MediaPlaza
Met klikkende munt
Beleid, belangen en betaalkansen in 2005
Introductie
Medio 2005 zullen de samenwerkende grootbanken met een
nieuwe standaard voor internet betalingen komen. Dit elektronische
betaalsysteem van de Nederlandse banken heet iDEAL (Engels voor I deal
, ik handel) en wordt officieel in augustus gelanceerd. Met iDEAL
kunnen klanten online betalen via de betaaldiensten van hun eigen bank
én in hun vertrouwde betaalomgeving blijven. Bij transacties kiezen
klanten tussen een bank of credit card betaling.
Verwachtingen
De verwachtingen omtrent de standaard zijn groot, met name onder
thuiswinkeliers. Ook van de zijde van de vele betaalinitiatieven wordt
geanticipeerd op de nieuwe standaard: Way2Pay en Tootz hebben
bijvoorbeeld al aangekondigd hun diensten te zullen beëindigen. Over
het algemeen heerst het gevoel dat acceptatie én betaalgemak de gehele
populatie internetgebruikers moet overtuigen om voor deze nieuwe
transactiemogelijkheid te kiezen.
Begin 2005 presenteert het Ministerie van Economische Zaken haar
onderzoeksresultaten en advies over Betalen via Nieuwe Media. Het
lijkt erop dat beleid en bankbelangen elkaar begin 2005 gaan raken,
wat belangrijke gevolgen heeft voor het online ondernemen. Reden
genoeg om de drie partijen (overheid, betaalaanbieders en online
ondernemers) bijeen te brengen voor een seminar over deze
veranderingen.
Doelstelling
- De tussenstand: welke betaal- en loyaliteitssystemen zijn voor welk
gebruik geschikt?
- De wens van de consument: waar moet betalen op internet in het
ideale geval aan voldoen?
- De verschuivingen in de markt: wat mogen winkeliers en beleidsmakers
verwachten als gevolg van de nieuw te introduceren betaaloplossing
'Ideal'?
Doelgroep
- Beleidsmakers (overheid)
- (Thuis)winkeliers
- Banken en paymentsolutionproviders