PERSPECTIEFNOTA 2006 - 2009 'Op Maat': solide en realistisch
Het college blijft inzetten op investeren in de stad en haar inwoners.
Daarbij gaat het om uitvoeren van grote projecten, maar ook om het invoeren
van ingrijpende zaken als de Wet Werk en Bijstand en de Wet
Maatschappelijke Ontwikkeling. Daar waar nodig wordt op een aantal
programma's bijgestuurd. Bijsturing vindt plaats op het gebied van
kantoorprogrammering en bereikbaarheid van de stad. Met het bijsturen en
inzicht geven in de keuzes die B&W maakt, wordt ook de opmaat voor de
volgende collegeperiode aangegeven.
De stad heeft nog steeds veel op de schop. Er zijn veel projecten op de
rails gezet of gereed gemaakt voor uitvoering. Het zicht op een meerjarig
perspectief ziet het college als een belangrijk winstpunt van deze raads-
en collegeperiode. Het achterlaten van een gezond huishoudboekje en een
meerjarig sluitend beeld, betekent dat op dit moment weinig nieuwe
financiële ruimte is voor verdere investeringen en bestedingen na 2006.
Het realiseren van een sluitend financieel beeld betekent dat het college
inzet op het antwoord geven op bestaande risico's. Daarmee wordt voorkomen
dat het college wordt geconfronteerd met onaangename verrassingen. Om die
reden wordt het weerstandsvermogen ingezet op de hoge norm die vorig jaar
is afgesproken.
Huishoudboekje
De perspectiefnota laat een sluitend financieel meerjaren beeld zien. Om
dat te bereiken en toch grote investeringen in de stad te doen, heeft de
gemeente de afgelopen jaren flink moeten bezuinigen. Daarbij wordt de
herijkingstaak van 1,4 miljoen euro gerealiseerd. Er zijn echter wel
risico's: kantoorprogrammering en het afschaffen van het gebruikersdeel en
aftopping van de OZB. Het landelijk beleid rond de OZB baart alle
gemeenten zorgen. Voor de eventuele gevolgen van deze maatregel is een
miljoen euro structureel in de begroting gereserveerd. Bij het echt
doorgaan van de plannen van het kabinet is dit bedrag niet voldoende.
Bijsturen
In de perspectiefnota geeft B&W contouren aan voor bijsturing op een
aantal belangrijke dossiers. Voor bereikbaarheid (inclusief parkeren)
worden maatregelen getroffen, die er voor zorgen dat de nodige
investeringen ook in de volgende raadsperiode kunnen worden gedaan. Ook de
kantoorprogrammering wordt bijgestuurd. De huidige ruime
kantoorprogrammering biedt mogelijkheden, maar leidt ook tot risico's. Het
college zet geen rem op de ontwikkelingen omdat kansen behouden moeten
blijven, maar stuurt wel gerichter op de risico's die er zijn. Met
partners in de stad gaat B&W de programmering van de stad aanpakken.
Bijsturen op het Meerjarig Ontwikkelings Programma komt in de optiek van
het college nu niet aan de orde. Het college wil dat het MOP eerst een
jaar in werking moet zijn. De prioriteit uit het MOP, "Iedereen doet mee",
krijgt gestalte. De nota accommodatiebeleid is vastgesteld. De nota's
sportambitie, de cultuurnota en de kadernota welzijn en zorg zijn in
ontwikkeling. Met de beleidsontwikkeling liggen college en raad redelijk
op koers. Daarnaast zet het college in op inburgering en integratie. De
regie rond deze thema's ligt niet meer bij de gemeente. Wel hebben wij een
spilfunctie die vooral bestaat uit een informerende, handhavende en
faciliterende rol.
Stadseconomie
Het investeren in de kracht van Zwolle krijgt in 2006, maar ook daarna,
verder gestalte.
Zwolle heeft een sterke stadseconomie en daar moet het gemeentebestuur
voor knokken om die te behouden. Solide en realisme zijn daarbij
sleutelwoorden.
B&W blijft inzetten op het realiseren van voldoende vestigingslocaties
voor bedrijven en instellingen, gekoppeld aan de vraag uit de markt.
Bereikbaarheid
De bereikbaarheid is van wezenlijk belang voor het behoud van de huidige
sterke positie van Zwolle. De belangrijkste prioriteiten van het college
liggen daarbij op:
- reconstructie van de Ceintuurbaan;
- realisatie van de hoofdinfrastructuur Stadshagen;
Voor deze investeringen zijn nog niet voldoende middelen beschikbaar. De
eerste fase van deze projecten is echter gedekt. Voor de vervolgfase is
uitzicht op medefinanciering van de Provincie en wordt ook het Rijk
aangesproken. De erkende sleutelpositie van Zwolle in de Nota Ruimte geeft
daarvoor een goede basis.
Parkeren
De vorig jaar vastgestelde parkeernota geeft de ambities en de benodigde
investeringen helder weer. Maar de reserve voor parkeren kent onvoldoende
middelen om aan de gestelde doelen te voldoen. Daarom wordt een
parkeerfonds gecreëerd om extra middelen beschikbaar te krijgen. Hiervoor
worden verschillende pogingen ondernomen. Onder andere om de voor de
rechtbank beschikbaar gestelde
¤ 1.900.000,-- in te trekken. Ook wordt kritisch gekeken naar de
kostenkant van parkeren, met als doel deze omlaag te brengen. De afdracht
van de parkeeropbrengst naar de algemene reserve wordt in een aantal
stappen afgebouwd. Op deze wijze wordt het fonds voldoende gevoed om de
komende jaren te kunnen zorgdragen voor een betere financieringspositie
bij het realiseren van parkeerruimte.
Verstedelijking
De productie van woningen in Stadshagen is in 2004 weer goed op gang
gekomen. Gelet op de positie en groei van Zwolle is het gewenst de
planologische voorraad voor woningbouw op peil te houden. Dit gebeurt door
aansluitend Stadshagen ll te ontwikkelen, waar nog eens 4000 woningen
worden gebouwd. Voor de productie op langere termijn is het structuurplan
richting gevend. De ontwikkeling van dit plan ligt goed op schema.
Gemeente Zwolle