Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176
Herijking steunfuncties naar staten
Nieuwe beleidsvoorstellen steunfuncties
Samenwerking en bundeling van het aantal instellingen, heldere opdrachtverlening en goede afspraken gekoppeld aan de introductie van marktwerking. Dat is de essentie van de voorstellen ten aanzien van de steunfuncties die Gedeputeerde Staten aan de statencommissies zenden. Steunfuncties zijn gesubsidieerde organisaties die gemeenten en instellingen op sociaal of cultureel gebied van advies en kennis voorzien. Ook verrichten zij uitvoerende werkzaamheden GS voorzien op cultureel gebied samenwerking tussen 15 instellingen in vier clusters. Dit kan op termijn tot bundeling leiden. Op sociaal cultureel gebied is het de bedoeling van 7 naar 4 instellingen te komen
De voorstellen van Gedeputeerde Staten staan in de nota "Heroriëntatie provinciale steunfuncties: ondersteuning op maat" die gedeputeerde Wim Luijendijk naar de betrokken statencommissies zond. De herijking van de werkwijze en het aantal steunfuncties is een gevolg van de afspraken van het bestuursakkoord van Gedeputeerde Staten voor de periode 2003-2007.
Luijendijk: 'Het voorstel is aan te sturen op een ingrijpende reorganisatie met het doel effectiever te werken en beter in te spelen op de vraag naar ondersteuning in Brabant, bij de gemeenten en instellingen. Overheden en maatschappelijke instellingen bepalen het speelveld voor de steunfuncties'
Marktwerking en efficiency
Volgens GS is het essentieel dat de steunfuncties ondersteunend werken richting gemeenten en maatschappelijke instellingen. Zij moeten reageren op de vraag van deze instellingen en overheden. Daarop willen GS de steunfuncties aansturen.
Vanaf 2006 zullen- voorzover nog niet gebeurd-per steunfunctie taak en functie tegen het licht gehouden worden. Daarnaast wordt het opdrachtgeverschap anders ingevuld. Bestaande en toekomstige taken worden getoetst op het publieke en provinciale belang. Er zal worden bezien of die taken uitbesteed kunnen worden. Om daarvoor budgetten vrij te maken wordt de opdrachtverlening aan de huidige steunfuncties aangescherpt en meer resultaatgericht geformuleerd. Dit zal leiden tot een uitzuivering van taken waarbij een discussie ontstaat over de vraag óf taken moeten worden uitvoerd en wie dat moet doen.
Sociaal
Op sociaal beleid kent de provincie Noord-Brabant zeven instellingen. Dit betreft het Brabants Ondersteuningsinstituut Zorg -BOZ, POG, Brabantscentrum voor gehandicaptenbeleid, Brabantse Uitkeringsgerechtigden Samen, jongereninstelling K2, Prisma Brabant (welzijn en educatie, Palet (Multiculturele ontwikkeling). BOZ, POG, Prisma overwegen te fuseren, eventueel samen met BUS.
Cultureel
Ook op cultureel terrein wordt gestreefd naar clustering en samenwerking. Dat kan er toe leiden dat 15 instellingen in 4 clusters samenwerken. Dit zou kunnen leiden tot een cluster voor cultuureducatie en amateurkunst ( Brabants Instituut voor School en Kunst en het Centrum voor Amateurkunst ), een cluster voor erfgoed ( Brabantse Musuem Stichting, Brabantse Regionale Geschiedschrijving, Monumentenhuis en Monumentenwacht), een cluster voor professionele kunsten (Stiching Actuele Muziek Brabant, Brabantpop, Nieuwe Brabantse Kunststichting, Vereniging Brabantse Filmtheaters en literatuurinstelling Libra) en een cluster facilitair (Uit in Brabant, Brabants Bureau voor Toerisme in samenhang met de bibliotheekorganisatie PBC en Omroep Brabant.) Op termijn kan dit leiden tot bundeling of fusieprocessen.
Andere beleidsterreinen
De provincie Noord-Brabant heeft ook steunfuncties die op o.a. economisch terrein, verkeer en vervoer en ecologisch gebied actief zijn. Deze steunfuncties kennen hun eigen trajecten van evaluatie en herijking. Daarover zijn aparte afspraken gemaakt.