," aldus een flink bezwete Hugo, die voorlopig op de 39e plaats staat. De basissnelheid van Hugo, voor wie het eerste spandoek langs de baan al is opgehangen, moet nog wat omhoog. In zijn eentje reed Hugo lage 1.57ers en dat moet naar de 1.55ers. Bochtensnelheid en uitkomen is wel OK, op het remmen en insturen is nog wel wat te vinden". Al met al echter een uiterst tevreden Nederlands kamp zowel bij Raymond als bij Hugo. (bron www.racesport.nl)

Melandri is de te kloppen man in Catalunya

Movistar Honda rijder Marco Melandri, een van de revelaties van het seizoen tot nu toe vaste snelste man gedurende de eerste trainingsdag op het circuit van Catalunya, waar hij een snelste tijd realiseerde 1'43.317 in de sessie van vanmiddag. Ook de Japanner Makoto Tamada lijkt weer helemaal terug van zijn blessure nadat hij vanmiddag de tweede tijd realiseerde The Konica Minolta Honda rijder die in de vorige week bescheiden terug op het circuit van Italië maar lijkt dit weekend weer vastbesloten volop mee te doen in de schijnwerpers.

Colin Edwards, die naar de eerste vrije sessie nog het snelste was geweest eindigde vanmiddag met een derde tijd nadat hij regelmatig zijn tijd hadden weten aan te scherpen achter hem staat zijn landgenoot Nicky Hayden. Regerend wereldkampioen Valentino Rossi realiseerde een vijfde plaats maar kon zijn tijd van vanmorgen niet verbeteren terwijl Loris Capirossi zich wel wist te verbeteren van een achtste naar een zesde plaats de lokale held Sete Gibernau kwam niet verder dan de negende plaats met een achterstand van 0.822 van een seconde op Melandri. In de sessie van vanmiddag maakte Max Biaggi een valpartij mee in die eerste paar minuten van de training verder vielen ook Ruben Xaus, Shinya Nakano en Roberto Rolfo in de loop van vandaag.

125cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Mattia PASINI

ITA

APRILIA Totti Top Sport - NGS


1'52.009

231.9


2

Mika KALLIO

FIN

KTM Red Bull KTM GP125


1'52.319


228.9


3

Marco SIMONCELLI

ITA

APRILIA Nocable.it Race


1'52.397


227.8


4

Tomoyoshi KOYAMA

JPN

HONDA Ajo Motorsport


1'52.646


228.5


5

Gabor TALMACSI

HUN

KTM Red Bull KTM GP125


1'53.098


224.7


6

Alexis MASBOU

FRA

HONDA Ajo Motorsport


1'53.170


229.5


7

Manuel POGGIALI

RSM

GILERA Metis Racing Team


1'53.191


229.6


8

Hector FAUBEL

SPA

APRILIA Master Aspar


1'53.242


227.4


9

Thomas LUTHI

SWI

HONDA Elit Grand Prix


1'53.265


228.8


10

Lukas PESEK

CZE

DERBI Metis Racing Team


1'53.348


221.3


11

Julian SIMON

SPA

KTM Red Bull KTM GP125


1'53.579


225.1


12

Sergio GADEA

SPA

APRILIA Master Aspar


1'53.628


224.7


13

Toshihisa KUZUHARA

JPN

HONDA Angaia Racing


1'53.686


228.3


14

Raymond SCHOUTEN

NED

HONDA Arie Molenaar Racing


1'53.777


226.7


15

Andrea IANNONE

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'53.800


228.3


16

Raffaele DE ROSA

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'53.888


228.7


17

Mike DI MEGLIO

FRA

HONDA Kopron Racing World


1'53.925


228.7


18

Mateo TUNEZ

SPA

APRILIA MVA Aspar


1'53.936


225.1


19

Alvaro BAUTISTA

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays


1'53.950


224.3


20

Michael RANSEDER

AUT

KTM Red Bull ADAC KTM Juniors


1'54.174


230.4


21

Lorenzo ZANETTI

ITA

APRILIA Skilled I.S.P.A. Racing Team


1'54.234


228.9


22

Stefan BRADL

GER

KTM Red Bull ADAC KTM Juniors


1'54.249


233.5


23

Manuel HERNANDEZ

SPA

APRILIA Totti Top Sport - NGS


1'54.258


226.0


24

Sandro CORTESE

GER

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


1'54.331


223.0


25

Fabrizio LAI

ITA

HONDA Kopron Racing World


1'54.342


225.4


26

Joan OLIVE

SPA

APRILIA Nocable.it Race


1'54.407


229.9


27

Pablo NIETO

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing


1'54.540


222.7


28

Dario GIUSEPPETTI

GER

APRILIA AB Cardion Blauer USA


1'54.591


220.2


29

Angel RODRIGUEZ

SPA

HONDA LG Mobile Galicia Team


1'54.779


223.4


30

Jordi CARCHANO

SPA

APRILIA MVA Aspar


1'54.836


225.7


31

Aleix ESPARGARO

SPA

HONDA Seedorf RC3 - Tiempo Holidays


1'54.846


226.9


32

Nicolas TEROL

SPA

DERBI Caja Madrid - Derbi Racing


1'55.164


231.4


33

Michele PIRRO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse


1'55.224


208.8


34

Gioele PELLINO

ITA

MALAGUTI Malaguti Reparto Corse


1'55.324


216.9


35

Vincent BRAILLARD

SWI

APRILIA Road Racing Team Hungary


1'55.391


229.1


36

Imre TOTH

HUN

APRILIA Road Racing Team Hungary


1'55.442


226.0


37

Daniel SAEZ

SPA

APRILIA 3C Racing Junior


1'55.545


221.5


38

Karel ABRAHAM

CZE

APRILIA AB Cardion Blauer USA


1'55.695


222.7


39

Hugo VAN DEN BERG

NED

APRILIA Varenhof Racing Team


1'55.718


223.0


40

Federico SANDI

ITA

HONDA Angaia Racing


1'55.729


231.0


41

Enrique JEREZ

SPA

DERBI Team Stop & Go


1'57.968


250cc Trainingstijden na de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd

Topsn.


1

Jorge LORENZO

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'46.748


257.1


2

Randy DE PUNIET

FRA

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'46.825


266.7


3

Alex DE ANGELIS

RSM

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'47.090


270.1


4

Sebastian PORTO

ARG

APRILIA Aprilia Aspar 250cc


1'47.411


263.1


5

Andrea DOVIZIOSO

ITA

HONDA Team Scot


1'47.495


266.1


6

Hiroshi AOYAMA

JPN

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'47.584


263.0


7

Casey STONER

AUS

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'47.656


264.6


8

Daniel PEDROSA

SPA

HONDA Telefonica Movistar Honda 250


1'47.779


266.7


9

Hector BARBERA

SPA

HONDA Fortuna Honda


1'47.819


261.1


10

Simone CORSI

ITA

APRILIA MS Aprilia Italia Corse


1'48.182


271.1


11

Sylvain GUINTOLI

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'48.459


258.9


12

Mirko GIANSANTI

ITA

APRILIA Matteoni Racing


1'49.126


261.2


13

Andrea BALLERINI

ITA

APRILIA Abruzzo Racing Team


1'49.132


261.4


14

Erwan NIGON

FRA

HONDA Kiefer-Bos-Castrol Honda


1'49.185


258.4


15

Jakub SMRZ

CZE

AKUNA HONDA Arie Molenaar Racing


1'49.192


263.5


16

Alex BALDOLINI

ITA

APRILIA Campetella Racing


1'49.280


260.2


17

Chaz DAVIES

GBR

APRILIA Aprilia Germany


1'49.421


261.2


18

Roberto LOCATELLI

ITA

APRILIA Carrera Sunglasses - LCR


1'49.534


263.0


19

Alex DEBON

SPA

HONDA Wurth Honda BQR


1'49.621


261.9


20

Arnaud VINCENT

FRA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP


1'50.135


245.9


21

Gregory LEBLANC

FRA

APRILIA Equipe GP de France - Scrab


1'50.257


260.9


22

Radomil ROUS

CZE

HONDA Wurth Honda BQR


1'50.618


257.2


23

Yuki TAKAHASHI

JPN

HONDA Team Scot


1'50.725


260.9


24

Hugo MARCHAND

FRA

APRILIA Campetella Racing


1'50.924


251.0


25

Martin CARDENAS

COL

APRILIA Aprilia Germany


1'51.026


256.2


26

Frederik WATZ

SWE

YAMAHA Yamaha Kurz


1'51.210


248.3


27

Gabor RIZMAYER

HUN

YAMAHA Yamaha Kurz


1'51.966


248.5


28

Steve JENKNER

GER

APRILIA Nocable.it Race


1'52.313


256.7

Not

qualified (Out 107%)


1'54.220

Gabriele FERRO

ITA

FANTIC Scuderia Fantic Motor GP


1'54.427


240.0

MotoGP (tot 990cc 4-takt) tijden na 2x vrije training van de 1e dag:

Pl.

Naam

Land

Team en Merk

Tijd


1

M.MELANDRI

ITA

Movistar Honda MotoGP


1'43.317


2

M.TAMADA

JPN

Konica Minolta Honda


1'43.408


3

C.EDWARDS

USA

Gauloises Yamaha Team


1'43.467


4

N.HAYDEN

USA

Repsol Honda Team


1'43.638


5

V.ROSSI

ITA

Gauloises Yamaha Team


1'43.652


6

L.CAPIROSSI

ITA

Ducati Marlboro Team


1'43.885


7

A.BARROS

BRA

Camel Honda


1'44.105


8

J.HOPKINS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'44.138


9

S.GIBERNAU

SPA

Movistar Honda MotoGP


1'44.139


10

M.BIAGGI

ITA

Repsol Honda Team


1'44.145


11

S.NAKANO

JPN

Kawasaki Racing Team


1'44.268


12

T.BAYLISS

AUS

Camel Honda


1'44.430


13

C.CHECA

SPA

Ducati Marlboro Team


1'44.569


14

K.ROBERTS

USA

Team Suzuki MotoGP


1'44.668


15

R.ROLFO

ITA

Team D'Antin Pramac


1'44.793


16

R.XAUS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'45.061


17

A.HOFMANN

GER

Kawasaki Racing Team


1'45.193


18

S.BYRNE

GBR

Team Roberts PROTON


1'46.321


19

T.ELIAS

SPA

Fortuna Yamaha Team


1'46.702


20

J.ELLISON

GBR

Blata WCM


1'47.857


21

F.BATTAINI

ITA

Blata WCM


1'48.259

************