Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 10 JUNI 2005
Principiële beslissing over Oosterweelverbinding met tolheffing: belangrijke
stap in realisatie Masterplan Antwerpen
Op voorstel van de Vlaamse ministers Dirk VAN MECHELEN,
Kris PEETERS en Kathleen VAN BREMPT heeft de Vlaamse
Regering, op basis van het plan-MER, principieel beslist
dat het Masterplan Antwerpen integraal én met tolheffing
op de Oosterweelverbinding wordt uitgevoerd. Hiermee is
een essentiële procedurele stap gezet in de realisatie
van het volledige Masterplan Antwerpen. De volgende
stappen zijn nu de bepaling van de precieze tolhoogte,
het vastleggen van de timing van de verschillende
projecten en de opmaak van een gewestelijk ruimtelijk
uitvoeringsplan (GRUP) voor de Oosterweelverbinding.
Uit het plan-MER (milieueffectenrapportage) blijkt dat
het Masterplan Antwerpen een oplossing biedt voor de
mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio, indien het in
zijn totaliteit wordt uitgevoerd. Uit de resultaten van
het plan-MER blijkt ook dat een strategie met hogere
tolheffing duidelijk beter scoort dan een strategie
zonder tol of met verlaagde tolheffing. Tol is
noodzakelijk om een oververzadiging van verkeer op de
toekomstige Oosterweelverbinding te vermijden. Andere
scenario's scoorden merkelijk minder goed, namelijk het
zogenaamde nul-scenario waar niets verandert, en een
scenario met een extra Kennedy-tunnel zonder
Oosterweelverbinding.
Op basis van deze resultaten besliste de Vlaamse Regering
vandaag om het Masterplan Antwerpen volledig en met
tolheffing op de Oosterweelverbinding uit te voeren. De
drie betrokken ministers zullen waarschijnlijk nog voor
de zomer een nota voorleggen waarin de exacte tolhoogte
wordt bepaald.
Daarnaast zal minister Van Mechelen conform deze
strategische keuze een GRUP opstellen, waarbinnen de
definitieve tracékeuze wordt verankerd. Het GRUP zal ook
milderende maatregelen bevatten die negatieve ruimtelijke
effecten op de aanwezige Habitat- en Vogelrichtlijn-
gebieden zullen opvangen. Bovendien wordt een watertoets
uitgevoerd.
Op 15 december 2000 keurde de Vlaamse Regering het
Masterplan Antwerpen goed. Het eerste globale en
multimodale plan om de mobiliteit en verkeersleefbaarheid
in en rond Antwerpen te verbeteren. Het plan omvat een
vijftiental grote en minder grote infrastructuur-
projecten, waaronder de noordelijke ontsluiting van de
R1, de zogenaamde Oosterweelverbinding, de heraanleg van
de Leien fase II, de realisatie van de Groene Singel, een
reeks tramverlengingen waaronder die naar Wijnegem,
Boechout, Kontich, Ekeren, Hemiksem en Borsbeek, de
renovatie van de Royersluis en de Van Cauwelaertsluis, de
verbreding van het Albertkanaal met de vernieuwing van
een aantal bruggen en tal van verbeteringen voor fietsers
en voetgangers. Het Masterplan werd aan een plan-MER
onderworpen, dat werd goedgekeurd door de cel MER op 30
mei 2005. Op basis van dit plan-MER is nu een concrete
uitvoeringsstrategie voor het Masterplan bepaald door de
Vlaamse Regering.
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zal de
Masterplan-projecten realiseren om de mobiliteit en de
leefbaarheid in de regio Antwerpen te verbeteren. Er zal
hiervoor regelmatig overleg zijn met de betrokken lokale
overheden. Een overzicht van de Masterplan-projecten en
meer informatie over BAM staat op de websites
www.antwerken.be en www.bamnv.be.
persinfo : Philippe Heyvaert, woordvoerder van
minister Van Mechelen - tel. 02 552 67 00
e-mail: persdienst.vanmechelen@vlaanderen.be
persinfo : Luc De Seranno, woordvoerder van
minister Peeters - tel. 02 552 66 00
e-mail: persdienst.peeters@vlaanderen.be
persinfo : Sara Vercauteren, woordvoerster van
minister Van Brempt - tel. 02 552 63 00
e-mail: persdienst.vanbrempt@vlaanderen.be
Vlaamse overheid